Метафора як засіб соціалізації дітей молодшого шкільного віку

Автор(и)

  • Natalia Vichalkovska Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки
  • Oksana Ivanashko Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки

DOI:

https://doi.org/10.29038/2227-1376-2016-28-21-33

Анотація

У статті подано психологічний та науковий аналіз метафори. Визначено базові компоненти розуміння метафори молодшими школярами. Розуміння й розпізнавання метафори дітьми розглянуто в контексті співвідношення діяльності та її осмислення. Обґрунтовано положення про те, що діагностика розпізнавання метафори дітьми має включати не лише контроль правильності виконання деякої дії, а й контроль правильності обґрунтування й осмислення цієї дії. Проаналізовано експериментальні дослідження розуміння й розпізнавання метафор дітьми, котрі використовують тільки критерій правильності виконання дій. Експериментальні дані науковців свідчать про те, що, на відміну від розуміння, розпізнавання метафори викликає значні труднощі. Ці дані узгоджуються з відомим фактом більш пізнього усвідомлення і формування у
дітей реальності мови та мовлення порівняно з реальністю предметів зовнішнього світу й дій з ними. Отже, метафора дисгармонує з багатьма параметрами і практичного, і наукового дискурсу. Водночас її використовують і в побуті, і в науці. Метафора узгоджується з експресивно-емоційною функцією практичної мови. Проте більш важливе друге її джерело: метафора відповідає здатності
людини вловлювати та створювати подібність між надто різними індивідами й класами об’єктів. Серед засобів соціалізації особистості поглибленого наукового вивчення потребують ті з них, які можна цілеспрямовано вдосконалювати для ефективного застосування в навчально-виховному процесі в загальноосвітній школі, починаючи вже з перших класів. Адже діти молодшого шкільного
віку мають специфічні труднощі соціалізації, постають перед проблемою адаптації до нової соціальної ролі, нового статусу, що є серйозним випробовуванням їх психічних та фізичних можливостей.


Ключові слова: метафора, уява, розвиток, ідентифікація, творчість, соціалізація.

Посилання

Vуhotskіi L. S. Voobrazhenііe і tvorchestvo v detskom vozrastіe : psykhol. ocherk : kn. dlia uchіtelia [Creativity and imagination in childhood: Psychological Essay: Teacher’s Book] / L. S. Vуhotskіi. – M. : Prosveshchenііe, 1991. – 93 s.
Vуhotskіi L. S. Sobranііe sochіneniі. V 6 t. T. 2. Problemу obshchіeі psykhologіі: mуshlіenііe і rech [Collected work] / L. S. Vуhotskіi ; pod red. V. V. Davуdova. – M. : Pedagogika, 1982. – 504 s.
Pіazhe Zh. Rech і mуshlenііe rebenka [Speech and thinking of a child] / Zh. Pіazhe. – M. : Pedagogika–Press, 1994. – 526 s.
Propp V. Ya. Іstoricheskіie kornі volshebnoi skazkі [The historical roots of the fairy tale] / V. Ya. Propp. – L. : LHU, 1986. – 365 s.
Khasan B. І. Osobennosti prisvoieniia sotsialnуkh norm detmу raznogo pola [Features of social norms assigning of different genders children] / B. I. Khasan, Yu. A. Tiumeneva // Voprosy psykhologii. – 1997. – № 3. – S. 32−39.
Yung K. H. Sobranіie sochіnenii. T. 2. Konflіktу detskoi dushy [Collected work] / K. H. Yung ; per. s nem. T. Rebeko. – M. : Kanon, 1995. – 334 s. – (Іstoriia psykhologіі v pamiatnіkakh).
Teoriia metaforу : sbornyk : per. s angl., fr., nem., isp., pol. [The theory of metaphor] / vstup. st. i sost. N. D. Arutiunovoi ; obshch. red. N. D. Arutiunovoi i M. A. Zhurinskoi. – M. : Progress, 1990. – 512 s.
Chepelieva N. V. Kharakterystyka protsesiv rozuminnia ta interpretatsii u konteksti psykhoterapii [Characteristics of understanding and interpretation processes in the context of psychotherapy] / N. V. Chepelieva // Aktualni problemy psykholohii : nauk. zap. In-tu psykholohii im. H. S. Kostiuka APN Ukrainy / za red. akad. S. D. Maksymenka. – K. : Nora–Druk, 2001. − Vyp. 21. – S. 25–31.
Vichalkovska N. Developing the Ability to Anticipation in Academic Activity / N. Vichalkovska, O. Ivanaschko // East European Journal of Psycholinguistics. – Lutsk : Lesya Ukrainka Eastern European National University, 2015. – Vol. 2. – P. 159−168.


Література:

Выготский Л. С. Воображение и творчество в детском возрасте : психол. очерк : кн. для учителя / Л. С. Выготский. – М. : Просвещение, 1991. – 93 с.
Выготский Л. С. Собрание сочинений. В 6 т. Т. 2. Проблемы общей психо-логии: мышление и речь / Л. С. Выготский ; под ред. В. В. Давыдова. – М. : Педагогика, 1982. – 504 с.
Пиаже Ж. Речь и мышление ребенка / Ж. Пиаже. – М. : Педагогика–Пресс, 1994. – 526 с.
Пропп В. Я. Исторические корни волшебной сказки / В. Я. Пропп. – Л. : ЛГУ, 1986. – 365 с.
Хасан Б. И. Особенности присвоения социальных норм детьми разного пола / Б. И. Хасан, Ю. А. Тюменева // Вопросы психологии. – 1997. – № 3. – C. 32−39.
Юнг К. Г. Собрание сочинений. Т. 2. Конфликты детской души / К. Г. Юнг ; пер. с нем. Т. Ребеко. – М. : Канон, 1995. – 334 с. – (История психологии в памятниках).
Теория метафоры : сборник : пер. с англ., фр., нем., исп., пол. / вступ. ст. и сост. Н. Д. Арутюновой ; общ. ред. Н. Д. Арутюновой и М. А. Журинской. – М. : Прогресс, 1990. – 512 с.
Чепелєва Н. В. Характеристика процесів розуміння та інтерпретації у кон-тексті психотерапії / Н. В. Чепелєва // Актуальні проблеми психології : наук. зап. Ін-ту психології ім. Г. С. Костюка АПН України / за ред. акад. С. Д. Максименка. – К. : Нора–Друк, 2001. − Вип. 21. – С. 25–31.
Vichalkovska N. Developing the Ability to Anticipation in Academic Activity / N. Vichalkovska, O. Ivanaschko // East European Journal of Psycholinguistics. – Lutsk : Lesya Ukrainka Eastern European National University, 2015. – Vol. 2. – P. 159−168.

Завантаження

Опубліковано

2016-12-15

Номер

Розділ

Статті

Як цитувати

Vichalkovska, N., & Ivanashko, O. (2016). Метафора як засіб соціалізації дітей молодшого шкільного віку. Психологічні перспективи, 28, 21-33. https://doi.org/10.29038/2227-1376-2016-28-21-33