ІНДИВІДУАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ПРЕДИКТОРИ МІЖОСОБИСТІСНОЇ КОНКУРЕНЦІЇ В ПЕРІОД ЮНОСТІ
DOI:
https://doi.org/10.29038/2227-1376-2016-27-149-161Анотація
У статті представлено сучасний погляд на сутнісний зміст конкуренції як психологічного явища. Подано аналіз глибинних мотиваторів, які спонукають особистість долучатися до конкурентної взаємодії з іншими, серед яких: порядок народження, попередній досвід суперництва з сиблінгами за материнську увагу, схильність вести психологічні ігри, «невротична гордість». Схарактеризовано провідні психологічні ознаки конкуренції: емоційний запал, сильну особисту залученість, деперсоналізацію уявлень про супротивника, активізуючий потенціал конкуренції та ін. Розглянуто індивідуально-психологічні особливості особистості, за наявністю та рівнем вираженості яких можна прогнозувати вірогідність виникнення конкурентної взаємодії між людьми. Наведено результати експериментального дослідження прогностичних параметрів конкуренції: рівня тривожності, самоефективності, схильності до ризику та типу мотивації досягнення в осіб юнацького віку. Представлено результати дослiдження конкурентностi сучасних юнакiв за показниками авторського «Опитувальника самооцінки виразності рис конкурентної поведінки» та описано його психодіагностичний потенціал. Розглянуто данi, отримані в результатi кореляційного та факторного аналізів експериментальних даних дослiдження. Доведено, що сучасні українські юнаки та дівчата, студенти вишу, в переважній більшості мають низький та середній рівні конкурентності, що відрізняє їх від західних однолітків, які також преребувають у процесі отримання вищої освіти; конкуренція з іншими поєднана з тривогою та ризиком; в уявленні представників юнацтва вона пов’язана з боротьбою, домінуванням над іншим, що породжує в них почуття сорому. Вони також вважають, що більш продуктивною стратегією, яка сприяє успішним досягненням та приводить до стабільності, є співпраця з іншими.
Ключові слова: конкуренція, предиктори, самоефективність, сором, ризик, провина, юнацтво, тривожність, предиктори.
Посилання
Elchanіnova T. Motivacіja dosjagnennja uspіhu studentіv z aktivnoju zhittevoju pozicіeju: siblіngovij aspekt [Motivating students with an active lifestyle: sibling dimension] [Elektronnij resurs] / T. Elchanіnova, E. Tkachova // Osvіta regіonu: polіtologіja, psihologіja, komunіkacіi. − 2013. – № 2. − Rezhim dostupu : http://social-science.com.ua/article/1074
Oksfordskij tolkovyj slovar’ po psihologii [Oxfords Dictionary of Psychology]. V 2 t. T. 2 / pod red. A. Rebera ; per. s angl. E. Ju. Chebotareva. – M. : Veche AST, 2003. – 592 p.
Horni K. Nevroticheskaja lichnost’ nashogo vremeni. Samoanaliz [Neurotics personality of ours time. Introspection] / Karen Horni ; per. s angl. V. V. Starovojtova ; Obshh. red. G. V. Burmenskoj. – M. : Progress-Univers, 1993. – 486 p.
Fedorenko R. P. Psihologіja molodoji sіm’ji і sіmejna kriza : monografіja / R. P. Fedorenko. – Luc’k : RVV “Vezha” Volin. derzh. un-tuіm. Lesі Ukraіnki, 2007. – P. 54−58.
Bronson Po. Top Dog: The Science of Winning and Losing / Po Bronson, Ashley Merryman. – NY : Twelve, 2014. – 304 р.
Deutsch М. The Handbook of Conflict Resolution: Theory and Practice, eds. / Morton Deutsch and Peter Coleman. – San-Francisco : Jossey-Bass Publishers, 2000. – 22 р.
Kilduff G. J. The Psychology of Rivalry: A Relationally Dependent Analysis of Competition / Gavin J. Kilduff, Hillary Anger Elfenbein, Barry M. Staw // Academy of Management Journal. – 2010. – Vol. 53 (№ 5). − Р. 943–969.
Romanowski M. H. Student Obsession with Grades and Achievement / Michael H. Romanowski / Kappa Delta Pi Record. − 2004. − Vol. 40. – P. 149−151.
Література:
Гайдар М. И. Личностная самоэффективность психолога / М. И. Гайдар // Психолог в современном обществе: от образования к профессиональной деятельности / под ред. К. М. Гайдар. – Воронеж : ВГУ, 2007. – С. 52–63.
Єльчанінова Т. Мотивація досягнення успіху студентів з активною життєвою позицією: сиблінговий аспект [Електронний ресурс] / Т. Єльчанінова, Є. Ткачова // Освіта регіону: політологія, психологія, комунікації. − 2013. – № 2. − Режим доступу : http://social-science.com.ua/article/1074
Оксфордский толковый словарь по психологии. В 2 т. Т. 2 / под ред. А. Ребера ; пер. с англ. Е. Ю. Чеботарева. – М. : Вече АСТ, 2003. – 592 с.
Хорни К. Невротическая личность нашего времени. Самоанализ / Карен Хорни ; пер. с англ. В. В. Старовойтова ; общ. ред. Г. В. Бурменской. – М. : Прогресс-Универс, 1993. – 486 с.
Федоренко Р. П. Психологія молодої сім’ї і сімейна криза : монографія / Р. П. Федоренко. – Луцьк : РВВ «Вежа» Волин. держ. ун-ту ім. Лесі Українки, 2007. – С. 54−58.
Bronson Po. Top Dog: The Science of Winning and Losing / Po Bronson, Ashley Merryman. – NY : Twelve, 2014. – 304 р.
Deutsch М. The Handbook of Conflict Resolution: Theory and Practice, eds. / Morton Deutsch and Peter Coleman. – San-Francisco : Jossey-Bass Publishers, 2000. – 22 р.
Kilduff G. J. The Psychology of Rivalry: A Relationally Dependent Analysis of Competition / Gavin J. Kilduff, Hillary Anger Elfenbein, Barry M. Staw // Academy of Management Journal. – 2010. – Vol. 53 (№ 5). − Р. 943–969.
Romanowski M. H. Student Obsession with Grades and Achievement / Michael H. Romanowski / Kappa Delta Pi Record. − 2004. − Vol. 40. – P. 149−151.
Завантаження
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2016 Psychological Prospects Journal
Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.