Юнацька агресія в чорнобильській зоні: самоконтроль, розвиток ідентичності та моралі
Ключові слова:
самоконтроль, агресія, конструктивно-розвивальна теорія, смислотворення, імперіальна та міжособистісні стадії розвитку ідентичності, реверсивна теорія, метамотиваційні стани, охоронний фреймАнотація
Самозвіти про агресію юнаків з Чорнобильської зони виявили, що епістемологічна тенденція в їх конституюванні повсякденної реальності знаходить свій вияв в імперіальному способові її усвідомлення і знання. Контроль над власними потребами, бажаннями і пріоритетами як самої суті їх «я» в ситуаціях насильства повʼязані з відсутністю охоронного фрейму у свідомості юнаків. Чорнобильські юнаки творять те, чого уникають і бояться або не творять смислу людського переживання у звичайному розумінні, і диференціація у їх свідомості від інших передує інтеграції. В юнаків, яким притаманна затримка стадій розвитку свідомості, найбільше узгоджувалися з агресією часті переживання приємно відчутної суровості замість негативістської/конформістської пари метамотиваційних станів у тому значенні, що правила внутрішньо не відчувалися респондентами як спільна з іншими реальність, якій надавалася нормами форма, порядок, але, радше, вона усвідомлювалася аморфною, нестійкою і такою, якій властива флуктуація моральних стандартів. Для юнаків, які мають належність до міжособистісної стадії смислової еволюції свідомості, стан орієнтованої-на-іншого майстерності набагато краще узгоджується із самоконтролем агресії в ситуаціях бійок, ніж інші метамотиваційні стани юнаків.
Посилання
2. Apter M. J. Motivational Styles in Everyday Life / M. J. Apter. – Washington, DC: American Psychological Association, 2001. – 371 p.
3. Apter M. J. Danger: Our Quest for Excitement / M. J. Apter. – Oxford : One World, 2007. – 239 p.
4. Apter M. J. The Development of the Motivational Style Profile / Apter M. J., Mallows, R. & Williams, S. // Personality and Individual Differences. – 1998. – Vol. 22. – No 1. – P. 7–18.
5. Brown R.I.F. Plans and Planning – and Reversals as Jockers in the Pack / Brown R.I.F. // Advances in Reversal Theory. – Amsterdam/Lisse: Sweets & Zeitlinger, 1993. – P. 89–105.
6. Driscoll J. M. Feelings of Mastery in High Aggression-History Aggressors / Driscoll J. M., Yankeelov P. A. // Journal of Social Behavior and Personality. – 1995. – No 103. – P. 693–706.
7. Garbarino J. Youth in Dangerous Environments: Coping with the Cosequences / J.Garbarino // Social Problems and Social Contexts in Adolescence: Perspectives across Boundaries. – New York : Aldine de Gruyter, 1996. – P. 269–290.
8. Gerkovich, M. M. The Motivation State Interview / Gerkovich, M. M., O’Connell K. A., Potocky, M. & Cook, M.R. – Kansas City : Mid-West Research Institute, 1992. – 35 pp.
9. Gibbs J. C. Moral Maturity: Measuring the Development of Sociomoral Reflection / Gibbs J. C., Potter G. B., & Fuller D. – Hillsdale, NJ : Erlbaum, 1992. – 218 p.
10. Giel, R. Natural and Human-Made Disasters. Adversity, Stress, and Psycho¬patho¬logy. New York: Oxford University Press, 1998. – P. 231–249.
11. Goenjian A. Moral Development and Psychopathological Interference in Conscience Functioning Among Adolescents After Trauma / Goenjian A., Stilwell B. M., Steinberg A. M. // Journal of American Academy of Child and Adolescent Psychiatry. – 1999. – No 384. – P. 376–384.
12. Hoshmand, L. Validation Studies of a Multifactor Cognitive-Behavioral Anger Control Inventory / Hoshmand, L., Austin, G. // Journal of Personality Assessment. – 1987. – No 513. – P. 417–432.
13. Kegan, R. The Evolving Self / R. Kegan. – Cambridge, MA : Harvard University Press, 1982. – 318 p.
14. Kiselev, M. Y. Living with Radiation: A Case Study of the Chernobyl Children Russia. Unpublished doctoral dissertation / M. Y. Kiselev – Yale University. New Haven, CT, 1996. – 196 p.
15. Kohlberg, L. The Psychology of Moral Development. The Nature and Validity of Moral Stages. Vol. II. / Kohlberg, L. – San Francisco : Harper & Row, Publishers, 1984. – 729 p.
16. Lazarus, R. S. Fifty Years of the Research and Theory of R. S. Lazarus: An Analysis of Historical and Perennial Issues / Lazarus, R. S. – Mahwah, NJ : Lawrence Erlbaum Associates, 1998. – 456 p.
17. Lahey, L. Subject-Object Interview: A Guide to Its Administration and Interpre¬tation / Lahey, L., Souvaine, E., Kegan, R., Goodman, R., and Felix, S. – Harvard University Graduate School of Education. Unpublished paper, 1986. – 433 p.
18. Practicum po Psychodiagnostike: Psychodiagnostika Motivatsii i Samoreguliatsiyi [Psychodiagnostic Practicum: Psychodiagnostic for Study of Motivation and Self-Regulation] / Ed. by A. I. Zelichenko et al. – Moscow : Moscow State University, 1990. – 159 p.