Соціально-ідентифікаційний профіль сепараційної тривоги у процесі лікування підлітків

Автор(и)

  • Petro Hayduchyk Східноєвропейський націо­нальний університет імені Лесі Українки

DOI:

https://doi.org/10.29038/2227-1376-2016-28-57-70

Анотація

У статті презентовано теоретико-методологічне та емпіричне обґрунтування змісту соціально-ідентифікаційної детермінації переживання сепараційної тривоги підлітків, які перебувають на стаціонарному лікуванні. Окреслено основні аспекти запропонованої дослідницької позиції теоретичного аналізу й розробки програми емпірико-діагностичного вивчення. Теоретична концептуалізація проблеми торкається розгляду аспектів прояву сепараційної тривоги в підлітковому віці. Конкретизовано зміст, рівні та форми сепараційної тривоги та специфіку моделей соціальної ідентифікації людини. Відзначено специфічність дослідження сепараційної тривоги на когнітивно-поведінковому рівні її прояву, що визначається через досягнення соціальної ідентичності підлітка. Розроблена програма емпіричного дослідження, а також комплекс використаних методів математичної обробки результатів дослідження дають змогу
конкретизувати соціально-ідентифікаційний профіль прояву сепараційної тривоги підлітків у ході лікувальної реабілітації: збільшення показників тривожності вміщує ознаки виражених сепараційних переживань у вигляді надійної прив’язаності до матері та соціально-ідентифікаційних характеристиках заниженої самооцінки, несформованої самокритики й незадоволеності собою, що в особистісно-поведінковій сфері характеризує цих дітей як підозрілих, ворожих і депресивних; низький фон тривожності підтверджує прояв сепараційних переживань у вигляді уникаючої прив’язаності до батька й тривожно-амбівалентної прив’язаності до матері та соціально-ідентифікаційних характеристиках розвиненої самокритики та моральності, що в особистісно-поведінковій сфері найвиразнішими робить комунікабельність, сформовану силу волі та розвинутість уяви.

Ключові слова: сепарація, сепараційна тривога, соціальна ідентифікація, соціально-ідентифікаційний профіль, підліток.

Біографія автора

  • Petro Hayduchyk, Східноєвропейський націо­нальний університет імені Лесі Українки
    здобувач Східноєвропейського націо­нального університету імені Лесі Українки

Посилання

Abulkhanova-Slavskaіa K. A. Strategiіa zhуzni [Strategy of life] / K. A. Abulkhanova-Slavskaia. – M. : Mysl, 1991. – 331 s.
Boulbi Dzh. Privіazannost [Affection] / Dz. Boulbi ; [per. s angl. N. G. Grigorevoі i G. V. Burmenskoі ; obsch. red. G. V. Burmenskoі]. – M. : Gardariki, 2003. – 120 s.
Virna Zh. P. Zhуttіeva sуtuatsiіa: dуnamika “Ya” ta samoidentуchnist osobуstosti [Life situation: dynamics of “Self” and self-identity of personality] / Zh. P. Virna // Zb. nauk. pr. In-tu psуkhologii im. H. S. Kostіuka APN Ukrainy / za red. S. D. Maksymenka. – K. : [b. v.], 2008. – T. 15, ch. 1. – S. 153−158.
Vygotskii L. S. Problemy razvitiia psikhiki [Problems of psychics development] / L. S. Vygotskii // Vygotskii L. S. Sb. soch. V 6 t. T. 3. – M. : Pedagogika, 1983. – 368 s.
Hoshovskii Ya. O. Fenomenolohiia Instуtutsiinoi deprуvatsii: revitalizatsiini aspektу [Fenomenology of institutional deprivation: revitalization aspects] / Ya. O. Ho¬shovskiy // Psуkhologichni perspektуvу. – Lutsk : Skhidnoievrop. nats. un-t im. Lesi Ukrainki, 2015. – Vуp. 26. – S. 84−96.
Krants I. I. Problema stanovleniia lichnostnoi identichnosti v kontekste sotsialnogo samoopredeleniia [Problem of formation of personality identity in the context of social self-determination] / I. I. Krants // Zhurnal prakticheskogo psikhologa. – 2005. – № 5. – S. 125−132.
Maler M. Protsess separatsii-individuatsii i formirovanie identichnosti [Process of separation-individuation and formation of identity] / M. Maler, D. Mak-Devitt // Psikhoanaliticheskaia khrestomatiia. Klassicheskiie trudy / [pod red. M. V. Romashkevich]. – M. : [b. i.], 2005. – 360 s.
Nartova-Bochaver S. K. Chelovek suverennyi: opyt psikhologicheskogo issledova¬niya subiekta v yego bytii [Man sovereign: experience of psychological study of the subject in his being] / S. K. Nartova-Bochaver. – SPb. : Piter, 2008. – 400 s.
Prikhozhan A. M. Trevozhnost u detei i podrostkov: psikhologicheskaia priroda i vozrastnaya dinamika [Anxiety of children and adolescents: psychological nature and age dynamics] / A. M. Prikhozhan. – M. : Mosk. psikhol.-sots. in-t ; Voronezh : Izd-vo NPO “MODEK”, 2000. – 304 s.
Feldshtein D. I. Psikhologiia vzrosleniia: strukturno-soderzhatelnyie kharakteris¬tiki protsessa razvitiia lichnosti : izbr. tr. [Growing up psychology: structural substantial characteristics of the process of personality development] / D. I. Feld¬shtein. – M. : MPSI ; Flinta, 2004. – 670 s.
Shpits R. A. Psikhoanaliz rannego detskogo vozrasta [Psychoanalysis of early childhood age] / R. A. Shpits ; per. s angl. V. V. Starovoitova. – M. : Kanon ; ROOI “Reabilitatsiia”, 2015. – 256 s.
Erikson E. Detstvo i obshchestvo [Childhood and society] / E. Erikson. – SPb. : AO ITD “Letnii sad”, 2000. – 416 s.
Erikson E. Identichnost: yunost i krizis [Identity: youth and crisis] / E. Erikson. – M. : Progress, 1996. – 344 s.
14. Hoffman J. A. Psychological separation of late adolescents from their parents / J. F. Hoffman // Journal of Counseling Psychology. – 1984. – № 31. – P. 170−178.


