ЗМІСТ ПРИЙОМІВ РОЗВИТКУ ЕМОЦІЙНОГО ІНТЕЛЕКТУ В ПІДЛІТКОВОМУ ВІЦІ
DOI:
https://doi.org/10.29038/2227-1376-2016-27-215-222Анотація
У статті розглянуто основні підходи до тлумачення поняття «емоційний інтелект». Проаналізовано п’ять основних здібностей у його структурі. Визначено основні напрями дослідження цього конструкта з погляду можливості його формування в дитячому та підлітковому віці. Виокремлено головні недоліки таких розвивальних програм. Здійснено спробу застосувати системний підхід до визначення змісту прийомів формування емоційного інтелекту в найбільш сенситивному періоді розвитку особистості – підлітковому. На основі підходу Г. О. Нестеренко щодо розуміння єдності процесів саморозвитку та саморегуляції, внутрішнього змісту діяльності [1, с. 60], а також уявлення про одне з провідних новоутворень підліткового віку – саморефлексію (за П. М. Якобсоном), запропоновано зміст прийомів для цілеспрямованого розвитку емоційного інтелекту в підлітковому віці, який системно визначений у межах таких блоків: когнітивного, практичного та корекційного. До когнітивного блоку віднесено послідовні прийоми самоспостереження – самопізнання – самоусвідомлення – самовизначення та самообмеження. У практичному блоці проаналізовано процеси самовповноваження – самопрограмування – самовдосконалення – самоактуалізації і самореалізації. Відповідно, у корекційному блоці запропоновано розглядати прийоми розвитку емоційного інтелекту на основі процесів самоаналізу – самооцінки – самоконтролю та самоврядування. Завдяки прийомам когнітивного блоку підліток набуває знання про емоційно розумну поведінку й усвідомлює нераціональність наявного власного діапазону форм емоційного реагування. Практичний блок дає змогу запрограмувати себе на поведінку, яка б сприяла розвитку емоційного інтелекту. В результаті корекційного блоку підліток оцінює ефективність реалізації прийнятих форм емоційного реагування.Ключові слова: емоційний інтелект, інтегральна особистісна властивість, саморефлексія, прийоми розвитку емоційного інтелекту, прийоми когнітивного, практичного та корекційного блоків.
Посилання
Nesterenko G. O. Oosobystist’ u neliniynomu suspil’stvi [Personality in nonlinear society] : manuscript / G. O. Nesterenko. – Zaporizhzhia : Prosvita, 2004. – 140 p.
Nosenko E. L. Emotsiynyi intelekt: kontseptualizatsiya fenomenu, osnovni funk¬tsii [Emotional intelligence: conceptualization of the phenomenon, the basic func¬tions] / E. L. Nosenko, N. V. Kowryha. – K. : Vyshcha shk., 2003. – 126 p.
Gardner H. Multiple intelligences: the theory in practice / H. Gardner. – N. Y. : Basic Books, 1993. – 304 p.
Goleman D. Working with Emotional Intelligence / D. Goleman. – N. Y. : Bantam Books, 1998. – 383 p.
Mayer J. D. Emotional intelligence and the construction and regulation of feelings / J. D. Mayer, P. Salovey // Applied and Preventive Psychology. – 1995. – Vol. 4. – P. 197–208.
Sternberg R. Beyond IQ. A Triarchic theory of human intelligence / R. Sternberg. – N. Y : Cambridge University Press, 1985.
Thorndike E. Intelligence and its uses / E.Thorndike // Harpers Magazine. – 1920. – № 140. – P. 227–235.
Zeidner M. What We Know about Emotional Intelligence: How it Affects Learning, Work, Relationships and Our Mental Health / M. Zeidner, G. Mattews, R. D. Roberts. – USA, Massachusets, Institute of Technology, 2009. – 442 р.
Література:
Нестеренко Г. О. Особистість у нелінійному суспільстві : монографія / Г. О. Нестеренко. – Запоріжжя : Просвіта, 2004. – 140 с.
Носенко Е. Л. Емоційний інтелект: концептуалізація феномену, основні функції / Е. Л. Носенко, Н. В. Коврига. – К. : Вища шк., 2003. – 126 с.
