СПІВВІДНОШЕННЯ ПОНЯТТЯ «ПРОКРАСТИНАЦІЯ» З ІНШИМИ КОНСТРУКТАМИ, ЩО ВКАЗУЮТЬ НА СХИЛЬНІСТЬ ІНДИВІДА ДО ДИЛАТОРНОЇ ПОВЕДІНКИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.29038/2227-1376-2019-34-36-48

Ключові слова:

прокрастинація, зволікання, лінь, аергічність, акразія, астенія.

Анотація

У представленій статті розкрито актуальність дослідження прокрастинації як стійкої особистісної властивості в умовах динамічного соціально-економічного розвитку суспільства. Вказано основні напрямки вивчення цього феномену в межах психологічного знання. Висвітлено труднощі операціоналізації поняття, що призводять до термінологічної плутанини. Обґрунтовано необхідність формування чіткої та неупередженої позиції вчених щодо співвідношення терміну «прокрастинація» з іншими конструктами, які вказують на схильність особистості до дилаторної поведінки. Детально проаналізовано погляди науковців щодо конотації терміну «зволікання». Сформульовані на цій основі теоретичні узагальнення вказують, що це поняття охоплює як дисфункціональні, так і функціональні аспекти дилаторної поведінки індивіда, а, відтак, у порівнянні з концептом прокрастинації є значно ширшим за своїм змістом, адже дефініція прокрастинації була введена у науковий обіг виключно для пояснення деструктивної форми відкладання справ. Окрім цього, авторами проаналізовано співвідношення досліджуваного поняття із конструктами ліні, аергічності, акразії, астенії. Відповідно до результатів теоретичного узагальнення відзначена неузгодженість поглядів вчених щодо вказаного питання. Значна їх частина констатує наявність концептуального перетину цих феноменів, що складає підґрунтя для припущення про їх синонімічність. З іншого боку, ряд науковців фіксує наявність відмінностей, що підтверджує доцільність позиціонування цих термінів як взаємопов`язаних, проте не тотожних. Перспектива подальших досліджень, в контексті окресленої тематики, полягає у емпіричній перевірці двох вказаних гіпотез з використанням валідного діагностичного інструментарію.

