ВЗАЄМОЗВ’ЯЗОК КОМПОНЕНТІВ СИНДРОМУ «ПРОФЕСІЙНОГО ВИГОРАННЯ» З ОСОБЛИВОСТЯМИ СІМЕЙНОГО СТАТУСУ У ПЕДАГОГІВ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.29038/2227-1376-2019-34-232-248

Ключові слова:

стрес, стадії стресу, синдроми стресу, емоційне вигорання, професійне вигорання.

Анотація

У статті представлено результати теоретико-емпіричного дослідження синдрому «професійного вигорання». Теоретичне обґрунтування проблеми стосується питань визначення особливостей виникнення, розвитку та протікання синдрому «професійного вигорання» у педагогічній діяльності. Зазначено, що інтенсифікація життя, соціально-політичні та соціально-економічні зміни, які відбуваються в Україні сьогодні, висувають до працівників освітніх організацій нові, більш складні вимоги, що, безумовно, впливають на психологічний стан працівників, обумовлюють виникнення емоційного напруження, розвиток значної кількості професійних стресів. Суттєвим фактором стресу є психологічні та фізичні перевантаження педагогів, які сприяють виникненню так званого «синдрому професійного вигорання» – виснаження моральних і фізичних сил, що неминуче позначається як на ефективності професійної діяльності, психологічному самопочутті, так і на стосунках у сім’ї.

Професія педагога, одна з тих видів професій людина-людина, серед яких синдром «професійного вигорання» є найбільш поширеним. Тому дуже важливим є вивчення особливостей його виникнення, розвитку та протікання саме у педагогічній діяльності. Ми обрали моделі, які, на нашу думку, найбільш повно розкривають сутність синдрому «професійного вигорання». Наше дослідження базувалось на моделі синдрому «професійного вигорання» таких вчених, як К. Маслач, С. Джексон., В. Бойко. Вчені розглядають синдром «професійного вигорання» як трьохкомпонентну систему, що включає емоційне виснаження, деперсоналізацію та редукцію власних особистісних досягнень. Використання даних моделей при проведенні емпіричного дослідження дало змогу глибоко та всебічно вивчити прояви синдрому «професійного вигорання» у вчителів. Особливо цікавим для нас було з’ясувати чи існує взаємозв’язок між компонентами синдрому «професійного вигорання» та сімейним статусом педагогічних працівників. То ж наше дослідження було спрямоване на визначення ступеню розвитку та особливостей прояву синдрому «професійного вигорання» у вчителів.

Посилання

1. Boyko, V. V. (1996a). Energiya emotsiy v obshchenii: vzglyad na sebya i drugikh [Energy of emotions in communication: a glance at oneself and on others]. M: Inform.Izdat. Dom Filin. 154 s. [in Russian].
2. Boyko, V. V. (2008b). Sindrom emotsional'nogo vygoraniya: diagnostika i profilaktika [Emotional burnout syndrome: diagnostics and prevention]. SPb: Piter. 336 s. [in Russian].
3. Grinberg, Dz. (2002). Upravleniye stressom [Stress management]. 7-ye izd., SPb: Piter, 496 s. [in Russian].
4. Kitayev-Smyk, L. A. (1983). Psikhologiya stressa [Psychology of stress]. Moskva: Nauka, 368 s. [in Russian].
5. Klyuchnikov, S. (2002). Derzhi stress v kulake [Hold your stress in your fist. How to benefit from stressful situations]. SPb: Piter, 192 s. [in Russian].
6. Kartrayt, S., Kuper, K. (2004). Stress na rabochem meste [Stress in the workplace]. KH.: Gumanitarnyy Tsentr, 236 s. [in Russian].
7. De-Mercato, R., Cantello, G., Celentano, U., Romano, A. at all. (1995). Burnout syndrome in medical and non-medical staff. New Trend in Experimental and Clinical Psychiatry. Vol. 11(1), Р. 43–45 [in English].
8. Dietzel, L. C., Coursey, R. D. (1998). Predctors of emotional exhaustion amount nonresidential staff persons. Psychiatric Rehabilitatin Journal. Vol. 21 (4), 340–348 [in English].
9. Maslach, С., Jackson, S. E., Leiter, M. P. (1997). Burnout Inventory Manual (4 Edition). Palo Alto, California: Consulting Psychological Press, Inc., 46–71 [in English].
10. Maslach, C., Schaufeli W. В., Leiter, M. P. (2001). Job Burnout. II Annual Review of Psychology, (Vol. 52), 397- 422 [in English].
11. Selye, H. (1946).The general adaptation syndrome and the diseases of adaptation. Journal of Clinical Endocrinology. Vol. 6, 117 [in English].
12. Friedman, I. A. (1995). Student behavior patterns contribution to teacher burnout. Journal of Educational Research. Vol. 88 (5). P. 281–289 [in English].

Завантаження

Опубліковано

2019-12-29

Номер

Розділ

Статті

Як цитувати

Fesun, H., Kanivets, T., & Nechytailo, T. (2019). ВЗАЄМОЗВ’ЯЗОК КОМПОНЕНТІВ СИНДРОМУ «ПРОФЕСІЙНОГО ВИГОРАННЯ» З ОСОБЛИВОСТЯМИ СІМЕЙНОГО СТАТУСУ У ПЕДАГОГІВ. Психологічні перспективи, 34, 232-248. https://doi.org/10.29038/2227-1376-2019-34-232-248

Схожі статті

Ви також можете розпочати розширений пошук схожих статей для цієї статті.