ГЕНДЕРНА ДИФЕРЕНЦІАЦІЯ ПСИХОЛОГІЧНИХ ХАРАКТЕРИСТИК БАТЬКІВ, ЯКІ МАЮТЬ ПРОБЛЕМНИХ ДІТЕЙ
DOI:
https://doi.org/10.29038/2227-1376-2018-32-205-216Ключові слова:
сім’я, гендерна диференціація, проблемна дитина, особистісні характеристики, сімейне функціонуванняАнотація
У статті описано важливість дослідження особливостей особистісного та сімейного функціонування батьків, котрі мають проблемну дитину. Указано, що до категорії «проблемні діти» входять ті, які створюють незручності для функціонування дорослих (батьків, прабатьків, вихователів, учителів й ін.), оскільки характеризуються сором’язливістю, надмірною активністю, агресивністю, неуважністю, неслухняністю, плаксивістю, збудливістю, імпульсивністю, замкнутістю, безвідповідальністю тощо (віком 5–9 років). Вихідним емпіричним фактажем для аналізу стали психологічні характеристики досліджуваних, визначені за допомогою комплексу психодіагностичних засобів: проективний тест «Автопортрет» (О. Кандауров), проективний тест «Неіснуюча тварина» (М.З. Друкаревич), проективний тест «Малюнок сім’ї» (Р. Бернс, С. Кауфман), проективні методики «Людина під дощем» (О. Романова, Т. Ситько), «Дім. Дерево. Людина» (Дж. Бук). Зазначено, що задля з’ясування достовірних відмінностей за частотою вираженості (наявності-відсутності) характеристик особистісно-сімейного функціонування в батьків проблемних дітей використано біноміальний критерій (Binomial Test). Передбачено, що отримані результати будуть покладені в основу оптимальної моделі психологічного супроводу як батьків, так і всієї сімейної системи, яка включає дитину з проблемами в розвитку.
Досліджено, що для жіночої частини батьків, котрі мають проблемних дітей, достовірно властивими виявилися такі характеристики особистісно-сімейного функціонування, як «відчуття нестабільності», «підозрілість, недовіра», «труднощі в спілкуванні та у взаємодії з іншими», «тривога, страх», «імпульсивність», «пасивність», «емоційна й інтелектуальна незрілість», «сексуальні проблеми», «холодність взаємин», «ригідність», «напруження», «схильність до уникання проблем», «конкуренція між батьками або сиблінгами», «невпевненість, зневіра в собі». Чоловіча частина батьків, котрі мають проблемних дітей, мала такі особливості особистісно-сімейного функціонування: «відчуття нестабільності», «підозрілість, недовіра», «труднощі в спілкуванні та у взаємодії з іншими», «тривога, страх», «задоволеність собою», «імпульсивність», «пасивність», «емоційна й інтелектуальна незрілість», «готовність до роботи над проблемами», «позитивне налаштування на дослідження, сім’ю», «холодність взаємин», «ригідність», «напруження», «порушення в соціально-психологічній адаптації», «схильність до уникання проблем».
Посилання
2. Byul A., Tzofel P. (2002) SPSS: Iskusstvo obrabotki informatsii [The art of information processing. Analysis of statistical data and the restoration of hidden patterns]– Sankt Peterburg: ООО «DeaSoftJug», 608 р. [in Russian].
3. Wenger A. L. (2003). Psihologicheskije risunochnije testy [Psychological drawing tests: Illustrated manual]. Moskow.: VLADOS-PRESS, 160 р. [in Russian].
4. Gerald O., Gould P. (2005). Risunok v psihoterapii [Drawing in psychotherapy: Methodological guide]. Moscow: Marketing. 184 р. [in Russian].
5. Makhover K. (1996). Proektivnuj risunok cheloveka [Projective drawing of a person]. Moskow: Meaning. 90 р. [in Russian].
6. Noss I. N. (2003). Diagnosticheskije vozmozhnosti grificheskogo testa «Derevo» [Diagnostic capabilities of the graphic test «Tree» by K. Koch] // Questions of psychology]. 1. P.: 148–156 [in Russian].
7. Olifirovich N. I. (2012). Terapija semejnyh system [Therapies of family systems]. Sankt Piterburg. : Speech, 570 р. [in Russian].
8. Oster D., Gould P. (2001). Risunok v psikhoterapii [Figure in psychotherapy] Methodical manual for students of the course «Psychotherapy». Moskow. 184 р. [in Russian].
9. Romanova Y. S. (1999). Potemkina O. F. Graficheskiye metody v psikholo-gicheskoy diagnostike [Graphic methods in psychological diagnostics]. Moskow : Didakt. 225 р. [in Russian].
10. Sokolova Ye. T. (1980). Proyektivnyye metodiki issledovaniya lichnosti [Projective methods of personality research]. Moskow : MGU. 68 р. [in Russian].
11. Tematychna dopovid’ pro stanovyshche ditey v Ukrayini za pidsumkamy 2006 roku «Dity z osoblyvymy potrebamy» (2007) [Thematic report on the situation of children in Ukraine on the results of 2006 «Children with special needs»]. Kyiv: K .: State Institute for the Development of Families and Youth.
12. Fers G. M. Taynyy mir risunka (2006) [The secret world of the picture]. Sant Piterburg : Demetra. 176 p. [in Russian].