Емоційне вигорання особистості в контексті депривованої психогенези

Автор(и)

  • Yaroslav Hoshovskyi Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки http://orcid.org/0000-0003-3816-0619
  • Daria Hoshovska Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки

DOI:

https://doi.org/10.29038/2227-1376-2016-28-70-82

Анотація

У статті висвітлено основні підходи до розуміння змістово-функціональної суті феномену емоційного вигорання та депривації. Проаналізовано основні наукові підходи до проблеми психоемоційного вигорання особистості в ситуації
різновидових обмежень. Розкрито сутнісні ознаки психоемоційного вигорання в контексті специфіки особистісного розвитку депривованого підлітка. Відзначено негативну й гальмівну роль деприваційних обмежень на загальноособистісний розвиток дітей, позбавлених сімейної опіки. Наголошено, що якраз різнотипна психічна депривація, яка культивується в навчально-виховних закладах закритого типу, чи не найбільшою мірою сповільнює перебіг
особистісної психогенези, забарвлюючи її дискомфортними й девіантними сегментами. Виокремлено, що інституційна депривація − це соціально-екзистенційний факт надзвичайної важливості, адже набуває ознак перманентної особистісної кризи і дисфункції та, по суті, завжди є викликом нормальній еволюції й онтогенезу людини як психосоціальної істоти. Відзначено, що своєю глибиною і потужністю інституційна депривація загрожує повноцінному розвитку на всіх рівнях, призводячи до своєрідної інволюції – соціального аутсайдерства. Констатовано, що внаслідок переживання деприваційного синдрому в дитячому інтернатному закладі відбувається зниження загальної вітальної стійкості та рівня психосоціальної збалансованості вихованця, а процес його
становлення характеризується звуженням комунікативної активності, психоемоційною фрагментарністю й тенденціями до соціальної аутизації, астенії, депресії тощо. Усе це призводить до психоемоційного вигорання. Діти, позбавлені сімейної опіки, перебуваючи в режимі депривації, зазнають численних соціально-психологічних негараздів і деструкцій, а їхня повсякденна життєдіяльність затьмарюється різновидовими обмеженнями розвитку, що вражають базові конструкти психоструктури й негативно впливають на власний біодромальний досвід кожної дитини. Брак сімейної взаємодії, недостатність сенсорної стимуляції, обмеженість та одноманітність життєвих умов дитини в установі інтернатного типу мають велике значення, однак не фатальні, тому за активного й цілеспрямованого фахового ревіталізаційного (психореабілітаційного, психокорекційного, рекреаційного та ін.) впливу можливі «компенсаторні успіхи» або й значні та позитивні особистісні просоціальні зрушення. Розкрито специфіку залучення ресоціалізаційних зусиль для надання психореабілітаційної допомоги особистості, яка перебуває в режимі психоемоційного вигорання й різновидової депривації.

Ключові слова: розвиток, психогенеза, депривація, психоемоційне вигорання, сімейна депривація, комунікативна депривація, депривовані підлітки, медіально-рефлексійний тренінговий підхід, ревіталізація.

Біографії авторів

  • Yaroslav Hoshovskyi, Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки

    доктор психологічних наук, професор, завідувач кафедри вікової та педагогічної психології Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки

  • Daria Hoshovska, Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки
    кандидат психологічних наук, доцент кафедри вікової та педагогічної психології Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки

