ДОСЛІДЖЕННЯ КОГНІТИВНОГО КОМПОНЕНТА ЦІННІСНИХ ОРІЄНТАЦІЙ СТУДЕНТІВ-ВОЛОНТЕРІВ

Автор(и)

  • Діана Подолянчук Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського

DOI:

https://doi.org/10.29038/2227-1376-2021-37-185-201

Ключові слова:

цінності, нормативні цінності, ціннісні орієнтації, волонтер, волонтерська діяльність, студент, методика Шварца.

Анотація

Мета. Статтю присвячено дослідженню ціннісних орієнтацій студентів педагогічного університету. Мета статті – представити результати емпіричного вивчення особливостей когнітивного компонента ціннісних орієнтацій студентів педагогічного університету, які беруть участь у волонтерському русі. Методи. Вивчення теоретичних аспектів проблеми здійснено з використанням загальнонаукових методів (аналізу, синтезу, узагальнення). Емпіричне дослідження ціннісних орієнтацій студентів виконано за допомогою методики вивчення індивідуальних цінностей Шварца, адаптованої В. М. Карандашевим. Обробку отриманих результатів здійснено за допомогою методів математичної статистики (критерій Фішера, критерій Стьюдента). Результати. Аналіз теоретичних джерел дозволив констатувати важливість ціннісних орієнтацій як особистісних чинників волонтерської діяльності студентів. При цьому в структурі ціннісних орієнтацій важлива роль належить когнітивному компоненту, що відображає нормативні ідеали студентів, їхні ціннісні уявлення («цінності-знання»), що тією чи іншою мірою впливають на особистість. У результаті проведеного дослідження визначено абсолютні показники середніх значень різних типів нормативних цінностей та їхній ранг для студентів-волонтерів і студентів, які не практикували волонтерську діяльність. Порівняльний аналіз із застосуванням критеріїв Фішера і Стьюдента дав змогу визначити відмінності у ставленні обох груп студентів до різних типів цінностей. Висновки. Проведене дослідження засвідчило, що у ставленні до більшості типів нормативних цінностей (безпека, конформність, гедонізм, універсалізм, влада, традиції) між студентами-волонтерами і тими, що не беруть участі у волонтерській діяльності, відсутні статистично значущі відмінності. З’ясовано, що найбільш значущими для всіх студентів є цінності доброзичливості та безпеки. Основними групами цінностей, ставлення до яких відрізняє студентів-волонтерів від тих, які не займаються волонтерською діяльності, є досягнення та доброзичливість. У ставленні до інших груп цінностей (самостійність, стимуляція) також спостерігаються певні відмінності між студентами досліджуваних груп. Проте за помітної різниці в абсолютних середніх показниках ці відмінності не досягають рівня статистичної значущості. Варто також відзначити достатній рівень обізнаності сучасних студентів з різними типами нормативних цінностей.

Посилання

Bosniuk, V. F. (2020). Matematychni metody v psykholohii [Mathematical methods in psychology]. Kharkiv: NUTsZU [in Ukrainian].

Bocheliuk, V. V. (2012). Psykholohiia vyvchennia tsinnisnykh oriientatsii suchasnoi osobystosti [Value orientations of modern psychology of personality]. Teoriia i praktyka suchasnoi psykholohii - Theory and practice of modern psychology, 4, 5–9 [in Ukrainian].

Buzduhan, Ya., Nykonovych, O. (2013). Evoliutsiia svitovoho volonterskoho rukhu [The evolution of the global volunteer movement]. Viche – Chamber, 12, 7–10 [in Ukrainian].

Vodiana, O. V. (2020). Zakordonnyi dosvid blahodiinoi diialnosti studentskoi molodi [Foreign experience of charitable activity of student youth]. Proceedings from International Scientific Conference: Mizhnarodna naukovo-praktychna konferentsiia [Psykholohiia ta pedahohika: neobkhidnist vplyvu nauky na rozvytok praktyky v Ukraini] - International Scientific-Practical Conference «Psychology and pedagogy: the need for the influence of science on the development of practice in Ukraine», 102–106. Lviv [in Ukrainian].

Haluziak, V. M. (2009). Tsinnisni oriientatsii v strukturi osobystisnykh chynnykiv pedahohichnoho spilkuvannia [Value orientations in the structure of personal factors of pedagogical communication]. Naukovi zapysky Vinnytskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu imeni Mykhaila Kotsiubynskoho. Seriia: pedahohika i psykholohiia – Scientific notes of Vinnytsia State Pedagogical University named after Mykhailo Kotsyubynsky. Series: pedagogy and psychology, 29, 86–92 [in Ukrainian].

Dolynska, L. V., Maksymchuk, N. P. (2008). Psykholohiia tsinnisnykh oriientatsii maibutnoho vchytelia [Psychology of value orientations of the future teacher]. Kamianets-Podilskyi: FOP Sysyn O. V. [in Ukrainian].

Drachenko, V. V. (2008). Vykhovannia moralno-tsinnisnykh oriientatsii pidlitkiv zasobamy tvoriv svitovoi khudozhnoi kultury [Development of moral orientations among teenagers by the means of education through the world art masterpieces]. Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiv: Institute of problems education APS of Ukraine [in Ukrainian].

Karandashev, V. N. (2004). Metodika SHvarca dlya izucheniya cennostej lichnosti: koncepciya i metodicheskoe rukovodstvo [Schwartz's method for studying personality values: concept and methodical guide]. Cankt-Peterburg: Rech' [in Russian].