Gardner H. Multiple intelligences: the theory in practice / H. Gardner. – N. Y. : Basic Books, 1993. – 304 p.
Goleman D. Working with Emotional Intelligence / D. Goleman. – N. Y. : Bantam Books, 1998. – 383 p.
Mayer J. D. Emotional intelligence and the construction and regulation of feelings / J. D. Mayer, P. Salovey // Applied and Preventive Psychology. – 1995. – Vol. 4. – P. 197–208.
Sternberg R. Beyond IQ. A Triarchic theory of human intelligence / R. Sternberg. – N. Y : Cambridge University Press, 1985.
Thorndike E. Intelligence and its uses / E.Thorndike // Harpers Magazine. – 1920. – № 140. – P. 227–235.
Zeidner M. What We Know about Emotional Intelligence: How it Affects Learning, Work, Relationships and Our Mental Health / M. Zeidner, G. Mattews, R. D. Roberts. – USA, Massachusets, Institute of Technology, 2009. – 442 р.
Nosenko E. L. Emotsiynyi intelekt: kontseptualizatsiya fenomenu, osnovni funk¬tsii [Emotional intelligence: conceptualization of the phenomenon, the basic func¬tions] / E. L. Nosenko, N. V. Kowryha. – K. : Vyshcha shk., 2003. – 126 p.
Gardner H. Multiple intelligences: the theory in practice / H. Gardner. – N. Y. : Basic Books, 1993. – 304 p.
Goleman D. Working with Emotional Intelligence / D. Goleman. – N. Y. : Bantam Books, 1998. – 383 p.
Mayer J. D. Emotional intelligence and the construction and regulation of feelings / J. D. Mayer, P. Salovey // Applied and Preventive Psychology. – 1995. – Vol. 4. – P. 197–208.
Sternberg R. Beyond IQ. A Triarchic theory of human intelligence / R. Sternberg. – N. Y : Cambridge University Press, 1985.
Thorndike E. Intelligence and its uses / E.Thorndike // Harpers Magazine. – 1920. – № 140. – P. 227–235.
Zeidner M. What We Know about Emotional Intelligence: How it Affects Learning, Work, Relationships and Our Mental Health / M. Zeidner, G. Mattews, R. D. Roberts. – USA, Massachusets, Institute of Technology, 2009. – 442 р.
Література:
Нестеренко Г. О. Особистість у нелінійному суспільстві : монографія / Г. О. Нестеренко. – Запоріжжя : Просвіта, 2004. – 140 с.
Носенко Е. Л. Емоційний інтелект: концептуалізація феномену, основні функції / Е. Л. Носенко, Н. В. Коврига. – К. : Вища шк., 2003. – 126 с.
Gardner H. Multiple intelligences: the theory in practice / H. Gardner. – N. Y. : Basic Books, 1993. – 304 p.
Goleman D. Working with Emotional Intelligence / D. Goleman. – N. Y. : Bantam Books, 1998. – 383 p.
Mayer J. D. Emotional intelligence and the construction and regulation of feelings / J. D. Mayer, P. Salovey // Applied and Preventive Psychology. – 1995. – Vol. 4. – P. 197–208.
Sternberg R. Beyond IQ. A Triarchic theory of human intelligence / R. Sternberg. – N. Y : Cambridge University Press, 1985.
Thorndike E. Intelligence and its uses / E.Thorndike // Harpers Magazine. – 1920. – № 140. – P. 227–235.
Zeidner M. What We Know about Emotional Intelligence: How it Affects Learning, Work, Relationships and Our Mental Health / M. Zeidner, G. Mattews, R. D. Roberts. – USA, Massachusets, Institute of Technology, 2009. – 442 р.
Завантаження
Опубліковано
2016-06-15
Номер
Розділ
Статті
Ліцензія
Авторське право (c) 2016 Psychological Prospects Journal
Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Як цитувати
Pryimachenko, O. (2016). ЗМІСТ ПРИЙОМІВ РОЗВИТКУ ЕМОЦІЙНОГО ІНТЕЛЕКТУ В ПІДЛІТКОВОМУ ВІЦІ. Психологічні перспективи, 27, 215-222. https://doi.org/10.29038/2227-1376-2016-27-215-222