Psychological Analysis of Professionally Significant Values of Future Pedagogues
DOI:
https://doi.org/10.29038/2227-1376-2016-27-204-215Abstract
The article represents theoretical and empirical analysis of professionally significant values of students that appear for future pedagogue as strategic objectives of its activity. In the work scientific approaches to understanding the concept of “value” and “value orientations” are analyzed. The connection of such concepts as “personality”, “life position”, and “professional activity” is determined. It is indicated that values − is complex social psychological phenomenon that characterizes orientation and content of active personality. Being based on values, personality determines its life position, affecting the world outlook in general. It is shown that value orientations is significant component of personality structure, they are likely to summarize the whole life experience, accumulated in its individual development. The program of empirical research has been developed. The group of values that have high significance level for future profession obtaining is determined. It is empirically determined that professionally significant values continue to be formed at the current age period; they are not completed yet and require correction during further changes. The attention is focused on the necessity for the obtained results further studying for creating training session’s programs of student’s values formation, according to their individual peculiarities.
Keywords: personality, values, value orientations, professional values, professional sphere, professional activity.References
Bekh I. D. Tsinnosti yak yadro osobystosti [Values as the core of personality] / I. D. Bekh // Tsinnosti osvity i vykhovannia / ed. by O. V. Sukhomlynska. – K. : IZMN, 1997. – P. 16–21.
Boryshevskyi M. I. Dukhovni tsinnosti yak determinanta hromadianskoho vykhovannia osobystosti [Spiritual values as the determinant of personality civic education] / M. I. Boryshevskyi // Tsinnosti osvity i vykhovannia / ed. by V. Sukhomlynska. – K. : IZMN, 1997. – P. 21–25.
Golovakha Yе. I. Zhyznennaya perspektiva i professionalnoye samoopredeleniye molodyozhy [Life perspective and professional self-determination of youth] / Yе. I. Golovakha. – Kiev : Nauk. dumka, 1998. – 143 p.
Kordunova N. O. Vyznachennia struktury i henezysu profesiynoho obrazu studentiv-psykholohiv [Determination of structure and genesis of the professional image of students-psychologists] / N. O. Kordunova // Aktualni problemy psykholohiyi : zb. nauk. pr. In-tu psykholohiyi im. H. S. Kostiuka. – K. : DP “Informatsiyno-analitychne ahenstvo”, 2014. – T. X. Psykholohiya navchannia. Henetychna psykholohiya. Medychna psykholohiya. – Vyp. 26. – P. 454–467.
Maksymenko S. D. Psykholohiya osobystosti [Psychology of personality] / S. D. Maksymenko. – K. : “KMM” Publishing, 2007. – 296 p.
Potapchuk L. V. Psykholohichni osoblyvosti profesiynoyi motyvatsiyi osobystosti [Psychological peculiarities of professional motivation of personality] / L. V. Potapchuk // Profesiyna psykholohiya: medolohiya, metody ta praktyka / ed. by Zh. P. Virna. – Lutsk : [b. v.], 2008. – P. 112–126.
Skok M. A. Tsinnisni oriyentatsiyi osobystosti suchasnoho studenta [Value orientations of contemporary student’s personality] / M. A. Skok // Visnyk ChDPU im. T. H. Shevchenka. – 2002. – Vyp. 11 : Seriya “Psykholohichni nauky”. – P. 128–132.
Shaihorotskyi Yu. Tsinnisni oriyentatsiyi v psykholohichniy strukturi osobystosti [Value orientations in psychological structure of personality] / Yu. Shaihorotskyi // Sotsialna psykholohiya. − 2009. – № 4. – P. 65–72.
Yadov V. A. Samoreguliatsiya i prognozirovaniye sotsialnogo povedeniya lichnosti [Self-regulation and prognostication of social behavior of personality] / V. D. Yadov. – М. : Akademiya, 1979. – 84 p.
Література:
Ананьев Б. Г. Человек как предмет познания / Б. Г. Ананьев. – СПб. : Питер, 2002. – 288 с.
Бех І. Д. Цінності як ядро особистості / І. Д. Бех // Цінності освіти і вихо-вання / [за заг. ред. О. В. Сухомлинської]. – К. : ІЗМН, 1997. – С. 16–21.
Боришевський М. І. Духовні цінності як детермінанта громадянського виховання особистості / М. І. Боришевський // Цінності освіти і виховання / за заг. ред. О. В. Сухомлинської. – К. : ІЗМН, 1997. – С. 21−25.
Головаха Е. И. Жизненная перспектива и профессиональное самоопре-деление молодежи / Е. И. Головаха. – Киев : Наук. думка, 1988. – 143 с.
Кордунова Н. О. Визначення структури і генезису професійного образу студентів-психологів / Н. О. Кордунова // Актуальні проблеми психології : зб. наук. пр. Ін-ту психології ім. Г. С. Костюка. – К. : ДП «Інформаційно-аналітичне агенство», 2014. – Т. X. Психологія навчання. Генетична психологія. Медична психологія. – Вип. 26. – С. 454–467.
Максименко С. Д. Психологія особистості / С. Д. Максименко, М. В. Папуча. – К. : Вид-во «ТОВ “КММ”», 2007. – 296 с.
Потапчук Л. В. Психологічні особливості професійної мотивації особистості / Л. В. Потапчук // Професійна психологія: методологія, методи та практика / за заг. ред. Ж. П. Вірної. – Луцьк : [б. в.], 2008. – С. 112–126.
Скок М. А. Ціннісні орієнтації особистості сучасного студента / М. А. Скок // Вісник ЧДПУ ім. Т. Г. Шевченка. – 2002. – Вип. 11 : Серія «Психологічні науки». – С. 128–132.
Шайгоротський Ю. Ціннісні орієнтації в психологічній структурі особис-тості / Ю. Шайгоротський // Соціальна психологія. – 2009. − № 4. – С. 65−72.
Ядов В. А. Саморегуляция и прогнозирование социального поведения личности / В. А. Ядов. – М. : Академия, 1979. – 84 с.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 Psychological Prospects Journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.