РОЛЬ ЕМОЦІЙНОГО ІНТЕЛЕКТУ В РОЗВИТКУ ЛІДЕРСЬКИХ ЯКОСТЕЙ ОСОБИСТОСТІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.29038/2227-1376-2018-31-118-130

Ключові слова:

слухачі, безробітні, емоційний інтелект, лідерські якості

Анотація

У статті представлено результати емпіричного дослідження емоційного інтелекту та лідерських якостей слухачів соціономічних професій (безробітних, які проходять професійну перепідготовку). Установлено взаємозв’язки та визначено можливість їх розвитку в процесі навчання. Відзначено, що більшість респондентів має середні або низькі рівні розвитку емоційного інтелекту й лідерських якостей. Вони в основному володіють інформацією про природу емоцій та емоційних станів, можуть ставити себе на місце іншого й ураховують у процесі прийняття рішень почуття та емоції інших людей. Проте вони недостатньо мотивовані, їм складно управляти власними емоціями, не завжди самокритичні, їм важко самостійно й своєчасно приймати рішення.

Цілісна та систематична дія на розвиток емоційного інтелекту слухачів здійснена в рамках курсу «Розвиток емоційного інтелекту», метою якого було набуття практичних навиків розуміння, управління власними емоціями та емоціями інших людей. Установлено, що в досліджуваних після закінчення навчання значно збільшилися показники за шкалами «Емоційна поінформованість», «Управління своїми емоціями», «Самомотивація», «Емпатія», «Інтегративний рівень емоційного інтелекту», «Рівень лідерських якостей». Статистична обробка результатів підтвердила значущі розбіжності в середніх оцінках показників за цими шкалами. Це дало підставу зробити висновок про можливість їх розвитку в слухачів за допомогою спеціальних тренінгових занять у процесі професійної перепідготовки. Усі кореляційні зв’язки мають прямий характер, тобто чим вищий рівень розвитку емоційного інтелекту, тим більш виражені лідерські якості. Найбільш сильно на розвиток лідерських якостей впливають такі складники емоційного інтелекту, як «Управління своїми емоціями», «Самомотивація», «Роз­пізнавання емоцій інших людей, «Інтегративний емоційний інтелект» (установлено позитивні тісні зв’язки).

Перспективами дослідження вважаємо розроблення та впровадження тренінгових програм щодо розвитку емоційного інтелекту й лідерських якостей для слухачів (безробітних), які б спряли їхньому успішному працевлаштуванню.

Посилання

1. Bojacis, R. (2007). Rezonansnoe liderstvo: samosovershenstvovanie I postroenie plodotvornyh otnoshenij s ljud’mi na osnove aktivnogo soznanija, optimizma I jempatii Resonant leadership: self-improvement and building fruitful relationships with people on the basis of active consciousness, optimism and empathy. Moscow: Al’pina Biznes Buks, p. 300 [in Russian].
2. Breus, IU. (2014). Emotsionalnyi intellekt kak lichnostnyi resurs professionalnogo stanovleniia predstavitelei sotsionomicheskikh professii. In SOCIETY, INTEGRATION, EDUCATION. Proceedings of the International Scientifical Conference. [in Russian].
3. Goleman, D. (2009). Emotsional’nyy intellekt [Emotional intelligence]. (Trans). Moscow: AST, р. 478 [in Russian].
4. Goleman, D., Boyatsis, R., and Mak Ki, E. (2005). Emotsional’noe liderstvo: Iskusstvo upravleniya lyud’mi na osnove emotsional’nogo intellekta [Emotional Leadership. The art of managing people on the basissof emotional intelligence]. (Trans). Moscow: Al’pina Biznes Buks, p. 301 [in Russian].
5. Dianin-Khavard, A. K. (2008) Nravstvennoye liderstvo. Put’ formirovaniya lichnosti [Moral leadership. The way of personality formation], Moscow: Liderprom, p. 187 [in Russian].
6. Kasianova, S. B. (2018) Emotsiinyi intelekt ta osobystisni resursy podolannia skladnykh zhyttievykh sytuatsii [Emotional intelligence and personal resources overcoming of the complex life situations]. Posttravmatychnyi stress:dorosli,dity ta rodyny v sytuatsiiviiny – Post-traumatic stress: adults, children and families in a war situation 1, pp. 357–372 [in Ukrainian].
7. Ketс de Vris, M. (2004). Mistika lіderstva. Razvitie emotsional’nogo intellekta. [Leadership Mystique. The development of emotional intelligence]. (Trans). Moscow: Al’pina Biznes Buks, p. 311 [in Russian].
8. Liusyn, D. V. (2004). Sovremennye predstavleniya ob emotsionalnom intellekte [Modern views on emotional intelligence]. Sotsyalnyi intellekt: Teoriya, izmerenie, issledovaniya – Social intelligence: theory, measurement, research. D. V. Liusyn, D. V. Ushakov (Ed.). Moscow: Ynstytut psykholohyy RAN [in Russian].
9. Manojlova, M. A. (2004). Razvitie jemocional’nogo intellekta budushhih pedagogov. Pskov: PGPI, p.140 [in Russian].
10. Nosenko, E. L. (2004). Emociynyy intelekt yak socialno znachushcha integralna vlastyvist osobystosti [Emotional intelligence as socially significant integrated feature of personality]. Psykhologiya isuspilstvo, 4(18), pp. 95−109 [in Russian].
11. Petrovskaya, A. S. (2007). Emotsional’nyy intellekt kak determіnanta rezul’tativnykh parametrov I protsessual’nykh kharakteristik upravlencheskoy deyatel’nosti [Emotional intelligence as determіnanta productive parameters and process management activity performance]. Abstract of dissertation of candidate psychological Sciences Yaroslavl’ [in Russian].
12. Bar-On, R. (2000). Emotional and social intelligence: Insights from the Emotional Quotient Inventory. Handbook of emotional intelligence. San Francisco: Jossey-Bass, pp. 363–388.
13. Bar-On, R. (1997). Emotional Intelligence in Men and Women: Emotional Quotient Inventory: Technical Mannual. Toronto: Multi-Health Systems (in English).
14. Conger, J. A. and Kanungo, R. N. (1998). Charismatic leadership in organizations. Thousand Oaks, CA: Sage.
15. Gardner, H. (1993). Multiple intelligences: the theory in practice. New York: Basic Books.
16. Livingstone, H. A.& Day, A. L. (2005). Comparing the construct and criterion-related validity of ability-based and mixed-model measures of emotional intelligence. Educational and Psychological Measurement 65(5), 757–779.
17. Matthews G., Zeidner, S. I. and Roberts, R. D. (1998). Measuring emotional intelligence: Promises, pitfalls, solutions. A. D. Ong, M. Van Dulmen (eds.). Handbook of methods in positive psychology. Oxford: Oxford University Press.
18. Mayer, J. D., Salovey, P. (1993). The Intelligence of emotional intelligence. Intelligence. (Vol.17), 4, 433–442.
19. Petrides, K. (2010). Trait emotional intelligence theory. Industrial and Organizational Psychology: Perspectives on Science and Practice. (Vol. 3(2)), pp. 136–139.
20. Petrides, K., Frederickson, N., Furnham, A. (2004). The role of trait emotional intelligence in academic performance and deviant behavior at school. Personality and Individual Differences, 36, 277–293.

Завантаження

Опубліковано

2018-07-14

Номер

Розділ

Статті

Як цитувати

Схожі статті

Ви також можете розпочати розширений пошук схожих статей для цієї статті.