ТРЕНІНГ ЯК ЕФЕКТИВНИЙ МЕТОД ПРАКТИЧНОЇ ПІДГОТОВКИ СТУДЕНТІВ-БІОЛОГІВ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.29038/2227-1376-2020-35-148-161

Ключові слова:

тренінг,, студенти-біологи,, освітній процес,, hard skills,, soft skills.

Анотація

 Модернізація освіти в Україні відповідно до сучасних вимог актуалізує дослідження тренінгової форми роботи для студентів різних спеціальностей. Розглянуто мету, завдання та переваги використання тренінгів у навчальному процесі. Фахівець у сфері біології має широкі можливості для працевлаш­тування (від лабораторій і садово-паркових господарств, до екологічного туризму). Найкращим методом для розвитку вузькоспеціалізованих професій­них умінь (hard skills) та навичок міжособистісної взаємодії (soft skills) для студента-біолога вважаємо тренінг. Запропоновано структуру навчального тре­нінгу для студентів-біологів. Описано основну мету, завдання й три тематичні блоки тренінгу: 1) спрямований на усвідомлення важливості професії, цілісного уявлення та формування адекватної реакції студентів до певного виду ді­яльності; 2) націлений на формування специфічних професійних умінь і на­вичок; 3) зорієнтований на усвідомлення учасниками себе в системі, яка стає частиною їхньої діяльності, та оптимізацію відносин до цієї системи. Описано застосування тренінгу на заняттях на тему: «Будова та функції квітки» для студентів-біологів як ефективного методу практичної підготовки. У тренінгу використано метод групового обговорення. Шляхом реалізації тренінгового заняття в межах курсу «Біоморфологія рослин» здійснено спробу розвитку в студентів-біологів hard skills (повторення й систематизація знань про будову квітки, її функції та будову плоду) і soft skills (уміння працювати в групі, налагоджувати міжособистісну взаємодію, розподіл обов’язків, визначення лідера). Перспективи дослідження вбачаємо в повноцінній розробці й апробації тренінгу для студентів-біологів.