Посилання

Boіko V. V. Energiia emotcii [The energy of emotions] / V. V. Boyko. - SPb. : Piter, 2004. - 474 s.
Vodopianova N. E. Sindrom vygoraniia [Burnout Syndrome] / N. E. Vodopianova, E. S. Starchenkova. – 2-е izd. – SPb. : Piter, 2008. – 336 s.
Hoshovska D. Psykhologiia sportu i fizychnoho vykhovannia : navch.-metod. posib. [Psychology of Sport and Physical Education] / D. Hoshovska. – Drohobych : Univ. b-ka, 2006. – 128 s.
Hoshovska D. Sozialno-psykholohichna revitalisaziia depryvovanykh i nepovnospravnykh ditei v osvitnikh zakladakh internatnoho typu [Psychosocial revitalization of deprived and disabled children in boarding educational establishments] / D. Hoshovska // Revitalisaziia ditei z osoblyvymy potrebamy : monografiia / za zah. red. prof. Ya. O. Hoshovskoho. – Luck : PP Ivaniuk V. P., 2013. – S. 77−104.
Hoshovskyi Ja. Revitalizaciia psykhogenezy depryvovanoi osobystosti [Revitalization psychogenesis of a deprived personality] / Ya. Hoshovskyi // Teoretychni i prykladni problemy psykhologii : zb. nauk. pr. Skhidnoukr. nac. un-tu im. V. Dalуa. – Luhansk : Noulidzh, 2014. – № 2 (34). – S. 101−108.
Orel V. Ye. Strukturno-funkcionalnaia organizatsiia i genesis psikhicheskogo vygoraniia : dis. ... d-ra psikhol. nauk : 19.00.03 “Psikhologiia truda, inzenernaia psikhologiia, ergonomika” [Structural and functional organization and genesis of mental burnout] / Orel V. Ye. – Yaroslavl, 2005. – 449 s.
Prikhozhan A. M. Deti bez semii [Children without families] / A. M. Prikhozhan, N. N. Tolstykh. – M. : Pedagogika, 1990. – 160 s.
Revitilisaziia ditei z osoblyvymy potrebamy : monografiia [Revitalization of children with special needs] / za zah. red. prof. Ya. O. Hoshovskoho. – Lutck : PP Ivaniuk V. P., 2013. – 360 s.
Ronginskaia T. I. Sindrom vygoraniia v sotcialnykh professiiakh [Burnout Syndrome in social professions] / T. I. Ronginskaia // Psikhologicheskii zhurnal. – 2002. – Т. 23, № 3. – S. 85−95.


Література:

Бойко В. В. Энергия эмоций / В. В. Бойко. - СПб. : Питер, 2004. - 474 с.
Водопьянова Н. Е. Синдром выгорания / Н. Е. Водопьянова, Е. С. Старченкова. – 2-е изд. – СПб. : Питер, 2008. – 336 с.
Гошовська Д. Психологія спорту і фізичного виховання : навч.-метод. посіб. / Д. Гошовська. – Дрогобич : Унів. б-ка, 2006. – 128 с.
Гошовська Д. Соціально-психологічна ревіталізація депривованих і неповносправних дітей в освітніх закладах інтернатного типу / Д. Гошовська // Ревіталізація дітей з особливими потребами : монографія / за заг. ред. проф. Я. О. Гошовського. – Луцьк : ПП Іванюк В. П., 2013. – С. 77−104.
Гошовський Я. Ревіталізація психогенези депривованої особистості / Я. Гошовський // Теоретичні і прикладні проблеми психології : зб. наук. пр. Східноукр. нац. ун-ту ім. В. Даля. – Луганськ : Ноулідж, 2014. – № 2 (34). – С. 101−108.
Орел В. Е. Структурно-функциональная организация и генезис психического выгорания : дис. ... д-ра психол. наук : 19.00.03 «Психология труда, инженерная психология, эргономика» / Орел В. Е. – Ярославль, 2005. – 449 с.
Прихожан А. М. Дети без семьи / А. М. Прихожан, Н. Н. Толстых. – М. : Педагогика, 1990. – 160 с.
Ревіталізація дітей з особливими потребами : монографія / за заг. ред. проф. Я. О. Гошовського. – Луцьк : ПП Іванюк В. П., 2013. – 360 с.
Ронгинская Т. И. Синдром выгорания в социальных профессиях / Т. И. Ронгинская // Психологический журнал. – 2002. – Т. 23, № 3. – C. 85−95.

Завантаження

Опубліковано

2016-12-15

Номер

Розділ

Статті

Як цитувати

Hoshovskyi, Y., & Hoshovska, D. (2016). Емоційне вигорання особистості в контексті депривованої психогенези. Психологічні перспективи, 28, 70-82. https://doi.org/10.29038/2227-1376-2016-28-70-82