ЕВОЛЮЦІЙНІ ТЕНДЕНЦІЇ БУЛІНГУ ЯК ОСТРАКІЗАЦІЯ КОНТАКТІВ У НАВЧАЛЬНОМУ СЕРЕДОВИЩІ
DOI:
https://doi.org/10.29038/2227-1376-2021-37-168-184Ключові слова:
булінг, відкрита агресія, латентна агресія, остракізм, ціннісні орієнтації особистості, мотивація.Анотація
Мета. Здійснити теоретичний і практичний аналіз змін у тенденціях булінгових стратегій остракізації контактів у навчальному середовищі. Проаналізувати питання психологічного цькування в освітньому просторі, вирішення якого великою мірою залежить від поставлених цілей та обраних стратегій його теоретичного вивчення і засобів емпіричного дослідження. Методи. Для дослідження факторів переходу до тенденцій остракізації як виходу із булінг-стратегій в освітньому просторі було проведено емпіричне дослідження, в якому використано методику ціннісних орієнтацій М. Рокича для виявлення особливостей поведінкових виборів і цінностей особистості остракізатора та методику «Діагностика мотивації до успіху» Е. Елерса, для дослідження вікових змін мотивації учасників групи остракізаторів у навчальному середовищі, на основі результатів яких здійснено аналіз отриманих аналітичних даних. Результати. Висвітлено основний механізм процесу зародження остракізму, який визначається нами як розширення індивідуальних моделей соціально прийнятної стереотипної поведінки булерів у різних видах взаємодії та стресових ситуаціях. Сформовано класифікацію основних механізмів пасивного подолання активних проявів агресії, на основі яких було представлено фактори переходу до тенденцій остракізації як виходу із булінг-стратегій в освітньому просторі: виховання/покарання; втрата цікавості як форма еволюції ціннісних орієнтацій особистості; підкорення булера; підкорення жертви; вікові зміни мотивації. Висновки. Зроблено висновки в системі вивчення еволюційних тенденцій явища булінгу як остракізації контактів у навчальному середовищі про те, що індивід-остракізатор може володіти досить високим рівнем цінності спілкування як включеності у всі процеси групової життєдіяльності та можливості особистісного впливу на її перебіг; формування особистості остракізатора в старшому шкільному та студентському віці може бути наслідком високого рівня домагань індивіда та можливого прояву синдрому «відмінника»; рівень особистісної та соціальної відповідальності збільшує рівень мотивації осіб до успіху, а також передбачає застосування латентних форм агресивної поведінки як прояву остракізаторських тенденцій.Посилання
Gardner, W. (2000). Sotsialna izoliatsiia ta vybirkova pamiat: yak potreba u nalezhnosti vplyvaie na pamiat dlia sotsialnykh podii [Social isolation and selective memory: how the need for belonging affects memory for social events]. Persian. Soc. Psychol, 26, 486–496 [in Ukrainian].
Harris, K. (2011). Naslidky mizhosobystisnoho vidtorhnennia: mizhkulturne eksperymentalne doslidzhennia [Consequences of interpersonal rejection: an intercultural experimental study]. Cross cult. Psychol., 42, 1066–1083 [in Ukrainian].
Gurak, A. (2008). Indyvidualni vidminnosti v lantsi vidtorhnennia-ahresiia v paradyhmi hostroho sousu: vypadok chutlyvosti vidkydannia [Individual differences in the link of rejection-aggression in the paradigm of hot sauce: the case of rejection sensitivity]. J. Exp. Soc. Psychol., 44, 775–782 [in Ukrainian].
Joel, S. (2014). Liudy pereotsiniuiut svoiu hotovnist vidkydaty potentsiinykh romantychnykh partneriv, ne zvazhaiuchy na yikhniu turbotu pro inshykh [People overestimate their willingness to reject potential romantic partners, despite their concern for others]. Psychol. Nauk., 25, 2233–2240 [in Ukrainian].
Zadro, L. (2014). Dzherela ostrakizmu: pryroda ta naslidky vykliuchennia ta ihnoruvannia inshykh [Sources of ostracism: the nature and consequences of excluding and ignoring others]. Curr. Res. Psychol., 23, 93–97 [in Ukrainian].
Leary, M. (2003). Draznennia, nepryiniattia ta nasyllia: pryklady shkilnykh rozstriliv [Irritation, rejection and violence: examples of school shootings]. Aggressiveness. Behave, 29, 202–214 [in Ukrainian].
Legate, N. (2015). Vypravlennia nespravedlyvosti: reparatyvni naslidky povodzhennia z ostrakizmom [Correcting injustice: reparative consequences of ostracism]. J. Soc. Psychol., 155, 471–482 [in Ukrainian].
Chekron, P. (2004). Sotsialnyi kontrol ta efekt storonnikh sposterihachiv: vplyv osobystykh naslidkiv [Social control and the effect of outside observers: the impact of personal consequences]. Anne Psychol., 104, 83–102 [in Ukrainian].
Hockley, L. (2011). Vidpovidi na ostrakizm u zrilomu vitsi [Responses to ostracism in adulthood]. Soc. Cognitive. Influence. Neuroski, 6, 234–243 [in Ukrainian].
Ford, M. B. (2010). Self-assessment based on neuroendocrine and psychological reactions to interdisciplinary analysis. J. Pers. Social Psychol, 98, 405–419.
Gooley, S., Svetieva, E. (2015). Ostracism for reasons: a new paradigm for the introduction of natural heritage motivated by ostracism. J. Soc. Psychol., 155, 410–431.
Grunberg, L., Moore, S., Greenberg, E. (2006). Reactions of managers to health: the attitude to health problems of those behaviors associated with the child. Hum. Resource. Office, 45, 159–178.
Hancock, J. T., Curry, L. E. (2008). About nonsense and nonsense: a linguistic analysis of the deceit in a computer-mediated spilkuvanny. Discourse process, 45, 1–23.
Jamieson, J. P., Harkins, S. G., Williams, K. D. (2010). The need for a threat can motivate the results of ostracism. Persian. Social Psychol. Bick, 36, 690–702.
Kerr, N. L., Levine, J. M. (2008). Evolution of social isolation: the evolution is not only. Dyn Group, 12, 39–52.
Knowles, M. L., Lucas, G. M., Malden, D. C. (2010). Affiliation cannot be substituted: self-assertion against social and non-social threats. Persian. Social Psychol. Bick, 36, 173–186.
Nezlek, J. B., Wesselmann, E. D., Williams, K. D. (2015). Ostrakizm in the haunted life: traces of ostracism for the quiet, who ostracizu. J. Soc. Psychol, 155, 432–451.
Poulsen, J. R., Kashy, D. A. (2012). There are two sides to ostracism: how did the whole social life go away, she was alone. Group process. Mіzhgroupovy relat, 15, 457–470.
Prinstein, M. J., Vernberg, E. M. (2001). Sent and relational aggression in children: social and psychological functions of aggression and victims. J. Klin. Child Psychol, 30, 477–489.
Завантаження
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2021 Назаревич В.
Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.