ЕМПІРИЧНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ МОРАЛЬНОЇ СВІДОМОСТІ ТА МОРАЛЬНО-ЕТИЧНОЇ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ СТУДЕНТІВ

Автор(и)

  • Yuliya Tymosh Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки

DOI:

https://doi.org/10.29038/2227-1376-2017-30-223-234

Ключові слова:

моральна свідомість, відповідальність, моральна інтуїція, альтруїстичні почуття, морально-етична мотивація, моральні цінності, компоненти та рівні розвитку моральної свідомості.

Анотація

У статті відображено результати теоретичного та емпіричного дослідження моральної свідомості та морально-етичної відповідальності студентів. Зазначено, що моральна свідомість, як складне психологічне утворення, має певні свої рівні, форми й певну структуру. Також зазначено, що особливо важливим саме в студентському віці, при освоєнні професійних норм є феномен морально-етичної відповідальності. Адже цей  період є базою для вибору життєвої стратегії, у якій саме морально-етична відповідальність спеціаліста перед суспільством, іншими людьми, самим собою за результати власної діяльності відіграє найважливішу роль.

Досліджено, що морально-етична відповідальність пронизує усі стадії моральної свідомості студентів, характеризуючи їхню спрямованість на розмежування добра і зла із важливістю задоволення власних потреб, наслідування норм і правил, встановлених суспільством, і зрештою на досягнення вищих цінностей, пов’язаних із духовною сферою особистості. Встановлено, що переважна більшість студентів має високий і середній рівні морально-етичної відповідальності, що свідчить про високорозвинену рефлексію та інтуїцію у вирішенні суперечливих життєвих ситуацій, високу моральність і екзистенційну відповідальність. Таким чином, дана вибірка є відповідною для ґрунтовного дослідження особливостей моральної свідомості, її проявів та психосемантичної організації.

Посилання

1. Ponomarʹov O., Chebotarʹov M., Sereda N. Vidpovidalʹnistʹ u systemi katehoriy pedahohiky vyshchoyi shkoly [Responsibilty in the system of pedagogics categories in higher education] / O. Ponomarʹov, M. Chebotarʹov, N. Sereda // Pedahohika i psykholohiya profesiynoyi osvity. – 2013. – №4. – P.75–86.
2. Savchenko E. Modelʹ refleksyvnoy kompetentnosty lychnosty [Model of reflexive competence of personality ] / E. Savchenko // Nauka ta osvita novoho vymiru. Pedahohika ta psykholohiya, III (25), vypusk: 49, 2015. – P. 97–100.
3. Savchyn M. Moralʹna svidomistʹ ta samosvidomistʹ osobystosti: [monohrafiya] [Moral consciousness and self-consciousness of personality] / M. Savchyn. – Drohobych: RVV DDPU imeni Ivana Franka, 2009. – 288 p.].
4. Tymoshchuk I. Formuvannya moralʹno-etychnoyi vidpovidalʹnosti osobystosti maybutnʹoho praktychnoyi psykholohiyi [Formation of moral and ethical responsibility of future applied psychologist]: avtoref. dys. ... kand. psykhol. nauk: 19.00.07 «Pedahohichna ta vikova psykholohiya» / I. Tymoshchuk: Tsentralʹnyy instytut pislyadyplomnoyi pedahohichnoyi osvity APN Ukrayiny.– K.,2003.–20 p.
5. Folʹvarkova V. Pokaznyky ta rivni rozvytku moralʹnoyi svidomosti osobystosti [Indices and levels of moral consciousness] / V. Folʹvarkova // Doshkilʹna osvita. – 2004. – №3 (5) – P. 15–19.

Завантаження

Опубліковано

2017-12-15

Номер

Розділ

Статті

Як цитувати

Tymosh, Y. (2017). ЕМПІРИЧНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ МОРАЛЬНОЇ СВІДОМОСТІ ТА МОРАЛЬНО-ЕТИЧНОЇ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ СТУДЕНТІВ. Психологічні перспективи, 30, 223-234. https://doi.org/10.29038/2227-1376-2017-30-223-234

Схожі статті

Ви також можете розпочати розширений пошук схожих статей для цієї статті.