Посилання

1. Bol’shakov, V. Ju. (1996). Psihotrening: Sociodinamika Uprazhnenija [Psycho¬training: Sociodynamics. Exercises]. Igry. Sankt-Peterburg (in Russian).
2. Bitjanova, M. R. (1995). Psihologija lichnostnogo rosta [Psychology of personal growth]. M. Mezhdunarodnaja pedagogicheskaja akademija (in Russian).
3. Verbickij, A. A. (1991). Aktivnoe obuchenie v vysshej shkole: kontekstnyj podhod [Active learning in higher education: a contextual approach]. Moskva: Vysshaja shkola (in Russian).
4. Kocherha, O. M. (2014). Osoblyvosti vykorystannia treninhovykh tekhnolohii u protsesi formuvannia praktychnoi komponenty profesiinoi pidhotovky maibutnoho uchytelia [Features of the use of training technologies in the process of forming a practical component of professional training of future teachers]. Molodyi vchenyi-Young Scientist, 2 (05), 116–119 (in Ukrainian).
5. Sikora, Ya. B. (2011). Vykorystannia treninhiv u profesiinii pidhotovtsi kompetentnykh fakhivtsiv z informatyky [Use of trainings in professional training of competent specialists in informatics]. Psykholoho-pedahohichni problemy silskoi shkoly: zbirnyk naukovykh prats Umanskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu imeni Pavla Tychyny – Psychological and pedagogical problems of rural school: collection of scientific works of Uman State Pedagogical University named after Pavel Tychyna, 36, 115–121 (in Ukrainian).
6. Skyba, M. (2016). Formuvannia umin ekoloho-pedahohichnoi diialnosti maibutnikh uchyteliv biolohii u protsesi treninhu [Formation of skills of ecological and pedagogical activity of future biology teachers in the process of training]. Pedahohichnyi protses: teoriia i praktyka (seriia: pedahohika) – Pedagogical process: theory and practice (series: pedagogy), 4 (55), 124–129 (in Ukrainian).
7. Markova, A. K. (1996). Psihologija professionalizma [The psychology of professionalism]. Moskva: Mezhdunarodnyj gumanitarnyj fond «Znanie» (in Russian).
8. Ushatova, I. V. (2012). Uchebno-professional’nyj trening kak sredstvo podgotovki budushhih pedagogov professional’nogo obuchenija [Educational and professional training as a means of preparing future teachers of vocational training]. Extended abstract of candidate’s thesis. Moskva: FGBOU VPO MGAU (in Russian).
9. Tsurul, O. A. (2017). Metodyka orhanizatsii ta provedennia seminariv: osoblyvosti pidhotovky maibutnikh uchyteliv biolohii [Methods of organizing and conducting seminars: features of training future biology teachers]. Pedahohichni nauky: teoriia, istoriia, innovatsiini tekhnolohii: nauk. zhurnal – Pedagogical sciences: theory, history, innovative technologies: sciences. journal, 9 (73), 130–140 (in Ukrainian).
10. Apiñaniz-Fernandez de Larrinoa, E. et al. (2017) Welcome Program for First Year Students at the Faculty of Engineering of Vitoria-Gasteiz. Soft Skills. In: Graña M., López-Guede J., Etxaniz O., Herrero Á., Quintián H., Corchado E. (eds) International Joint Conference SOCO’16-CISIS’16-ICEUTE’16. SOCO 2016, CISIS 2016, ICEUTE 2016. Advances in Intelligent Systems and Computing, 527. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-319-47364-2_69
11. Bonnes, C., Hochholdinger, S. (2020). Approaches to Teaching in Professional Training: a Qualitative Study. Vocations and Learning. https://doi.org/ 10.1007/s12186-020-09244-2
12. Collins English Dictionary. Intense Educational. Ltd., 2000.
13. Dell’Aquila, E., Marocco, D., Ponticorvo, M., di Ferdinando, A., Schembri, M., Miglino, O. (2017). Educational Games for Soft-Skills Training in Digital Environments. New Perspectives. Switzerland: Springer. DOI: https://doi.org/10. 1007/978-3-319-06311-9
14. Guidarelli, L. (2015). Professional training and research: which resources? Italian Journal of Pediatrics, 41(Suppl 2): A41. DOI: https://doi.org/10.1186/1824-7288-41-S2-A41
15. Jayaram, S., Musau, R. (2017). Soft Skills: What They Are and How to Foster Them. Bridging the Skills Gap, Technical and Vocational Education and Training: Issues, Concerns and Prospects, 26, 101–122. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-319-49485-2_6
16. Laker, D. R., & Powell, J. L. (2011). The differences between hard and soft skills and their relative impact on training transfer. Human Resource Development Quarterly, 22, 111–122. DOI: https://doi.org/10.1002/hrdq.20063
17. Mampane, S. T. (2017). Professional Training and Lifelong Learning for School Heads of Departments: A Gateway for Headship Continuous Improvement. In: Amzat I., Valdez N. (eds) Teacher Empowerment Toward Professional Development and Practices. Springer, Singapore. DOI: https://doi.org/10.1007/978-981-10-4151-8_8
18. Stevenson, J. C. (2012) Vocational Learning. In: Seel N. M. (eds) Ency¬clopedia of the Sciences of Learning. Springer, Boston, MA. DOI: https://doi.org/ 10.1007/978-1-4419-1428-6
19. da Silva, M. N. P., Lago, E. C., Nery, I. S., Almeida, C. A. P. L., Tapety, F. I. Maia, A. B. B., & da Silva, E. S. (2020). Elderly health: professional training and performance in primary health care. Bioscience Journal, 36(4). https://doi.org/10. 14393/BJ-v36n4a2020-42688

Завантаження

Опубліковано

2020-08-03

Як цитувати

Схожі статті

Ви також можете розпочати розширений пошук схожих статей для цієї статті.