ВНУТРІШНЬОГРУПОВА ВЗАЄМОДІЯ У ШКІЛЬНОМУ КЛАСІ ЯК ЧИННИК ФОРМУВАННЯ У ПІДЛІТКІВ ЗАЛЕЖНОСТІ ВІД СОЦІАЛЬНОЇ МЕРЕЖІ

Автор(и)

  • Marianna Kurliuk Інститут соціальної та політичної психології НАПН України

Ключові слова:

взаємодія в групі, Інтернет-залежність, адикція, дезадап- тація, ескапізм, підлітковий вік

Анотація

У статті розглянуто особливості внутрішньогрупової взаємодії у шкільному класі як чинника формування в підлітків залежності від соціальної мережі. 

Проаналізовано поняття внутрішньогрупової взаємодії, її основних показників та проявів. Визначено важливі аспекти підліткового віку, такі як інтимно-осо- бистісне спілкування з однолітками, соціальне життя, оцінка оточення, при- належність до групи, авторитет серед близького оточення. Роль близького оточення значною мірою для підлітка відіграє шкільний клас, у якому він проводить більшу частину часу. У разі незадоволеності характером стосунків зі своїми однокласниками у підлітка часто виникає бажання компенсувати невдачі у реальному спілкуванні, за допомогою віртуального – у соціальній мережі, яка надає підлітку нові можливості. У статті наводено і переваги, і недоліки вико- ристання соціальної мережі. Зроблено висновок, що використання соціальних мереж допомагає підлітку розширити межі спілкування, легко знаходити однодумців та емоційно близьких людей, реалізувати потреби у приєднанні до групи та у визнанні. Проте надмірне (патологічне) використання соціальної ме- режі може спричинити формування залежності від неї. Про залежність від соціальної мережі можна говорити тоді, коли потреба у її використанні вихо- дить на перший план, витісняючи інші види діяльності підлітка та замінюючи спілкування у реальному житті.

 

 

Біографія автора

  • Marianna Kurliuk, Інститут соціальної та політичної психології НАПН України

    аспірант Інституту соціальної та політичної психології НАПН України

Посилання

1. Андреева Г. М. Социальная психология : учебник для высш. учеб. заведений / Г. М. Андреева. – [5-е изд., испр. и доп.]. – М. : Аспект Пресс, 2002. – 288 c. Andreyeva G. M. Sotsialnaya psikhologiya : uchebnik dlya vysshikh uchebnykh zavedeniy [Social psychology : a textbook for higher education] / G. M. Andreyeva.
– [5-e izd. ispr. i dop.]. – M. : Aspekt Press, 2002. – 288 p.
2. Вакуліч Т. М. Психологічні чинники запобігання інтернет-залежності під- літків : дис. … канд. психол. наук / Вакуліч Т. М. – К., 2006. – 263 с. Vakulіch
T. M. Psikhologіchnі chinniki zapobіgannya іnternet-zalezhnostі pіdlіtkіv [Psychological factors of preventing Internet-addiction of teenagers] / dis. … kand. psihol. nauk / Vakulіch T. M. – Kyiv, 2006. – 263 s.
3. Камінська О. В. Формування та прояви інтернет-залежності від соціальних мереж [Електронний ресурс] / О. В. Камінська. – Режим доступу : http://www. rusnauka.com/15_NPN_2013/Psihologia/12_132802.doc.htm Kaminska
O. V. Formuvannya ta proyavy internet-zalezhnosti vid sotsialnykh merezh [Formation and characteristics of social networking addiction]. – Available at : http:// www.rusnauka.com/15_NPN_2013/Psihologia/12_132802.doc.htm
4. Мюррей К. Интернет-зависимость с точки зрения нарративной психологи / К. Мюррей // Гуманитарные исследования в Интернете / под ред. А. Е. Войскун- ского. – М. : Можайск-Террн, 2000. – 431 с.
Myurrey K. Internet-zavisimost s tochki zreniya narrativnoy psikhologii [Internet- dependence from the narrative psychology perspective] / K. Myurrey // Gumani- tarnyye issledovaniya v Internete / pod red. A. E. Voyskunskogo. – Moscow
: Mozhaysk-Tern, 2000. – 431 p.
5. Посохова В. В. Соціально-психологічні особливості формування життєвих планів інтернет-залежної молоді : дис. … канд. психол. наук / Посохова В. В. – К., 2006. – 155 с.
Posohova V. Osoblyvosti zhyttjevogo planuvannja Internetzalezhnoi’ molodi [Socio- psychological features of formation life planes of Internet-addiction youth] / Posohova V. – Kyiv, 2006. – 155 p.
6. Рогов Е. И. Настольная книга практического психолога. В 2 кн. Кн. 1. Система работы психолога с детьми разного возраста / Е. И. Рогов. – М. : Владос, 1999. – 384 с.
Rohov E. Y. Nastolnaya knyha praktycheskoho psykholoha [Handbook for practical psychologist]. V 2 kn. Kn. 1. Systema raboty psykholoha s detmy raznoho vozrasta / E. Y. Rohov. – Moscow : Vlados, 2000. – 384 p.
7. Andreassen С. S. Development of a Facebook Addiction Scale / С. S. Andreassen // Psychological Reports. – 2012. – 110 (2). – P. 501–517.

Завантаження

Опубліковано

2015-11-14

Номер

Розділ

Статті

Як цитувати

Kurliuk, M. (2015). ВНУТРІШНЬОГРУПОВА ВЗАЄМОДІЯ У ШКІЛЬНОМУ КЛАСІ ЯК ЧИННИК ФОРМУВАННЯ У ПІДЛІТКІВ ЗАЛЕЖНОСТІ ВІД СОЦІАЛЬНОЇ МЕРЕЖІ. Психологічні перспективи, 25, 109-119. https://psychoprospects.vnu.edu.ua/index.php/psychoprospects/article/view/106

Схожі статті

Ви також можете розпочати розширений пошук схожих статей для цієї статті.