АКТИВІЗАЦІЯ САМОРЕАЛІЗАЦІЇ ОСІБ ВІКОВОЇ КАТЕГОРІЇ 50+: РЕСУРСНИЙ ПІДХІД
Ключові слова:
адаптація, психологічний ресурс, активізація, самореалізація, самоорганізація, похилий вік, рефлексія.Анотація
У статті розглянуто результати дослідження психологічних особливостей осіб вікової категорії 50+, особливості прояву їхньої активності до самореалізації як динамічного утворення, що визначає ресурсні можливості розвитку людини та її здатності до оволодіння й продуктивного виконання різних видів діяльності, формування особистісних компетенцій, які розширюють економічні та соціальні можливості людей категорії 50+. Актуальність теми дослідження пов’язана із сучасними уявленнями про неперервність процесу розвитку особистості протягом життя, коли підвищений інтерес до цієї проблеми обумовлений демографічним старінням населення і пошуком глобальних світових стратегій оптимізації шляху світового співтовариства з окремою розробкою програм розвитку осіб вікової категорії 50+. Вивчення активізації самореалізації осіб вікової категорії 50+ пов’язане з організацією навчання дорослих у межах соціально-психологічної концепції неперервності навчання.
Зроблено висновок, що активізація самореалізації осіб вікової категорії 50+ як творчо активного психологічного ресурсу залежить від таких чинників, як адаптація до нових умов життя в похилому віці, рівень рефлексії та збереженості активного психологічного ресурсу. Припускаємо, що способи адаптації залежать від індивідуально-психологічних особливостей. Особистісні характеристики виступають фактором успішності процесу адаптації літньої людини до пенсійного статусу.
Важливими умовами повноцінного розвитку людини є її усвідомлене прагнення до максимально повного розкриття й реалізації власних потенційних можливостей, спроможність самостійно визначати свій життєвий шлях і досягати поставлених цілей. Водночас теорія особистісного росту й саморозвитку, заснована на тезах про позитивну природу людини, цінність кожної особистості, може розглядатися як моральний ідеал, необхідний сучасному українському суспільству.
Посилання
2. Максименко С. Д. Структура та особистісні детермінанти професійної самореалізації суб’єкта / С. Д. Максименко, В. І. Осьодло // Проблеми сучасної психології : зб. наук. пр. Кам’янець-Подільського нац. ун-ту ім. Івана Огієнка, Ін-ту психології ім. Г. С. Костюка АПН України / за ред. С. Д. Максименка, Л. А. Онуфрієвої. – Кам’янець Подільський : Аксіома, 2010. – Вип. 8. – С. 3–19.
Maksimenko S. D. Struktura ta osobistisni determinantу profesiynoyi samorealizatsii sub’ekta [The stucture and personality determinants of the subject professional self realization] / S. D. Maksimenko, V. I. Osodlo // Problemi suchasnoyi psihologii : zb. nauk. pr. Kam’yanets-Podilskogo nats. un-tu im. Ivana Ogienka, In-tu psihologii im. G. S. Kostyuka APN Ukrayinу / za red. S. D. Maksimenka, L. A. Onufrievoyi. – Vуp. 8. – Kam’yanets Podilskiy : Aksioma, 2010. – P. 3–19.
3. Садова М. А. Психологічні складові потенціалу самореалізації особистості / М. А. Садова // Вісник Одеського національного університету. Серія : Психологія. – 2010. – Т. 15. – Вип. 9. – С. 102–109.
Sadova M. A. Psihologichni skladovi potentsialu samorealizatsiyi osobistosti [psycho¬logical constituents of personality self realization] / M. A. Sadova // Visnik Odes’kogo natsionalnogo universуtetu. – 2010. – Seriya : Psihologiya. – T. 15. – Vуp. 9. – P. 102–109.