Посилання

1. Balkis, M., Duru, E. (2019). Procrastination and Rational/Irrational Beliefs: A Moderated Mediation Model. Journal of Rational-Emotive & Cognitive-Behavior Therapy, 37(3), 299–315 doi:10.1007/s10942-019-00314-6
2. Burton, N. (2015). What’s the Difference Between Procrastination and Laziness?. Psychology Today. URL: www.psychologytoday.com/blog/hide-and-seek/201505/whats-the-difference-between-procrastination-and-laziness.
3. Ferrari, J. R., Diaz-Morales, J. F. (2007). Procrastination: Different time orientations reflect different motives. Journal of Research in Personality, 41(3), 707–714.
4. Ferrari, J., Tice, D. (2000). Procrastination as a self-handicap for men and women: A task-avoidance strategy in a laboratory setting. Journal of Research in Personality, 34, 73-83.
5. Haghbin, M. (2015). Conceptualization and operationalization of delay: development and validation of the multifaceted measure of academic procrastination and the delay questionnaire. Ottawa: Carleton University.
6. Klingsieck, K. B. (2013). Procrastination: When good things don’t come to those who wait. European Psychologist, 18(1), 24-34. doi: 10.1027/1016-9040/a000138
7. Kokane, T. V. (2018). Get Your Golden Egg: 19 Ways to Win Over Procrastination. Bilaspur: Educreation Publishing
8. Lordi, G. (2014). The Difference Between Laziness, Procrastination & Lack of Motivation. Mind Motivations. URL: www.mindmotivations.com/articles/difference-between-laziness-procrastination-lack-motivation.
9. Markiewicz, K. (2018). Prokrastynacja i prokrastynatorzy. Definicja, etiologia, epidemiologia i terapia. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, 31(3), 195-213.
10. Neenan, M. (2008). Tackling procrastination: An REBT perspective for coaches. Journal of Rational-Emotive & Cognitive-Behavior Therapy, 26(1), 53–62.
11. Park, S. W., Sperling, R. A. (2012). Academic procrastinators and their self-regulation. Psychology, 3(1), 12-23. doi: http://dx.doi.org/10.4236/psych.2012.31003
12. Rozental, A., Carlbring, P. (2014). Understanding and Treating Procrastination: A Review of a Common Self-Regulatory Failure. Psychology, 05(13), 1488-1502.
13. Silver, M., Sabini, J. (1981). Procrastinating. Journal for the Theory of Social Behavior, 11(2), 207-221, DOI: https://doi.org/10.1111/j.1468-5914.1981.tb00033.x
14. Simpson, W. K., Pychyl, T. A. (2009). In search of the arousal procrastinator: Investigating the relation between procrastination, arousal-based personality traits and beliefs about procrastination motivations. Personality and Individual Differences, 47(8), 906–911. doi:10.1016/j.paid.2009.07.013
15. Sirois, F., Pychyl, T. (2013). Procrastination and the Priority of Short-Term Mood Regulation: Consequences for Future Self. Social and Personality Psychology Compass, 7(2), 115-127
16. Tibbett, T. P., Ferrari, J. R. (2015). The portrait of the procrastinator: Risk factors and results of an indecisive personality. Personality and Individual Differences, 82, 175–184
17. Tuckman, B. W. (2002). Academic procrastinators: Their rationalizations and web-course performance. In APA Symposium.
18. Tuckman, B. W. (2005). Relations of academic procrastination, rationalizations, and performance in a web course with deadlines. Psychological Reports, 96, 1015–1021.
19. Wolters, C. A. (2003). Understanding procrastination from a self-regulated learning perspective. Journal of Educational Psychology, 95, 179-187
20. Varvaricheva, Ya. I. (2007). Psikhologicheskie mekhanizmy fenomena leni [The psychological mechanisms of the phenomenon of laziness]. Materialy dokladov XIV Mezhdunarodnoi konferentsii studentov aspirantov i molodykh uchenykh “Lomonosov”. [Materials of reports of the XIV International conference of students, graduate students and young scientists “Lomonosov”]. URL: https://istina.msu.ru/download/7958574/ 1iTtuG:2aOUjp6gg HyyYrf35BhtxmZd0hU [in Russian].
21. Ilin, E.P. (2011). Rabota i lichnost. Trudogolizm perfektsionizm len [Work and personality. Workaholism, perfectionism, laziness]. SPb .: Piter [in Russian].
22. Koltunovych, T. A. Polishchuk, O. M. (2017). Prokrastynatsiia – konflikt mizh «vazhlyvym» i «pryiemnym» [Procrastination – the conflict between "important" and "pleasant"]. Young Scientist, 5(45), 211-218. [in Ukrainian].
23. Mikhailova, E. L. (2005). Len v uchebnoi deiatelnosti studentov [Laziness in the learning activities of students]. Psikhologiia XXI veka tezisy Mezhdunarodnoi nauchno-prakticheskoi konferentsii studentov aspirantov i molodykh spetsialistov [Psychology of the XXI century: theses of the International scientific-practical conference of students, graduate students and young professionals]. St. Petersburg, 312–314 [in Russian].
24. Posokhova, S. T. (2011). Len: psikhologicheskoe soderzhanie i proiavleniia [Laziness: psychological content and manifestations]. Vestnik Sankt-Peterburgskogo universiteta [Bulletin of St. Petersburg University], 12(2), 159–166 [in Russian].
25. Sluchenkova, K. A. (2018). Prokrastinatsiia: osobennosti definitsii i psikhologicheskoe soderzhanie [Procrastination: features of definitions and psychological content]. Psikhologiia Istoriko-kriticheskie obzory i sovremennye issledovaniia [Psychology. Historical and critical reviews and modern research], 7(4А), 18-26 [in Russian].

Завантаження

Опубліковано

2019-12-29

Номер

Розділ

Статті

Як цитувати

Zhuravlova, O., & Zhuravlov, O. (2019). СПІВВІДНОШЕННЯ ПОНЯТТЯ «ПРОКРАСТИНАЦІЯ» З ІНШИМИ КОНСТРУКТАМИ, ЩО ВКАЗУЮТЬ НА СХИЛЬНІСТЬ ІНДИВІДА ДО ДИЛАТОРНОЇ ПОВЕДІНКИ. Психологічні перспективи, 34, 36-48. https://doi.org/10.29038/2227-1376-2019-34-36-48

Схожі статті

Ви також можете розпочати розширений пошук схожих статей для цієї статті.