ПСИХОЛОГІЧНІ МАРКЕРИ РЕЛІГІЙНИХ НОВИН ЯК ФОРМИ МАСОВОЇ КОМУНІКАЦІЇ

Автор(и)

  • Наталія Коструба Волинський національний університет імені Лесі Українки

DOI:

https://doi.org/10.29038/2227-1376-2020-36-113-123

Ключові слова:

релігія онлайн, релігійні комунікації, психолінгвістика, психологія новин, LIWC2015

Анотація

Мета. Стаття має на меті емпірично визначити основні психологічні маркери релігійних новин. Методи. Для реалізації мети дослідження ми використали комп’ютерне забезпечення Statistica 12 та Linguistic Inquiry and Word Count (LIWC2015). Матеріалом для дослідження ми обрали новини найчисельніших церков в Україні (православні, католики, протестанти). Для аналізу були використані усі інформаційні повідомлення за період з 27.11.-03.12. 2020, які були розміщені на офіційних інтернет-сайтах. Загалом, було проаналізовано 43 інформаційних повідомлення. Результати. Серед усіх категорій стильових слів у опрацьованих повідомленнях домінують прийменники, сполучники і займенники. Аналіз змістовного наповнення релігійних новин продемонстрував, що найбільше текст стосується просторових зв'язків (7,03%), мотиваторів (drivers), які спонукають до дій (5,99%), когнітивних процесів (4,74%), соціуму та соціальних процесів (2,96%), приналежності (2,17%), релігійна термінологія (2,08%). Оцінка частотності використання слів у релігійних новинах виявила, що найбільше використовуються слова «українське», «церква», «храм». Змістовно новини часто стосуються відзначення знаменних дат чи вшанування пам’яті тощо. Це підтверджує часте використання слів «року» і «свят». Загалом, релігійні повідомлення закликають до єдності, постійно використовуючи слова «наш», «наше» і намагається згуртувати наш народ навколо української ідентичності. Також, часто у релігійних новинах використовують слова «орган» та «представник», тут мова йде про уповноважені органи влади. Висновки. Релігійні новини здійснюють просвітницьку діяльність і соціальну рекламу єдності і взаємо підтримки, не лише на основі спільної віри, але й однієї нації та подолання складних часи для усієї аудиторії (зокрема, пандемія Covid-19). Релігійні новини апелюють не лише до віри, але і до розуму своєї аудиторії про що свідчить когнітивна складність тексту. Повідомлення спрямовані на оцінку і обговорення сьогодення, без прогнозів на майбутнє. Наскрізною характеристикою усіх повідомлень є зверненням до церковної залученості, закликами до молитов і читання релігійної літератури. Сучасні релігійні новини часто згадують органи державної влади, наголошують на їхній авторитетності.

Біографія автора

Посилання

Abbott, J.Y. (2011). Writing the news: A comparison of objective, religious, and political opinion presses. Journalism, 12 (3), 349-365. DOI: https://doi.org/10.1177/1464884910388222

Bronstein, M.V., Pennycook, G., Bear, A., Rand, D.G., Cannon, T.D. (2019). Belief in Fake News is Associated with Delusionality, Dogmatism, Religious Fundamentalism, and Reduced Analytic Thinking. Journal of applied research in memory and cognition, 8 (1), 108-117. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jarmac.2018.09.005

Carignan, M.E., Marcil-Morin, S. (2018). Canada Transmediality as News Media and Religious Radicalization. Global convergence cultures: transmedia earth (121-139). Routledge Advances in Internationalizing Media Studies.

Gervais W.M., Norenzayan A. (2012). Analytic Thinking Promotes Religious Disbelief. Science, 336 (6080), 493-496. DOI: https://doi.org/10.1126/science.1215647

Hart, R.P., Turner, K.J., Knupp, R.E. (1981). A rhetorical profile of religious news - time, 1947-1976. Journal of communication, 31 (3), 58-68. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1460-2466.1981.tb00428.x

Hinrichsen, M., Boomgaarden, H., De Vreese, C., Van der Brug, W., Hobolt, S.B. (2012). Priming religion: The effects of religious issues in the news coverage on public attitudes towards European integration. Communications-european journal of communication research, 37 (1), 29-54. DOI: https://doi.org/10.1515/commun-2012-0002

Nassar, R. (2020). Framing Refugees: The Impact of Religious Frames on US Partisans and Consumers of Cable News Media. Political communication, 37(5), 593-611. DOI: https://doi.org/10.1080/10584609.2020.1723753

Mostafazadeh-Bora, M., Zarghami, A. (2017). Breaking and Sharing Bad News in End of Life: The Religious and Culture Matters. Journal of religion & health, 56 (5), 1655-1657. DOI: https://doi.org/10.1007/s10943-016-0249-0

Pennebaker, J.W., Boyd, R.L., Jordan, K., & Blackburn, K. (2015). The development and psychometric properties of LIWC2015. Austin, TX: University of Texas at Austin.

Pennebaker, J. W., & King, L. A. (1999). Linguistic styles: Language use as an individual difference. Journal of Personality and Social Psychology, 77(6), 1296–1312. https://doi.org/10.1037/0022-3514.77.6.1296

Pennebaker JW, Chung CK, Frazee J, Lavergne GM, Beaver DI (2014). When Small Words Foretell Academic Success: The Case of College Admissions Essays. PLoS ONE 9(12): e115844. DOI: https://doi.org/10.1371/journal.pone.0115844

Report on the network of religious organizations in Ukraine as of January 1, 2019. URL: https://risu.org.ua/ua/index/resourses/statistics/ukr_2019/75410/

Savage S. В. (2013). Head and heart in preventing religious radicalization. In Head and Heart: Perspectives from Religion and Psychology. F.Watts, G. Dumbreck (eds.), 157-194. Philadelphia: Templeton Foundation Press.

Tausczik, Y. R., & Pennebaker, J. W. (2010). The Psychological Meaning of Words: LIWC and Computerized Text Analysis Methods. Journal of Language and Social Psychology, 29(1), 24–54. https://doi.org/10.1177/0261927X09351676

Thomson, R.A. Park, J.Z. Kendall, D. (2019). Religious Conservatives and TV News: Are They More Likely to be Religiously Offended? Social problems, 66(4), 626-644. DOI: https://doi.org/10.1093/socpro/spy024

Zasiekin, S., Bezuglova, N., Hapon, A., Matiushenko, V., Podolska, O., & Zubchuk, D. (2018). Psycholinguistic Aspects of Translating LIWC Dictionary. East European Journal of Psycholinguistics, 5(1), 111-118. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.1436335

Завантаження

Опубліковано

2020-12-30

Як цитувати

Коструба, . Н. . (2020). ПСИХОЛОГІЧНІ МАРКЕРИ РЕЛІГІЙНИХ НОВИН ЯК ФОРМИ МАСОВОЇ КОМУНІКАЦІЇ. Психологічні перспективи, 36, 113-123. https://doi.org/10.29038/2227-1376-2020-36-113-123

Схожі статті

Ви також можете розпочати розширений пошук схожих статей для цієї статті.