КОНСТРУКТИВНА ПСИХОЛОГІЯ ЯК ТЕХНОЛОГІЯ ПЕРЕТВОРЕННЯ ПСИХІКИ ЛЮДИНИ

Автор(и)

  • Жанна Вірна Волинський національний університет імені Лесі Українки

DOI:

https://doi.org/10.29038/2227-1376-2023-41-vir

Ключові слова:

конструктивна психологія, конструктивний / деструктивний розвиток психіки, технологічні знання, психотехнології, конструктивний психолог

Анотація

Мета. Стаття присвячена теоретичному обґрунтуванню конструктивної психології як науки про оптимальне функціонування, ефективне відтворення та інтегральний розвиток людини протягом життєвого циклу. Метою презентованого матеріалу є методологічне обґрунтування конструктивної психології як технології у функціональній структурі психологічної науки.

Методи. В основу покладено метод психологічного моделювання як теоретичне відтворення логіки розвитку конструктивної психології як технології перетворення психіки людини.

Результати. Теоретичне обґрунтування проблеми вміщує розгляд етапів становлення конструктивної психології та варіанти їх тлумачення. Починаючи з філософського напрямку конструктивізму та основних конструктивістських підходів (радикальний конструктивізм, соціальний конструктивізм, конструктивний альтернативізм), розглянуто базові розвивальні і гуманітарні позиції конструктивної психології, її структуру та основні функції та підкреслено її наукову перетворювальну інтенцію в дослідженні психіки людини. Запропоновано схему рівнів наукового знання психології та визначено технологічні знання конструктивної психології як гносеологічний продукт її рефлексивного функціонування. Наголошується, що у методологічній ситуації розвитку психології, конструктивній психології відводиться роль інтеграції знання про розвиток психіки людини. Зактуалізовано питання підготовки конструктивних психологів як фахівців прикладних галузей психології, що зможуть реалізувати теорію і практику самоуправління процесом життєдіяльності в соціально-прикладних сферах. Окреслено основні задачі діяльності конструктивного психолога, його методологічну базу і сфери застосування його професійних знань і умінь, вимоги до його особистості та ефективності діяльності.

Висновки. У висновках зазначено, що психологічна освіта із залученням конструктивної психології, дасть можливість удосконалити основні критерії та показники якості психологічної освіти.

Посилання

Vilhelm Diltei i filosofiia «dukhovno-naukovoho» znannia [Wilhelm Dilthey and the philosophy of "spiritual-scientific" knowledge]. (2011). Chernivtsi : Chernivetskyi nats. un-t. [in Ukrainian].

Virna, Zh.P. (2021). Konstruktyvna psykholohiia zhyttia: sylabus navchalnoi dystsypliny pidhotovky doktora filosofii [Constructive psychology of life: the syllabus of the educational discipline for the preparation of the doctor of philosophy]. Lutsk: Lesya Ukrainka Volyn National University. URL: https://evnuir.vnu.edu.ua/bitstream/123456789/19658/3/konstrukt_psyhol.pdf [in Ukrainian].

Virna, Zh.P. (Eds.). (2015). Psykholohiia profesiinoi bezpeky: tekhnolohii konstruktyvnoho samozberezhennia osobystosti [Psychology of professional safety: technologies of constructive self-preservation of the individual]. Lutsk : Vezha-Druk. [in Ukrainian].

Virna, Zh.P. (2017). Psykholohichni koordynaty konstruktyvnoho samozberezhennia osobystosti [Psychological coordinates of constructive self-preservation of the individual]. Naukovyi visnyk Mykolaivskoho nats. un-tu im. V.O. Sukhomlynskoho. Psykholohichni nauky – Scientific Bulletin of Mykolaiv National University. University named after V.O. Sukhomlynskyi. Psychological sciences, 1, 35-40. [in Ukrainian].

Danylian, O.H., Dzoban, O.P. (2019). Metodolohiia naukovykh doslidzhen [Methodology of scientific research]. Kharkiv : Pravo [in Ukrainian].

Konstruktivna psihologiya i profesionalizatsiya osobistosti : materiali mizhregionalnogo naukovogo seminaru [Constructive psychology and professionalization of specialness : materials of the interregional scientific seminar]. (2002). Lutsk[in Ukrainian].

Larin, D. (2019). Smisli profesiyi maybutnih psihologiv [Meanings of the profession of future psychologists]. Kiyiv : Globus. [in Ukrainian].

