Психологічний аналіз складників когнітивного компонента особистісної безпорадності в навчальній діяльності студентів

Автор(и)

  • Tamara Duchyminska Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки

DOI:

https://doi.org/10.29038/2227-1376-2016-28-118-129

Анотація

У статті проаналізовано поняття безпорадності та обґрунтовано, що песимістичний атрибутивний стиль є основним фактором ризику розвитку особистісної безпорадності людини. Визначено основні діагностичні критерії сформованості особистісної безпорадності: песимістичний атрибутивний стиль, низька самооцінка й концентрація особистості на власних негативних емоційних станах, низька мотивація досягнення й рівень суб’єктивного контролю. Виділено
групи досліджуваних із високим рівнем безпорадності та її протилежної характеристики – самостійності. Виявлено, що когнітивний компонент безпорадності проявляється в песимістичному сприйманні негативних подій (невдач), поясненні їх виникнення постійними й глобальними причинами (генералізація невдач), високому рівні персоналізації невдач та доповнюється іншими характеристиками когнітивної сфери «безпорадних» студентів: нереалістичністю у вчинках і стосунках, нестачею гнучкості, практичного складу розуму, високою чутливістю до невдач та помилок тощо. Емпірично підтверджено взаємозв’язок показників когнітивного компонента безпорадності з мотиваційними характеристиками особистості студента. Виявлено, що песимістичний атрибутивний стиль поєднується з низькою потребою в досягненні, низьким рівнем прагнення до знань та пізнавальної
активності й низькою навчальною успішністю. Студентам із високим рівнем особистісної безпорадності притаманні низький рівень мотиву досягнення, знижена внутрішня мотивація навчання, вираженість тривожності та гніву як переважних емоційних станів у процесі навчальної діяльності.

Ключові слова: особистісна безпорадність, теорія каузальної атрибуції, песимістичний атрибутивний стиль, мотивація навчальної діяльності.

 

Біографія автора

  • Tamara Duchyminska, Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки
    кандидат психологічних наук, доцент кафедри практичної психології та безпеки життєдіяльності Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки

Посилання

Baturin N. A. Psikhologiia uspekha i neudachi [Psychology of success and felure] / N. А. Baturin. – Cheliabinsk : Izd-vo UUrGU, 1999. – 100 s.
Baturin N. A. Eksperimentalnyi analiz otsenochnykh yavlenii lichnostnogo urovnia [Experimental analysis of the estimated level of personal effects] / N. A. Baturin, E. V. Gudkova. – M. : [b. i.], 2004. – 11 s.
Dalgatov M. M. Motivatsiia deiatelnosti dostigeniia v teoriiakh kauzalnoi atributsii / M. M. Dalgatov [Motivation of achievements activity in the theory of causal attribution] // Vestn. Mosk. un-ta. Ser. 14. Psikhologiia. – 2006. – № 1. – S. 71−81.
Zeligman M. Kak nauchitsia optimizmu: sovety na kazhdyi den : per s angl. [How to learn optimism: tips for everyday] / M. Zeligman. – M. : Veche, 1997. – 432 s.
Kapustina A. N. Mnogofaktornaia lichnostnaia metodika R. Kettella : ucheb.-metod. posobiie [R. Cattell’s multifactor personal technique] / A. N. Kapustina. – SPb. : Rech, 2006. – 104 s.
Khekhauzen Kh. Motivatciia i deiatelnost [Motivation and activities] / Kh. Khekhauzen. – 2-е izd. – SPb. : Piter ; М. : Smysl, 2003. – 860 s.
Tsiring D. A. Psichologiia vyuchennoi bespomoshchnosti : ucheb. posobiie [Psychology of learned helplessness] / D. A. Tsiring. – M. : Akademiia, 2005. – 120 s.
Tsiring D. Psikhologiia lichnostnoi bespomoshchnosti: issledovaniie urovnei subiektnosti [Psychology of personal helplessness: a study of subjectivity levels] / D. Tsiring. – M. : Izd. tsentr “Akademiia”, 2010. – 410 s.
Seligman M. E. P. Helplessness: on depression, development, and death / M. E. P. Seligman. – New York : W. H. Freeman, Xxxv, 1992. – 250 p.


Література:

Батурин Н. А. Психология успеха и неудачи / Н. А. Батурин. – Челябинск : Изд-во ЮУрГУ, 1999. – 100 с.
Батурин Н. А. Экспериментальный анализ оценочных явлений личностного уровня / Н. А. Батурин, Е. В. Гудкова. – М. : [б. и.], 2004. – 11 с.
Далгатов М. М. Мотивация деятельности достижения в теориях каузальной атрибуции / М. М. Далгатов // Вестн. Моск. ун-та. Сер. 14. Психология. – 2006. – № 1. – С. 71−81.
Зелигман М. Как научиться оптимизму: советы на каждый день : пер. с англ. / М. Зелигман. – М. : Вече, 1997. – 432 с.
Капустина А. Н. Многофакторная личностная методика Р. Кеттелла : учеб.-метод. пособие / А. Н. Капустина. – СПб. : Речь, 2006. – 104 с.
Хекxаузен Х. Мотивация и деятельность / X. Хекхаузен. – 2-е изд. – СПб. : Питер ; М. : Смысл, 2003. – 860 с.
Циринг Д. А. Психология выученной беспомощности : учеб. пособие / Д. А. Циринг. – М. : Академия, 2005. – 120 с.
Циринг Д. А. Психология личностной беспомощности: исследование уровней субъектности / Д. А. Циринг. – М. : Изд. центр «Академия», 2010. – 410 с.
Seligman M. E. P. Helplessness: on depression, development, and death / M. E. P. Seligman. – New York : W. H. Freeman, Xxxv, 1992. – 250 p.

Завантаження

Опубліковано

2016-12-15

Номер

Розділ

Статті

Як цитувати

Duchyminska, T. (2016). Психологічний аналіз складників когнітивного компонента особистісної безпорадності в навчальній діяльності студентів. Психологічні перспективи, 28, 118-129. https://doi.org/10.29038/2227-1376-2016-28-118-129

Статті цього автора (цих авторів), які найбільше читають