Література:

Абульханова-Славская К. А. Стратегия жизни / К. А. Абульханова-Славская. – М. : Мысль, 1991. – 331 с.
Боулби Дж. Привязанность / Джорж Боулби ; [пер. с англ. Н. Г. Григорьевой и Г. В. Бурменской ; общ. ред. Г. В. Бурменской]. – М. : Гардарики, 2003. – 120 с.
Вірна Ж. П. Життєва ситуація: динаміка «Я» та самоідентичність особистості / Ж. П. Вірна // Зб. наук. пр. Ін-ту психології ім. Г. С. Костюка АПН України / за ред. С. Д. Максименка. − К. : [б. в.], 2008. – Т. 15, ч. 1. – С. 153−158.
Выготский Л. С. Проблемы развития психики / Л. С. Выготский // Выгот-ский Л. С. Сб. соч. В 6 т. Т. 3. – М. : Педагогика, 1983. – 368 с.
Гошовський Я. О. Феноменологія інституційної депривації: ревіталізаційні аспекти / Я. О. Гошовський // Психологічні перспективи. – Луцьк : Східно-європ. нац. ун-т ім. Лесі Українки, 2015. – Вип. 26. – С. 84−96.
Кранц И. И. Проблема становления личностной идентичности в контексте социального самоопределения / И. И. Кранц // Журнал практического пси-холога. – 2005. – № 5. – С. 125−132.
Малер М. Процесс сепарации-индивидуации и формирование идентичности / М. Малер, Д. Мак-Девитт // Психоаналитическая хрестоматия. Классические труды / [под ред. М. В. Ромашкевич]. – М. : [б. и.], 2005. – 360 с.
Нартова-Бочавер С. К. Человек суверенный: опыт психологического исследования субъекта в его бытии / С. К. Нартова-Бочавер. – СПб. : Питер, 2008. – 400 с.
Прихожан А. М. Тревожность у детей и подростков: психологическая природа и возрастная динамика / А. М. Прихожан. – М. : Моск. психол.-соц. ин-т ; Воронеж : Изд-во НПО «МОДЭК», 2000. – 304 с.
Фельдштейн Д. И. Психология взросления: структурно-содержательные характеристики процесса развития личности : избр. тр. / Д. И. Фельдштейн. – М. : МПСИ ; Флинта, 2004. – 670 с.
Шпиц Р. А. Психоанализ раннего детского возраста / Р. А. Шпиц ; пер. с англ. В. В. Старовойтова. – М. : Канон+ ; РООИ «Реабилитация», 2015. – 256 с.
Эриксон Э. Детство и общество / Э. Эриксон. – СПб. : АО ИТД «Летний сад», 2000. – 416 с.
Эриксон Э. Идентичность: юность и кризис / Э. Эриксон. – М. : Прогресс, 1996. – 344 с.
Hoffman J. A. Psychological separation of late adolescents from their parents / J. F. Hoffman // Journal of Counseling Psychology. – 1984. – № 31. – P. 170−178.

Завантаження

Опубліковано

2016-12-15

Номер

Розділ

Статті

Як цитувати

Hayduchyk, P. (2016). Соціально-ідентифікаційний профіль сепараційної тривоги у процесі лікування підлітків. Психологічні перспективи, 28, 57-70. https://doi.org/10.29038/2227-1376-2016-28-57-70