Maksimenko, S.D. (2006). Geneza zdiysnennya osobistosti [The genesis of personality realization]. Kiyiv : Izd-vo OOO «KMM» [in Ukrainian].

Stoliarenko, O.B. (2012). Psykholohiia osobystosti [Personality psychology]. Kyiv: Tsentr uchbovoi literatury [in Ukrainian].

Ialanska, S., Moliako, V. (2018). Psykholohiia protystoiannia konstruktyvnoho ta destruktyvnoho [The psychology of confrontation between constructive and destructive]. Poltava : Vydavnytstvo «Simon». [in Ukrainian].

Castanon, G.A. (2005). Construtivismo e terapia cognitiva: questões epistemológicas [Constructivism and cognitive therapy: epistemological issues.]. Revista Brasileira de Terapia Cognitiva – Brazilian Journal of Cognitive Therapy, 1(2), 31-42. http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1808-56872005000200004&lng=pt&nrm=iso [in Portuguese].

Construtivismo crítico: uma filosofia da tecnologia [Critical constructivism: a philosophy of technology]. (2022). São Paulo: Associação Filosófica Scientiae Studia. https://www.scientiaestudia.org.br/publicacoes/colecao/resenhas/amostra-construtivismo-critico-feenberg-2022.pdf [in Portuguese].

Chávez, T. A., Givens, J., Lemberger-Truelove, M. E., Lemberger-Truelove, T. & Palacios, A. F. (2019). Dialogical Meaning and Justice for Constructivist and Existential Psychologies. Journal of Constructivist Psychology, 32(2), 138-147. https://doi.org/10.1080/10720537.2018.1461718

Gergen, K.J. (1994). Realities and relationships, Soundings in social construction. Cambridge. MA: Harvard University Press.

Glasersfeld, E. (1984). An introduction to radical constructivism. The invented reality. (р. 17–40). New York : Norton,

Hoffman, L. (2019). Existential and Constructivist Psychology: A Developing Dialogue. Journal of Constructivist Psychology, 32(2), 105-107. https://doi.org/10.1080/10720537.2018.1461721

Fransella, F. (Eds.). (2003). International handbook of personal construct psychology. UK: John Wiley&Sons, Ltd. URL: https://www.al-edu.com/wp-content/uploads/2014/05/Fransella-ed-International-Handbook-of-Personal-Construct-Psychology.pdf

Jackson, R.E. (2013). Evolutionary Constructivist Psychology. Journal of Constructivist Psychology, 26(3), 187-193. https://doi.org/10.1080/10720537.2013.787325

Josselyn, S.A., Tonegawa, S. (2020). Memory engrams: Recalling the past and imagining the future. Science, 3, 367-374 https://doi.org/10.1126/science.aaw4325

Maturana, H.R., Varela, F.J. (1992). The Tree of Knowledge. Boston: Shambhala.

Morin, E., Ciurana, E-R., Motta, R.D. (2003). Educar na Era Planetária: O pensamento complexo como método de aprendizagem no erro e na incerteza humana [Educating in the Planetary Age: Complex thinking as a learning method in human error and uncertainty]. São Paulo: Cortez Editora [in Portuguese].

O'Riordan, S., & Palmer, S. (Eds.). (2021). Introduction to Coaching Psychology (1st ed.). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315222981

Pavlovic, J. (2018). Embracing Innovation: New Voices in Constructivist Psychology. Journal of Constructivist Psychology, 31(2), 117-117. https://doi.org/10.1080/10720537.2016.1271378

Pavlović, J. (2021). Team Coaching Psychology: Toward an Integration of Constructivist Approaches. Journal of Constructivist Psychology, 34(4), 450-462. https://doi.org/10.1080/10720537.2019.1700856

Raskin, J.D. (2002). Constructivism in psychology: Personal construct psychology, radical constructivism, and social constructionism. Studies in Meaning: Exploring Constructivist Psychology. (рр. 1–25). New York, NY: Pace University Press.

Varela, F.J., Thompson, E., Rosch, E. (1991). The embodied mind: Cognitive science and human experience. Cambridge, MA: MIT Press.

Завантаження

Опубліковано

2023-06-01

Як цитувати

Схожі статті

1-10 з 375

Ви також можете розпочати розширений пошук схожих статей для цієї статті.