ТЕХНОЛОГІЧНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ РОЗВИТКУ САМОРЕГУЛЯЦІЇ СИТУАТИВНОЇ ТРИВОЖНОСТІ МАЙБУТНІХ ПСИХОЛОГІВ

Автор(и)

  • Olga Galieva Класичний приватний університет

DOI:

https://doi.org/10.29038/2227-1376-2019-33-66-78

Ключові слова:

технологія, саморегуляція, тривожність, ситуативна тривожність, майбутні психологи, студенти

Анотація

У статті розкрито проблему технологічного забезпечення ситуативної тривожності майбутніх практичних психологів. Визначено, що під технологією розвитку саморегуляції ситуативної тривожності майбутніх психологів розуміємо комплексну систему технологічних процедур, що спрямована на зниження рівня прояву ситуативної тривожності. Сформульовано мету, принципи технології. Обґрунтовано, що теорія поетапного формування розумових дій (О. Леонтьєв, П. Гальперін, Д. Ельконін, Н. Тализіна та ін.) і принцип соціального генезу вищих психічних функцій (Л. Виготський) є методологічною основою розробки технології саморегуляції ситуативної тривожності майбутніх психологів. Установлено основні етапи технології: діагностичний, підготовчий, основний, підсумковий (контрольний). Визначено мету кожного з етапів: (діагностичний етап – виявлення рівня прояву ситуативної тривожності щодо проведення формувального етапу технології; підготовчий етап – активізація студентів, надання інформації про методи саморегуляції ситуативної тривожності; усвідомлення студентами необхідності зниження ситуативної тривожності; основний етап – зовнішня регуляції довільної дії щодо застосування методів саморегуляції ситуативної тривожності: за допомогою викладача; самостійно, коли вправляння супроводжується значним вольовим зусиллям і почуттям упевненості; довільна регуляція дій у процесі застосування методів саморегуляції ситуативної тривожності; підсумковий (контрольний) етап – повторне визначення рівня прояву ситуативної тривожності щодо виявлення ефективності технології). Розроблено технологічну карту механізму розвитку саморегуляції ситуативної тривожності майбутніх психологів, де, окрім мети, визначено засоби й очікуваний результат на кожному етапі реалізації технології. Послідовно розкрито суть кожного з етапів. Очікується, що в процесі послідовної реалізації кожного з етапів сформуються навички саморегуляції ситуативної тривожності та ефективні патерни поведінки в ситуаціях, які можуть викликати тривожність майбутніх психологів.

Посилання

1. Ahutina, T. V. (2007). Rol L. S. Vyigotskogo v razvitii neyropsihologii [The role of L. S. Vygotsky in the development of neuropsychology]. Metodologiya i istoriya psihologii – Methodology and history of psychology, 2 (4), 57–68 [in Russian].
2. Bondarchuk, E. I. & Bondarchuk, L. I. (2002). Osnovyi psihologii i pedagogiki: kurs lektsiy [Fundamentals of psychology and pedagogy: a course of lectures.]. Kiev: MAUP [in Russian].
3. Vasylenko, I. S. (2013). Metody ta pryiomy samorehuliatsii psykhoemotsiinykh staniv studentiv-sportsmeniv [Methods and techniques of self-regulation of psycho-emotional states of students-athletes]. Problemy ekstremalnoi ta kryzovoi psykholohii – Problems of extreme and crisis psychology, 14 (1), 41–47 [in Ukrainian].
4. Vyigotskiy, L. S. (1982). Sobranie sochineniy v 6 t. T. 1: Voprosyi teorii i istorii psihologii. [Collected Works in 6 m. T. 1: Questions of theory and history of psychology]. Moskva: Pedagogika [in Russian].
5. Vyigotskiy, L. S. (1983). Sobranie sochineniy v 6 t. T. 3: Problemyi razvitiya psihik [Collected Works in 6 m. T. 3: Problems of the development of the psyche.]. Moskva: Pedagogika [in Russian].
6. Haliieva, O. M. (2019). Kryterii ta pokaznyky proiavu sytuatyvnoi tryvozhnosti maibutnikh praktychnykh psykholohiv [Criteria and indicators of manifestation of situational anxiety of future practical psychologists]. Teoriia i praktyka suchasnoi psykholohii – The theory and practice of modern psychology, 1 [in Ukrainian].
7. Dyumina, S. V. (2005). Upravlenie protsessom formirovaniya obschih uchebnyih umeniy i navyikov mladshih shkolnikov [Management of the process of formation of general educational skills of junior schoolchildren]. Candidate’s thesis. Kursk [in Russian].
8. Zakon Ukrainy «Pro vyshchu osvitu» (Dokument 1556-VII, chynnyi, potochna redaktsiia – Redaktsiia vid 01.01.2019, pidstava – 2443-VIII, 2300-VIII). [The Law of Ukraine «On Higher Education» (Document 1556-VII, current, current edition – Version 01.01.2019, basis – 2443-VIII, 2300-VIII)]. (n.d.). zakon.rada.gov.ua. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18 [in Ukrainian].
9. Zarytska, V. V. (2012). Samorehuliatsiia emotsii yak vazhlyva skladova emotsiinoho intelektu [Self-regulation of emotions as an important component of emotional intelligence]. Teoriia i praktyka suchasnoi psykholohii – The theory and practice of modern psychology, 5, 14–18 [in Ukrainian].
10. Kapitanec, D. A. (2011). Vlijanie situativnoj trevozhnosti na uspeshnost’ uchebno-professional’noj dejatel’nosti subektov obrazovatel’nogo processa [The effect of situational anxiety on the success of the educational and professional activities of the subjects of the educational process]. Psihologija i pedagogika : metodika i problemy prakticheskogo primenenija – Psychology and pedagogy : methodology and problems of practical application,18, 91–95 [in Ukrainian].
11. Natsionalna stratehiia rozvytku osvity v Ukraini na period do 2021 roku (dokument 344/2013, chynnyi, potochna redaktsiia – pryiniattia vid 25.06.2013). [National Strategy for the Development of Education in Ukraine until 2021 (document 344/2013, current, current version – adopted on June 25, 2013).], (n.d.). zakon.rada.gov.ua. Retrieved from: https://zakon3.rada.gov.ua/laws/ show/344/2013 [in Ukrainian].

Завантаження

Опубліковано

2019-06-09

Номер

Розділ

Статті

Як цитувати

Galieva, O. (2019). ТЕХНОЛОГІЧНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ РОЗВИТКУ САМОРЕГУЛЯЦІЇ СИТУАТИВНОЇ ТРИВОЖНОСТІ МАЙБУТНІХ ПСИХОЛОГІВ. Психологічні перспективи, 33, 66-78. https://doi.org/10.29038/2227-1376-2019-33-66-78