ДО АНАЛІЗУ ПИТАННЯ ВАРІАТИВНОСТІ СОЦІАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНИХ ФОРМ ПСИХІЧНОГО
DOI:
https://doi.org/10.29038/2227-1376-2021-38-76-95Ключові слова:
образ; психогностична проблема; синергетичний підхід; соціально-психологічна таксономія; формально-змістовна система; форма психікиАнотація
Мета. Статтю присвячено аналізу психогностичної проблеми в межах теоретико-методологічних настанов синергетичного підходу. Актуальність розвідки обумовлена контекстом розробки питання варіативності соціально-психологічних форм психічного.
Методи. Для цього дослідження було застосовано методологічний аналіз психогностичної проблеми з погляду синергетичного підходу.
Результати. У статті розкрито специфіку синергетичного підходу до психогностичної проблеми порівняно з асоціативним та генеративним підходами. Обґрунтовано можливість розглядати змістовне навантаження термінологічної конструкції «форма організації психічного» як формально-змістовної системи. Крім того, через теоретичний аналіз та висвітлення уявлень про зміну форми організації психічного обґрунтовано необхідність виокремлення умов переходу психічних форм у соціально-психологічні та переходу соціально-психологічних між собою. А саме – доведено можливість розглядати змісти психіки як чинники збурення однорідності певної її форми. Низку уявлень щодо демаркації форм психічного було виокремлено шляхом аналізу положень загально-психологічної теорії діяльності. Останнє визначає специфіку переходів між різними формами системної організації психіки. Зі свого боку, це підтверджує те, що підґрунтям зміни структури системи в межах певної форми організації психічного виступає «продукт» (зміст), утворений в межах попередньої форми організації.
Висновки. Аналіз наявних у загально-психологічному дискурсі уявлень щодо демаркації форм психіки дав змогу окреслити передумови специфіки переходу між ними. Такими передумовами виступають змінні, які співвідносні з певною формою організації психіки. А саме – механізм забезпечення змін у структурі системи; зміст як основний «продукт» упорядкованості в цій формі; критерій інтеграції (упорядкування) змісту психічного у «форму цілого». Водночас питання щодо конкретних критеріїв інтеграції в межах певної форми організованості психічного залишається відкритим. Натомість було сформульовано припущення, що критерії інтеграції у форму цілого видозмінюються в процесі філогенетичного та онтогенетичного розвитку реалізованої на людині системної організації психіки. Отримані результати аналізу переконують у тому, що майбутні дослідження порушеної проблематики містять перспективи своєї розробки в межах структурно-інтегративної методології.
Посилання
Bruner, Dzh. (1977). Psikhologiya poznaniya. Za predelami neposredstvennoy informatsii [Psychology of cognition. Beyond immediate information]. M.: Progress. [in Russian].
Budanov, V. (2017). Metodologiya sinergetiki v postneklassicheskoy nauke i v obrazovanii [Methodology of synergy in postnonclassical science and education] М.: УРСС. [in Russian].
Vasylyuk, F. (1993). Struktura obraza [Image structure]. Voprosy psikholohyi – Voprosy Psykhologii. 5. 5–19. [in Russian].
Vyigotskiy, L. (1983). Istoriya razvitiya vysshikh psikhicheskikh funktsiy[The history of the development of higher mental functions]. Sobranie sochineniy: v 6-ti tomah. T.3. [Collected works: in 6 volumes. V3.] M.: Pedagogika. [in Russian].
Zhabotynskaya, S. (2018). Heneratyvyzm, kohnytyvyzm y Semantyka lynhvalʹnykh setey [Generativism, Cognitivism and the Semantics of Lingual Networks]. Doctrina multiplex, veritas una: zb. prats do yuvileyu Izabelly Rafayilivny Buniyatovoyi [The Doctrines many, one truth is: Coll. works for the anniversary of Isabella Raphael Buniatova]. K: Kyyivskyy un-t im. B. Hrinchenka, s. 99–141. [in Russian].
Zinchenko V. (2006) Soznaniye kak predmet i delo psikhologii [Consciousness as a subject and matter of psychology]. Metodologiya i istoriya psikhologii – Methodology and history of psychology. 1. 207-231. [in Russian].
Knyazeva, Ye. (2020). Strategii upravleniya dinamicheskoy slozhnostyu [Strategies of Dynamic Complexity Management.]. Forsayt – Foresight, 14(4). 34–45. https://doi.org/10.17323/2500-2597.2020.4.34.45 [in Russian].
Koval, H. (2018) Do analizu problemy demarkatsiyi skladovykh sotsialʹno-psykholohichnoyi taksonomiyi. [To the issue of demarcation of socio-psychological taxonomy’s components]. Naukovi studiyi iz sotsialnoyi ta politychnoyi psykholohiyi – Scientific studios on social and political psychology. 46(49), 258-266. https://doi.org/10.33120/ssj.vi46(49).175 [in Ukrainian].
Leontyev, A. (1959). Problemyi razvitiya psihiki [Problems of the development of the psyche]. M.: Akademiya ped. nauk RSFSR. [in Russian].
