ПСИХОЛОГІЧНИЙ АНАЛІЗ ПРОБЛЕМИ ПСИХОЕМОЦІЙНИХ СТАНІВ ОСОБИСТОСТІ В УМОВАХ СЕПАРАЦІЇ

Автор(и)

  • Анна Кульчицька Волинський національний університет імені Лесі Українки
  • Софія Полікарчик Волинський національний університет імені Лесі Українки https://orcid.org/0000-0002-1219-4864

DOI:

https://doi.org/10.29038/2227-1376-2023-41-kyl

Ключові слова:

психологічна сепарація, незалежність, корекція, регуляція, самооцінка емоційного стану, дитяче-батьківські взаємовідносини, стратегії сімейного виховання

Анотація

Мета. У статті розкрито соціально-психологічне явище сепарації, а також особливості психоемоційних станів особистості студента в умовах сепарації. Мета полягала у дослідженні особливостей психоемоційних станів особистості в умовах сепарації.

Методи. Для досягнення поставлених цілей були використані: методика дослідження психологічної сепарації від батьків в юнацькому віці Дж. Хофмана (адаптація А. Широка); методика самооцінки емоційного стану Уессмана-Рікса; опитувальник дитяче-батьківських емоційних взаємовідносин (ОДБЕВ) Є.І. Захарової; методика «Стратегії сімейного виховання» С. С. Степанова в модифікації І. І. Махоніної; кореляційний аналіз.

Результати. Дослідження психологічної незалежності показало, що переважна більшість опитаних  проявили середній рівень сформованості «незалежності» у стосунках з батьками. Однак, третина респондентів - мають більшу незалежність від матері, ніж від батька. В опитаних найшвидше формуються емоційна незалежність та незалежність у ставленнях. Високий рівень загального показника емоційного стану, притаманний половині опитаних, чверть студентів мають низький рівень, решті притаманний середні рівень показника. Дослідження дитячо-батьківських емоційних взаємовідносин стверджує, що емоційні взаємовідносини між батьками і дітьми знаходяться в межах норми. В загальному показники вищі критеріальних. Однак, такі шкали як «емпатія», «надання емоційної підтримки», у більшості діагностованих мають показники нижче критеріального, що свідчить про дефіцитарність відповідної характеристики.  Результати дослідження стилю виховання в сім’ї демонструють, що переважаючим є демократичний стиль виховання, водночас, індиферентний стиль виховання проявився найменше. Кореляційний аналіз допоміг виявити прямий зв’язок між стосунками з батьками та самооцінкою емоційного стану, з емоційними взаємовідносинами дітей і батьків, а також із стратегією виховання в сім’ї. Емоційна сфера є чинником успішної чи неуспішної сепарації – чим вищий рівень енергійності в діагностованих, тим більше приємних почуттів виникає у батьків під час взаємодії і навпаки.  

Висновки. Психоемоційні стани особистості мають взаємозв’язок з  успішністю перебігу сепараційних процесів у юнацько-батьківських відносинах. Чинниками успішної сепарації вважаємо: особливості психологічної незалежності; емоційні стани як у батьків, так і в юнаків; дитяче-батьківські емоційні взаємовідносини; стиль виховання в сім’ї.

Посилання

Bokhonkova, Yu. O. (2011). Sotsialno-psykholohichna adaptatsiia pershokursnykiv do umov vyshchykh navchalnykh zakladiv: monohrafiia. [Socio-psychological adaptation of first-year students to the conditions of higher educational institutions: monograph]. Skhidnoukrainskyi natsionalnyi universytet im. V. Dalia. Luhansk. [in Ukrainian].

Vlasova, N. V. (2009). Analiz sotsialno-psykholohichnykh osoblyvostei vzaiemyn batkiv i ditei yunatskoho viku. [Analysis of the socio-psychological features of the relationship between parents and children of adolescent age]. Problemy zahalnoi ta pedahohichnoi psykholohii - Problems of general and pedagogical psychology: zb. nauk. prats Instytutu psykholohii im. H. S. Kostiuka APN Ukrainy, 9(3), 78-89. [in Ukrainian].

Vlasova, N. V. (2008). Osoblyvosti batkivsko-yunatskykh vzaiemyn u simi ta yikh vplyv na formuvannia uiavlen pro sebe u yunakiv ta divchat. [Peculiarities of parent-adolescent relationships in the family and their influence on the formation of self-images of young men and women]. Problemy zahalnoi ta pedahohichnoi psykholohii - Problems of general and pedagogical psychology: zb. nauk. prats Instytutu psykholohii im. H. S. Kostiuka APN Ukrainy, 10 (2), 76-82. [in Ukrainian].

Kulchytska, A. V, Mudryk, A. B, Fedotova, T. V. (2015). Stanovlennia komunikatyvnoi kompetentnosti v studentiv-psykholohiv. [Development of communicative competence in psychology students]. East European Gournal of Psycholinguistics, 2( 2), 100-109. [in Ukrainian].

Papusha, V. V. (2020). Subiektnist yak faktor psykholohichnoi separatsii osobystosti. [Subjectivity as a factor of psychological separation of the individual]. Visnyk pisliadyplomnoi osvity - Bulletin of postgraduate education. Seriia «Sotsialni ta povedinkovi nauky»,12 (41), 81-97. [in Ukrainian].