Kolotylo, M. O. (2020). Onlain-volonterstvo u suchasnomu sviti: osoblyvosti ta aktualni praktyky [Online volunteering in the modern world: features and current practices]. Proceedings from International Scientific Conference: X Mizhnarodna naukovo-praktychna konferentsiia [Sotsialna robota i suchasnist: teoriia ta praktyka profesiinoho y osobystisnoho rozvytku sotsialnoho pratsivnyka] – The Хth International Scientific-Practical Conference: «Social work and modernity: theory and practice of professional and personal development of a social worker», 97–99. Kyiv [in Ukrainian].

Marchuk, V., Stadnik, N. (2018). Sutnisni kharakterystyky tsinnisnykh oriientatsii studentiv [Essence characteristics of the students' value orientations]. Naukovyi visnyk Mykolaivskoho natsionalnoho universytetu imeni V. O. Sukhomlynskoho. Seriia: Pedahohichni nauky – Scientific Bulletin of V. O. Sukhomlynskyi Mykolaiv National University. Pedagogical Sciences, 1, 183–187 [in Ukrainian].

Moskalenko, O. V. (2013). Strukturni komponenty tsinnisno-smyslovoi sfery osobystosti [Structural components of value-sense field of individual]. Visnyk NTUU «KPI». Seriia: Filosofiia. Psykholohiia. Pedahohika – Bulletin of NTUU "KPI". Series: Philosophy. Psychology. Pedagogy, 1, 91–98 ]in Ukrainian].

Pavlichenko, A. (2005). Tsinnisni oriientatsii u systemi stanovlennia osobystosti [Value orientations in the system of personality formation]. Psykholohiia i suspilstvo – Psychology and society, 4, 98–120 [in Ukrainian].

Panchuk, N. P. (2014). Osobystisni tsinnisni oriientatsii yak rezultat samovyznachennia maibutnoho fakhivtsia [Value orientations of personality as the result of future specialist’s self-determination]. Problemy suchasnoi psykholohii – Problems of modern psychology, 23, 532–541 [in Ukrainian].

Podolianchuk, D. S. (2020). Tsinnisni oriientatsii studentskoi molodi yak predmet sotsialno-psykholohichnoho doslidzhennia [Valuable orientations of student youth as an object of socio-psychological research]. Habitus – Habitus, 19, 263–270 [in Ukrainian].

Soshyna, Yu. M. (2016). Psykholohichni osoblyvosti formuvannia tsinnisno-smyslovykh nastanovlen u pidlitkovomu vitsi [Psychological peculiarities of formation of value-semantic options during adolescence period]. Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiv: Nacionalnyj pedagogichnyj universytet imeni M. P. Dragomanova [in Ukrainian].

Tokhtarova, I. M. (2014). Volonterskyi rukh v Ukraini: shliakh do rozvytku hromadianskoho suspilstva yak sfery sotsialnykh vidnosyn [Volunteer movement in Ukraine: way for the development of civil society as sphere of social relations]. Teoriia ta praktyka derzhavnoho upravlinnia i mistsevoho samovriaduvannia – Theory and practice of public administration and local self-government. 2 [in Ukrainian].

Fedukh, I. S. (2011). Vyznachennia zmistu poniattia "tsinnisna oriientatsiia” u suchasnii psykholoho-pedahohichnii nautsi [Defining the meaning of the concept of "value orientation" in modern psychological and pedagogical science]. Visnyk Natsionalnoi akademii Derzhavnoi prykordonnoi sluzhby Ukrainy Bulletin of the National Academy of the State Border Guard Service of Ukraine, 3 [in Ukrainian].

Akın, M. A. (2018). The pre-service teachers value orientations. Educational Research and Reviews,13(6), 173–187.

Bojović, Ž., Vasilijević, D., & Sudzilovski, D. (2015). Values and value orientations of students, future primary school teachers and preschool teachers. Croatian Journal of Education: Hrvatski časopis za odgoj i obrazovanje, 17, 11–35.

Boros, A., Marian L. O. & Mateevici, V. (2019). Promoting volunteering and raising awareness of volunteerings importance. Hyperion Economic Journal, 7(2), 19–24.

Botalova, O. B., Osipova, S. V., Asenova, N. S., Kenenbaeva, M. A., Kuderina, A. Y., Zholtaeva, G., ... & Azanbekova, G. (2016). Value Orientations of Future Teachers-Researchers. International Journal of Environmental and Science Education, 11(17), 10279–10288.

Clary, E. G. & Snyder, M. (1999). The motivations to volunteer: Theoretical and practical considerations. Current Directions in Psychological Science, 8(5), 156–159.

Esmond, J., & Dunlop, P. (2004). Developing the Volunteer Motivation Inventory to Assess the Underlying Motivational Drives of Volunteers in Western Australia. Australia: CLAN WA Inc.

Haski-Leventhal, D., Paull, M., Young, S., MacCallum, J., Holmes, K., Omari, M., ... & Alony, I. (2020). The multidimensional benefits of university student volunteering: Psychological contract, expectations, and outcomes. Nonprofit and Voluntary Sector Quarterly, 49(1), 113–133.

Schwartz, S. H. & Bilsky, W. (1994). Values and personality. European Journal of Personality, 8, 163–181.

Schwartz, S. H. (1992). Universals in the structure and content of values: Theoretical advances and empirical tests in 20 countries. In M. P. Zanna (Eds.), Advances in Experimental Social Psychology, 25, 1–65. Orlando, FL: Academic.

Завантаження

Опубліковано

2021-06-15

Як цитувати

Подолянчук , Д. (2021). ДОСЛІДЖЕННЯ КОГНІТИВНОГО КОМПОНЕНТА ЦІННІСНИХ ОРІЄНТАЦІЙ СТУДЕНТІВ-ВОЛОНТЕРІВ. Психологічні перспективи, 37, 185–201. https://doi.org/10.29038/2227-1376-2021-37-185-201

Схожі статті

1-10 з 361

Ви також можете розпочати розширений пошук схожих статей для цієї статті.