Leontyev, A. (2012). Deyatelnost. Soznanie. Lichnost [Activity, consciousness, personality]. M: Kniga po trebovaniyu. [in Russian].
Leontyev, D. (2018). Zhizn na volnakh khaosa: uroki Prigozhina i Taleba [Life on the Waves of Chaos: Lessons from Prigogine and Taleb]. V kn.. Mobilis in mobili: lichnost v epokhu peremen [Mobilis in mobili: personality in an era of change]. Pod obshch. red. A. Asmolova. M.: Izdat-y Dom YASK. 29-40 [in Russian].
Petrenko, V. (2002) Konstruktivistskaya paradigma v psikhologicheskoy nauke [The constructivist paradigm in psychological science]. Psihologicheskiy zhurnal–Psychological journal. 23. 3, 113-121. [in Russian].
Petrenko, V. (2005). Psikhosemanticheskiye aspekty kartiny mira subyekta [Psychosemantic aspects of the subject's worldview]. Psikhologiya. Zhurnal VSE–Psychology. HSE Journal. 2 (2), 3–23.
Smirnov, S. (1974). Dialektika otrazheniya i vzaimodeystviya v evolyutsii materii [Dialectics of reflection and interaction in the evolution of matter]. M.: Nauka. [in Russian].
Spenser, G. (1997). Sinteticheskaya filosofiya:v sokrashchonnom izlozhenii Kollinza [The synthetic philosophy by Herbert Spencer]. K.: Nika-tsentr:Vist-S. [in Russian].
Spitsyna, L. (2013). Istoryko-psykholohichnyy ta sotsiokulturnyy kontekst kohnityvnoho spilkuvannya [Historical-psychological and sociocultural context of cognitive communication]. V kn.. Zasady kohnityvnoyi psykholohiyi spilkuvannya [Principles of cognitive psychology of communication]. za nauk. red. V.Kazmirenka. ISPP NAPN. Kirovohrad: Imeks-LTD, 97–136. [in Ukrainian].
Rudenko, L. (2013). Noosferna filosofiya V.I. Vernadskoho – fundament staloho (zbalansovanoho) planetarnoho rozvytku [Noosphere philosophy VI Vernadsky - the foundation of sustainable (balanced) planetary development]. Ukrayinskyy heohrafichnyy zhurnal – Ukrainian Geographical Journal. 2, 7–12. [in Ukrainian].
Tkachenko, O. (2009). Pryntsypy, katehoriyi i metodolohichni problemy psykholohiyi [Principles, categories and methodological problems of psychology]. Psykholohiya i suspilstvo – Psychology and Society. 1(35), 44–133. [in Ukrainian].
Kholodnaya, M. (2002) Psikhologiya intellekta: paradoksy issledovaniya [Psychology of Intellect: Research Paradoxes.]. SPb.: Piter. [in Russian].
Tsigen, T. (1998) Fiziologicheskaya psikhologiya v 14-ti lektsiyakh [Physiological Psychology in 14 Lectures]. V kn. Osnovnyye napravleniya psikhologii v klassicheskikh trudakh. Assotsiativnaya psikhologiya [The main directions of psychology in classical works. Associative psychology]. M: AST-LTD. [in Russian].
Shvalb, YU. (2018). Stavlennya do pryrody i svitu v suchasnomu sposobi zhyttya: istoryko-kulturni aspekty [Attitudes towards nature and the world in the modern way of life: historical and cultural aspects]. V kn.. Ekolohichna psykholohiya : khrestomatiya [Environmental psychology: a textbook]. za nauk. red. YU. Shvalba. ISPP NAPN. K.: Instytut psykholohiyi imeni H. S. Kostyuka NAPN Ukrayiny, 2018. 224 с. С. 7–16. [in Ukrainian].
Engelgardt, V. (1970) Integratizm – put ot prostogo k slozhnomu v poznanii yavleniy zhizni [Integratism - the path from simple to complex in the knowledge of the phenomena of life]. Voprosy filosofii – Philosophy questions. 11, 103–115.
Boulding, К. (1956) General Systems Theory - the Skeleton of a Science. Management Science, 2, 3, 197–208.
Bruner, J. (1957). On perceptual readiness. Psychological Review, 64(2), 123–152. https://doi.org/10.1037/h0043805
Chomsky, N. (1956). Three models for the description of language. IRE Transactions on information theory, 2(3), 113–124.
Haken, H. (2009) Synergetics: Basic Concepts. In: Hutt A., Haken H. (eds) Synergetics. Encyclopedia of Complexity and Systems Science Series. pp 5-30. Springer, New York, NY. https://doi.org/10.1007/978-1-0716-0421-2_533
Kool V.K., Agrawal R. (2020) Environmental Psychology: Lessons from Gandhi. In: Gandhi and the Psychology of Nonviolence, Vol. 2. Palgrave Macmillan, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-030-56989-1_1
Roginskii, A., Perchenok, F., & Borisov, V. (1993). Community as the source of Vernadsky's concept of noosphere. Configurations, 1(3), 415–438. https://doi.org/10.1353/con.1993.0018
Завантаження
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2021 Психологічні перспективи
Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.