ЗМІСТ ЖИТТЄВИХ ЦІННОСТЕЙ ТА ОРІЄНТАЦІЙ У ДЕВІАНТНИХ ПІДЛІТКІВ
Ключові слова:
підлітковий вік, життєві цінності та орієнтири, мікросередовище, соціалізаціяАнотація
Підлітковий вік характеризується науковцями як перехідний від дитинства до дорослості. Відповідно відбувається переоцінка життєвих цінностей та орієнтирів. У цей процес задіяні макро та мікросередовище, інститути соціалізації та соціум. Від їх змісту та форм трансформації дитини у дорослого залежить специфіка життєвих цінностей та орієнтацій, а саме соціального чи асоціального типу.
Підлітки знаходяться перед дилемою, а тому шукають підтримки при визначенні основних життєвих орієнтирів дорослого світу від своїх найближчих товаришів, у яких тотожні проблеми. Якщо ж у найближчого впливового оточення ці життєві орієнтири формуються та розвиваються у руслі асоціального бачення то з високою ймовірністю можна передбачити появу девіантної поведінки.
Ретельно дослідивши рівні розвитку життєвих орієнтацій та цінностей девіантних підлітків ми виявили, що найбільш вираженими та розвинутими є індивідуалістичні цінності (цінності споживання), що відповідають першому ступеню розвитку свідомості людини – егоцентризму, який характеризує дитину як таку, яка потребує від оточуючих уваги, піклування, любові не відповідаючи при цьому на взаємність. Найактуальнішими для такого підлітка є позиція: «Я», «Мені», «Я сам».
Посилання
2. Azarova L. Psyhologia deviatnogo povedenia [Psychology of deviant behavior] / L. Azarova. – Minsk : GIYST BGT, 2009. – 164 p.
3. Оржеховська В. М. Профілактика правопорушень серед неповнолітніх / В.М. Оржеховська. – К. : ВіАн, 1996. – 352 с.
4. Orgehovska V. Profilaktika pravonaryhenij sredi podrostkov [Prevention of crime among teenagers] / V. Orgehovska. – Kiev : ViAn, 1996. – 352 p.
5. Перешеина Н. В. Девиантный школьник. Профилактика и коррекция отклонений / Н. В. Перешеина, М. Н. Заостровцева – М. : ТЦ Сфера. – 2006 г. – 192 с.
6. Perechtina N. Deviantuj chkolnik. Profilakyika i korekciy povedenij. [Deviant adolescents. Prevention and correction of deviations] / N. Perechtina. – Moskow. : TC Sfera, 2006. – 192 p.
7. Франкл В. Человек в поисках смысла / В. Франкл. – М . : Прогресс. 1990. – с. 369.
Frankl V. Celovek v poiskah smusla [Manʼs search for meaning] / V. Frankl. – Moskow : Progres, 1990. – 369 p.
8. Шнейдер Л. Б. Девиантное поведение детей и подростков / Л. Б. Шнейдер. – М. : Трикста, 2005. – 336 с.
9. Chnejder L. Deviantnoe povedenie detej i podrostcov [Deviant behavior of children and adolescents] / L. Chnejder. – Moskow. : Triksta, 2005. – 336 p.