Polikarchyk, S., Kulchytska, A. (2022). Psykholohichnyi analiz problemy psykhoemotsiinykh staniv osobystosti v umovakh separatsii [Psychological analysis of the problem of psycho-emotional states of the individual in conditions of separation]. Osobystist i suspilstvo: metodolohiia ta praktyka suchasnoi psykholohii : materialy IKh Mizhnar. nauk.-prakt. internet-konf. – Personality and society: methodology and practice of modern psychology: materials of the IX International. science and practice Internet Conf. (15 trav. 2022 r.). (p. 49-52). Lutsk : PP Ivaniuk V. P. https://www.inforum.in.ua/conferences/28/95/756.

Stepanova, S. S. (n.d.). Metodyka «Stratehii simeinoho vykhovannia» v modyfikatsii I. I. Makhoninoi. [Methodology "Strategies of family education" in the modification of I. I. Makhonina]. vseosvita.ua. https://vseosvita.ua/library/dodatok-do-stattiditaco-batkivskividnosini-v-rodini-metodika-strategii-simejnogo-vihovanna-ssstepanova-v-modifikacii-iimahoninoi-139415.html

Khalik, O. O. (2015). Psykholohichna separatsiia divchat studentskoho viku vid batkiv ta yii zalezhnist vid funktsionuvannia simi. [Psychological separation of student-aged girls from their parents and its dependence on family functioning]. Naukovyi visnyk Mykolaivskoho natsionalnoho universytetu imeni V. O. Sukhomlynskoho - Scientific Bulletin of Mykolaiv National University named after V. O. Sukhomlynskyi. Psykholohichni nauky, 2, 155-161. [in Ukrainian].

Khlopetskyi, V, Kuryliuk, S. (2019). Suchasni uiavlennia pro nehatyvni psykhichni stany ta peredumovy yikh vynyknennia v navchalnii diialnosti studentiv. [Modern ideas about negative mental states and the prerequisites for their occurrence in the educational activities of students]. Molodizhnyi naukovyi visnyk Skhidnoievropeiskoho natsionalnoho universytetu imeni Lesi Ukrainky - Youth scientific bulletin of Lesya Ukrainka East European National University, 26-33. [in Ukrainian].

Shyroka, A. O. (2008). Adaptatsiia metodyky psykholohichnoi separatsii vid batkiv v yunatskomu vitsi. [Adaptation of the method of psychological separation from parents in youth]. Praktychna psykholohiia ta sotsialna robota - Practical Psychology and Social Work, 10, 45–53. [in Ukrainian].

Shyroka, A. O. (2010). Empirychne doslidzhennia dynamiky separatsii v riznykh typakh dochirno-materynskykh stosunkiv divchat yunatskoho viku. [An empirical study of the dynamics of separation in various types of daughter-mother relationships of adolescent girls]. Problemy zahalnoi ta pedahohichnoi psykholohii - Problems of general and pedagogical psychology, 12 (6), 449–460. [in Ukrainian].

Shyroka, A. O. (2010). Empirychne doslidzhennia protsesu separatsii v dochirno-materynskykh stosunkakh divchat yunatskoho viku. [Empirical study of the process of separation in daughter-mother relationships of adolescent girls]. Problemy suchasnoi psykholohii - Problems of modern psychology, 10, 861–874. [in Ukrainian].

Beyers, W. (2003). Psychological Separation and Adjustment to University: Moderating Effects of Gender, Age, and Perceived Parenting Style. Journal of Adolescent Research, 18( 4), 363–382.

Charles, M., Frank, S., Jacobson, S., Grossman, G. (2001). Repetition of the remembered past: patterns of separation – individuation in two generations of mothers and daughters. Psychoanalytic Psychology, 18 (4), 705-728.

Çiçek, İ. (2021). Mediating role of self-esteem in the association between loneliness and psychological and subjective well-being in university students. International Journal of Contemporary Educational Research, 8(2), 83-97. https://doi.org/10.33200/ijcer.817660

Çiçek, İ. (2021). Psychological well-being and separation-individuation in university students. Kastamonu Education Journal, 29(4), 124-133 https://doi.org/10.24106/kefdergi.780535

Hoffman, J.A. (1984). Psychological separation of late adolescents from the parents. Journal of Counseling Psychology, 31, 170-178.

Kavčič, T., & Zupančič, M. (2019).Types of separation-individuation in relation to mothers and fathers among young people entering adulthood. Journal of Youth Studies, 22(1), 66-86. https://doi.org/10.1080/13676261.2018.1478070

Kulchytska, A.V. (2014). Cognitive Interest in the Context of Information Theory of Emotions. East European Journal of Psycholinguistics, 1, 121-129.

Завантаження

Опубліковано

2023-06-01

Як цитувати

Кульчицька , А., & Полікарчик , С. (2023). ПСИХОЛОГІЧНИЙ АНАЛІЗ ПРОБЛЕМИ ПСИХОЕМОЦІЙНИХ СТАНІВ ОСОБИСТОСТІ В УМОВАХ СЕПАРАЦІЇ. Психологічні перспективи, 41, 133-145. https://doi.org/10.29038/2227-1376-2023-41-kyl

Схожі статті

Ви також можете розпочати розширений пошук схожих статей для цієї статті.