ПСИХОЛОГІЧНИЙ АНАЛІЗ ПРОФЕСІЙНО ЗНАЧУЩИХ ЦІННОСТЕЙ МАЙБУТНІХ ПЕДАГОГІВ
DOI:
https://doi.org/10.29038/2227-1376-2016-27-204-215Анотація
У статті подано теоретичний та емпіричний аналіз професійно значущих цінностей студентів, що виступають для майбутнього педагога як стратегічні цілі його діяльності. Проаналізовано наукові підходи до розуміння понять «цінність» та «ціннісні орієнтації». Встановлено зв’язок із такими поняттями, як «особистість», «життєва позиція», «професійна діяльність». Цінності – це складний соціально-психологічний феномен, який характеризує спрямованість та зміст активної особистості. Ґрунтуючись на цінностях, особистість визначає свою життєву позицію, що впливає на світогляд у цілому. Показано, що ціннісні орієнтації є важливим компонентом структури особистості, у них ніби резюмується весь життєвий досвід, накопичений у її індивідуальному розвитку. Розроблено програму емпіричного дослідження. Визначено групу цінностей, які мають високий рівень значущості для здобуття майбутньої професії. Емпірично встановлено, що на цьому віковому етапі продовжується формування професійно значущих цінностей, вони ще незавершені й потребують корекції протягом подальших змін. Акцентовано увагу на необхідності подальших досліджень для створення програм тренінгових занять для формування цінностей у студентів залежно від їх індивідуальних особливостей.
Ключові слова: особистість, цінності, ціннісні орієнтації, професійні цінності, професійна сфера, професійна діяльність.
Посилання
Bekh I. D. Tsinnosti yak yadro osobystosti [Values as the core of personality] / I. D. Bekh // Tsinnosti osvity i vykhovannia / ed. by O. V. Sukhomlynska. – K. : IZMN, 1997. – P. 16–21.
Boryshevskyi M. I. Dukhovni tsinnosti yak determinanta hromadianskoho vykhovannia osobystosti [Spiritual values as the determinant of personality civic education] / M. I. Boryshevskyi // Tsinnosti osvity i vykhovannia / ed. by V. Sukhomlynska. – K. : IZMN, 1997. – P. 21–25.
Golovakha Yе. I. Zhyznennaya perspektiva i professionalnoye samoopredeleniye molodyozhy [Life perspective and professional self-determination of youth] / Yе. I. Golovakha. – Kiev : Nauk. dumka, 1998. – 143 p.
Kordunova N. O. Vyznachennia struktury i henezysu profesiynoho obrazu studentiv-psykholohiv [Determination of structure and genesis of the professional image of students-psychologists] / N. O. Kordunova // Aktualni problemy psykholohiyi : zb. nauk. pr. In-tu psykholohiyi im. H. S. Kostiuka. – K. : DP “Informatsiyno-analitychne ahenstvo”, 2014. – T. X. Psykholohiya navchannia. Henetychna psykholohiya. Medychna psykholohiya. – Vyp. 26. – P. 454–467.
Maksymenko S. D. Psykholohiya osobystosti [Psychology of personality] / S. D. Maksymenko. – K. : “KMM” Publishing, 2007. – 296 p.
Potapchuk L. V. Psykholohichni osoblyvosti profesiynoyi motyvatsiyi osobystosti [Psychological peculiarities of professional motivation of personality] / L. V. Potapchuk // Profesiyna psykholohiya: medolohiya, metody ta praktyka / ed. by Zh. P. Virna. – Lutsk : [b. v.], 2008. – P. 112–126.
Skok M. A. Tsinnisni oriyentatsiyi osobystosti suchasnoho studenta [Value orientations of contemporary student’s personality] / M. A. Skok // Visnyk ChDPU im. T. H. Shevchenka. – 2002. – Vyp. 11 : Seriya “Psykholohichni nauky”. – P. 128–132.
Shaihorotskyi Yu. Tsinnisni oriyentatsiyi v psykholohichniy strukturi osobystosti [Value orientations in psychological structure of personality] / Yu. Shaihorotskyi // Sotsialna psykholohiya. − 2009. – № 4. – P. 65–72.
Yadov V. A. Samoreguliatsiya i prognozirovaniye sotsialnogo povedeniya lichnosti [Self-regulation and prognostication of social behavior of personality] / V. D. Yadov. – М. : Akademiya, 1979. – 84 p.
Література:
Ананьев Б. Г. Человек как предмет познания / Б. Г. Ананьев. – СПб. : Питер, 2002. – 288 с.
Бех І. Д. Цінності як ядро особистості / І. Д. Бех // Цінності освіти і вихо-вання / [за заг. ред. О. В. Сухомлинської]. – К. : ІЗМН, 1997. – С. 16–21.
Боришевський М. І. Духовні цінності як детермінанта громадянського виховання особистості / М. І. Боришевський // Цінності освіти і виховання / за заг. ред. О. В. Сухомлинської. – К. : ІЗМН, 1997. – С. 21−25.
Головаха Е. И. Жизненная перспектива и профессиональное самоопре-деление молодежи / Е. И. Головаха. – Киев : Наук. думка, 1988. – 143 с.
Кордунова Н. О. Визначення структури і генезису професійного образу студентів-психологів / Н. О. Кордунова // Актуальні проблеми психології : зб. наук. пр. Ін-ту психології ім. Г. С. Костюка. – К. : ДП «Інформаційно-аналітичне агенство», 2014. – Т. X. Психологія навчання. Генетична психологія. Медична психологія. – Вип. 26. – С. 454–467.
Максименко С. Д. Психологія особистості / С. Д. Максименко, М. В. Папуча. – К. : Вид-во «ТОВ “КММ”», 2007. – 296 с.
Потапчук Л. В. Психологічні особливості професійної мотивації особистості / Л. В. Потапчук // Професійна психологія: методологія, методи та практика / за заг. ред. Ж. П. Вірної. – Луцьк : [б. в.], 2008. – С. 112–126.
Скок М. А. Ціннісні орієнтації особистості сучасного студента / М. А. Скок // Вісник ЧДПУ ім. Т. Г. Шевченка. – 2002. – Вип. 11 : Серія «Психологічні науки». – С. 128–132.
Шайгоротський Ю. Ціннісні орієнтації в психологічній структурі особис-тості / Ю. Шайгоротський // Соціальна психологія. – 2009. − № 4. – С. 65−72.
Ядов В. А. Саморегуляция и прогнозирование социального поведения личности / В. А. Ядов. – М. : Академия, 1979. – 84 с.
Завантаження
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2016 Psychological Prospects Journal
Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.