СПЕЦИФІКА САМОАКЦЕПТАЦІЇ ДІВЧАТОК ПІДЛІТКОВОГО ВІКУ: ЕМПІРИЧНИЙ РАКУРС

Автор(и)

  • Daria Hoshovska Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки
  • Yaroslav Hoshovskyi Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки http://orcid.org/0000-0003-3816-0619

DOI:

https://doi.org/10.29038/2227-1376-2017-29-36-48

Анотація

У статті висвітлено ключові підходи до розуміння змістово-функціональ- ної суті феномену самоакцептації. У роботі проаналізовано основні наукові по- гляди на проблему самоакцептації особистості. Розкрито сутнісні ознаки само- акцептації в контексті специфіки особистісного розвитку дівчаток підліткового віку. Відзначено, що самоакцептація як складова частина самосвідомості є активністю особистості, спрямованою насамперед на різнобічне усвідомлення власного Я, а також на прийняття його на рівні усвідомленої самості, непов- торної екзистенційної суб’єктності. Загалом самоакцептація трактується як діяльність людини щодо віднайдення свого феноменологічного Я. Це складне полімодальне емоційно-ціннісне ставлення до себе, яке сформоване внаслідок результатів самосприймання і самоосмислення. Самоакцептація – це різнобічне самопізнання і самовизнання як особливі процеси психіки індивіда, що мають гностичну, сенсорну, вольову та інші форми прояву. Наголошено, що протягом онтогенезу особистості самоакцептація стабілізується разом з когнітивно регульованим багатогранним образом Я, адекватною самооцінкою та виступає певною запорукою побудови зваженої, збалансованої, позитивної Я-концепції. Констатовано, що визначальною рисою самоакцептації є наявність позитивного настановлення щодо себе, яке здебільшого формується передусім під впливом зовнішніх акцептуючих настановлень щодо індивіда у процесі його неперервної соціалізації в різних умовах. Встановлено, що самоакцептація особистості має пізнавальний, ціннісний, комунікативний, креативний, естетичний та інші по- тенціали, відбувається поетапно і проминає ті ж етапи, що й усвідомлення об’єктів зовнішнього світу, тобто долає шлях від елементарних самовідчуттів 

до самосприймання, самоуявлення, саморозуміння і, насамкінець, до загального самоприйняття. Отож самоакцептація реалізується завдяки конгломерату інте- лектуальних, мовленнєвих, перцептивних, матеріальних та інших дій людини.

У контексті вивчення феномену самоакцептації, зокрема в ракурсі фемінін- ного самоприйняття, здійснено емпіричне вивчення вибірки дівчаток підлітко- вого віку, які навчалися в різнотипних освітніх закладах – загальноосвітній школі та школі-інтернаті. У статті розкрито також психологічні особливості негативного впливу депривації на самосвідомість, образ Я та самоакцептацію особиcтості. Встановлено специфіку онто- і соціогенези депривованих дівчаток- підлітків, проаналізовано основні типи порушень у розвитку самоакцептації.

Ключові слова: самосвідомість, самість, образ Я, самооцінка, самопри- йняття, самоакцептація, підлітки, дівчатка підліткового віку, загальноосвітня школа, школа-інтернат.

Біографії авторів

  • Daria Hoshovska, Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки
    кандидат психологічних наук, доцент кафедри вікової та педагогічної психології Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки
  • Yaroslav Hoshovskyi, Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки

    доктор психологічних наук, професор, завідувач кафедри вікової та педагогічної психології Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки

Посилання

1. Aleksyeyeva M. I. Vnutrishnyosimeyna vzayemodiya ta samoaktseptatsiya pidlitkiv [Inner-family interaction and adolescent self-acceptance] / M. I. Aleksyeyeva, O. B. Nasonova // Psykhologiya : nauk.-metod. zb. – Vyp. 40. – Kyiv : Osvita, 1993. – S. 63–73.
2. Govorun T. V. Sotsializatsiya stati yak faktor rozvytku Ya-kontseptsiyi [Socialization of Gender as a factor in the development of personal conception] : avtoref. dis. ... d-ra psikhol. nauk : 19.00.07 / Govorun T. V. – Kyiv, 2002. – 35 s.
3. Goshovska D. Kontseptualno-teoretychna model stanovlennya osobystisnoyi samoaktseptatsiyi v pidlitkovomu vitsi [Conceptually-theoretical model of the formation of personal self-acceptance in adolescence] / D. Goshovska // Psykhogeneza osobystosti: vikovi ta pedagogichni modyfikatsiyi : monografiya. – Lutsk : SNU im. Lesi Ukrayinki, 2014. – S. 71–91.
4. Goshovska D. Samoaktseptyvna atrybutsiya v konteksti osobystisnogo samopryynyattya [Self-acceptance attribution in the context of personal self-perception] / D. Goshovska, Ya. Goshovskiy // Psykhologichni perspektyvy. – 2013. – Vyp. 22. – S. 40–49.
5. Goshovska D. Sotsialno-psykhologichna revitalizatsiya depryvovanykh i nepovnospravnyh ditey v osvitnikh zakladakh internatnogo typu [Socio-psychological revitalization of deprived and disabled children in educational institutions of residential type] / D. Goshovska / Revitalizatsiya ditey z osoblyvymy potrebamy : monografiya / za zag. red. prof. Ya. O. Goshovskogo. – Lutsk : PP Ivanyuk V. P., 2013. – S. 77–104.
6. Maksymenko S. D. Rozvytok psykhiky v ontogenezi [Psyche Development in the Ontogenesis] : v 2-kh t. / S. D. Maksymenko. – Kyiv : Forum, 2002.
7. Pavlychko S. Feminizm [Feminism] / S. Pavlychko. – Kyiv : Osnovy, 2002. – 322 s.
8. Hayes St. С. Acceptance and Commitment Therapy, Relational Frame Theory and the Third Wave of Behavioral and Cognitive Therapies / St. С. Hayes // Behavior Therapy. – 2004. – № 35. – P. 639–665.

Завантаження

Опубліковано

2017-06-30

Номер

Розділ

Статті

Як цитувати

Hoshovska, D., & Hoshovskyi, Y. (2017). СПЕЦИФІКА САМОАКЦЕПТАЦІЇ ДІВЧАТОК ПІДЛІТКОВОГО ВІКУ: ЕМПІРИЧНИЙ РАКУРС. Психологічні перспективи, 29, 36-48. https://doi.org/10.29038/2227-1376-2017-29-36-48