ЗОВНІШНЯ СТРУКТУРА ОРГАНІЗАЦІЇ МОВЛЕННЄВОГО ДОСВІДУ ОСОБИСТОСТІ

Автор(и)

  • Maryna Orap Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки

Ключові слова:

мовлення, досвід, мовленнєвий досвід, зовнішня структура, факторний аналіз

Анотація

Статтю присвячено проблемі емпіричного дослідження структурно-функ­ціональних особливостей зовнішньої структури мовленнєвого досвіду осо­бис­тості. Розроблювана нами теоретична концепція мовленнєвого досвіду пе­ред­бачає розгляд останнього як системного утворення в психіці суб’єкта, що є процесом і продуктом переробки та впорядкування в мовленнєвій формі результатів взаємодії суб’єкта з навколишнім середовищем, яке уможливлює та опосередковує мовленнєве освоєння світу. Виділення двох рівнів у мовлен­нєвому освоєнні світу зумовлює і дві структури – внутрішню та зовнішню. У статті проаналізовано результати дослідження зовнішньої структури мовлен­нєвого досвіду у двох вікових групах – діти молодшого шкільного віку та пе­ріоду «рання дорослість» за допомогою методу факторного аналізу. Викла­дено основний зміст та інтерпретацію отриманих факторів. Опосередкування мовлен­нєвого освоєння світу (що є головною функцією зовнішньої структури) здійс­ню­ється через інтерпретацію результатів і процесу мовленнєвої взаємодії та, відповідно до них, – регуляцію комунікації особистості зі світом на основі адекватного відбору засобів для обробки й упорядкування мовних та мовлен­нєвих знань. Результати порівняння змісту факторів у двох вікових групах дають можливість означити динаміку розвитку зовнішньої структури. Розвиток відбувається через інтеграцію – об’єднання окремих частин у єдине ціле. При цьому частини не механічно зливаються одна з одною, а діалектично зміню­ються, набуваючи нової якості. Генералізація окремих частин призводить до появи трьох факторів у дорослому віці, які виявляють чітку спрямованість на опосередкування мовленнєвого освоєння світу особистістю.

Біографія автора

  • Maryna Orap, Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки

    кандидат педагогічних наук, докторант ка­федри загальної та соціальної психології Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки

Посилання

Zalevskaja A. Vvedenie v psykholingvistiku [Introduction to psycholinguistics: A textbook for university students] / A. Zalevskaja. – Moscow : Russian State University for the Humanities, 2000. – 328 p.
Laktionov A. Koordinaty individualnogo opyta [The coordinates of individual experience] / A. Laktionov. – Kharkiv : Publisher Kharkiv National University, 2010. – 366 p.
Orap M. Tepretychnyj analiz kategorij «movlennevyj dosvid osobystosti» [The theoretical analysis of the category «the personality’s speech experience»] / M. Orap // Gumanitarnyj visnyk. – 2013. – No 29. – P. 272–278.

Література

Залевская А. А. Введение в психолингвистику / А. А. Залевская. – М. : Рус. гос. гуманит. ун-т, 2000. – 328 с.
Лактионов А. Н. Координаты индивидуального опыта / А. Н. Лактионов. – Харьков : Изд-во Харьк. нац. ун-т, 2010. – 336 с.
Орап М. О. Теоретичний аналіз категорії «мовленнєвий досвід особистості / М. О. Орап // Гуманіт. вісн. – 2013. – № 29. – С. 272–278.

Завантаження

Опубліковано

2014-03-05

Номер

Розділ

Статті

Схожі статті

1-10 з 460

Ви також можете розпочати розширений пошук схожих статей для цієї статті.

Статті цього автора (цих авторів), які найбільше читають