СОЦІАЛЬНІ СТЕРЕОТИПИ МОЛОДІ У СПРИЙНЯТТІ ОБРАЗУ ПРАЦІВНИКА НАЦІОНАЛЬНОЇ ПОЛІЦІЇ
DOI:
https://doi.org/10.29038/2227-1376-2018-32-232-249Ключові слова:
соціальні стереотипи, Національна поліція, образ поліцейського, освіченість, гендерна приналежність.Анотація
У статті розглянуто соціальні стереотипи в сприйнятті образу працівника поліції в їх взаємозв’язку з освіченістю та гендерною приналежністю досліджуваних. Проблема сприйняття правоохоронців є важливою складовою частиною реформи правоохоронних органів, оскільки адекватне сприйняття поліцейських пов’язане з високим рівнем довіри до них, із престижністю, популярністю їхньої професії серед населення тощо. Мета статті – визначення структурних особливостей сприйняття образу поліцейського в повсякденному житті. Як психодіагностичний інструментарій для виявлення соціальних стереотипів розроблено та застосовано опитувальник «Стереотипи про працівників поліції»; для констатування гендерної приналежності досліджуваних використано «Статево-рольовий опитувальник» (С. Бем). Серед методів математично-статистичної обробки даних застоосвано: якісний та кількісний аналіз результатів із використанням процедури факторного аналізу (STATISTICA 10.0), критерій кутового перетворення Фішера, критерій лінійної кореляції Пірсона, процедура Z-перетворення. Досліджувану вибірку склали 159 осіб, 60 серед яких – студенти факультету психології, історії та соціології Херсонського державного університету, 63 – учні 9–11 класів Херсонського академічного ліцею імені О. В. Мішукова, 36 – школярі 9–11 класів Херсонської спеціалізованої школи І–ІІІ ступенів № 57 та Херсонської загальноосвітньої школи I–III ступенів № 13. У досліджуваній вибірці – 65 хлопців і 94 дівчини. Результати дослідження свідчать, що в сприйнятті поліції присутні три групи позитивних стереотипів: «професіоналізм», «зразковість» та «сумлінність», – що можуть указувати на позитивні зміни в сприйнятті поліцейських після проведеної реформи правоохоронних органів. Отримані результати також підтверджують теоретичну модель, покладену в основу авторського опитувальника, що ґрунтується на когнітивному, емоційному й поведінковому компонентах. Разом з тим виявлено вплив рівня освіти та гендерної приналежності на формування соціальних стереотипів у сприйнятті образу поліцейського.
Посилання
2. Andreoletti, C., & Lachman, M. E. (2004). Susceptibility and resilience to memory aging stereotypes: Education matters more than age. Experimental Aging Research, 2. 129–148 [In English].
3. Appel, M., & Weber, S. (2017). Do Mass Mediated Stereotypes Harm Members of Negatively Stereotyped Groups? A Meta-Analytical Review on Media-Generated Stereotype Threat and Stereotype Lift. Communication Research, 1–22 [In English].
4. Deemer, E. D., Thoman, D. B., Chase, J. P., & Smith, J. L. (2014). Feeling the threat: Stereotype threat as a contextual barrier to women’s science career choice intentions. Journal of Career Development, 41(2), 141-158 [In English].
5. Lippmann, W. (1998). Public opinion. London: Transaction Publishers [In English].
6. Matsumoto, D. (2009). The Cambridge dictionary of psychology. Cambridge University Press [In English].
7. Miller, D. I., Eagly, A. H., & Linn, M. C. (2015). Women’s representation in science predicts national gender-science stereotypes: Evidence from 66 nations. Journal of Educational Psychology, 107(3), 631–644 [In English].
8. Spencer, S. J., Logel, C., & Davies, P. G. (2016). Stereotype threat. Annual review of psychology, 67, 415–437 [In English].
9. Statt, D. (2002). The concise dictionary of psychology. London: Harper&Row [In English].