Педагогічні здібності: виклики сучасності
DOI:
https://doi.org/10.29038/2227-1376-2016-28-340-351Анотація
У зв’язку із вичерпаністю класичної педагогічної парадигми, що проявляється в безпорадності і неефективності вітчизняної системи освіти в сучасній ситуації глобальних виробничих, технічних і соціокультурних перетворень, перед педагогом постають нові задачі та функції. Ці функції сьогодні є досить розмиті – від репетиторства до загального розвитку дитини – і не завжди адекватно усвідомлюються як педагогом, так і суспільством. Визначення індикаторів, характеристик, які фіксують професійно значущі особливості педагога і забезпечують успішне виконання ним його професійних функцій, є одним із ключових завдань сучасної психології. З метою виявити запити «споживачів освітніх послуг» щодо професійних якостей і навичок педагогів, автором проведено опитування (анкетування) батьків та учнів. Анкетуванням було охоплено 300 учнів загальноосвітніх навчальних закладів та 300 батьків, які навчаються і проживають у різних областях України. Найбільш значимими якостями педагогів учні визначили (подаємо в порядку спадання): почуття гумору, високу моральність, доброту, знання предмету, емоційну врівноваженість, вміння доступно будувати навчально-виховний процес, вміння відчувати психічний стан, внутрішній світ учня, організаційні здібності, вміння працювати з сучасними медіа та володіти комп’ютерними технологіями, комунікативні здібності. Цікаво, що найменшу кількість виборів серед учнів отримала вимогливість. Батьки серед найбільш важливих якостей педагогів відзначили: вміння відчувати психічний стан, внутрішній світ учня, високу моральність, доброту, вміння доступно будувати навчально-виховний процес, вимогливість, знання предмету, емоційну врівноваженість. Проведене опитування засвідчило першочерговість і значимість у діяльності педагога, передусім його емоційних та духовно-моральних якостей. Одержані результати дадуть можливість зорієнтуватися і вибудувати траєкторію розвитку педагогічних здібностей в умовах сучасного культурно-історичного та освітнього простору.
Ключові слова: особистість, педагогічні здібності, професійно важливі якості педагога, анкетування.
Посилання
Kuljutkin Ju. N. Cennostnye orientiry i kognitivnye struktury v dejatel’nosti uchitelja [Values and cognitive structures in the teacher’s activities] / Ju. N. Kuljutkin, V. P. Bezduhov. – Samara : SamGPU, 2002. – 400 s.
Maslou A. Dal’nie predely chelovecheskoj psihiki [The farthest limits of the human psyche] / A. Maslou. – SPb. : Evrazija, 1999.
Rogov Je. I. Uchitel’ kak objekt psihologicheskogo issledovanija : posobie dlja shkol’nyh psihologov po rabote s uchitelem i pedagogicheskim kollektivom [The teacher as an object of psychological research] / Je. I. Rogov. – M. : Gumanit.
izdat. centr VLADOS, 1998. – 240 s.
Fel’dshtejn D. I. Problemy psihologo-pedagogicheskih nauk v prostranstvennovremennoj
situacii XXI v.: vyzovy informacionnoj epohi [Problems of Psychology and Education Sciences in the space-time situation in XXI c.: Information Epoch] /
D. I. Fel’dshtejn // Voprosy psihologii. – 2013. − № 1. – S. 46–65.
Hrustaleva T. M. Special’nye sposobnosti uchitelja v integral’nom issledovanii
individual’nosti : dis. … d-ra psihol. nauk : spets. 19.00.01 – Obshhaja psihologija, psihologija lichnosti, istorija psihologii [Special abilities of the teacher in the
integrated study of personality] / Tamara Mihajlovna Hrustaleva. – Perm’, 2004. – 398 s.
7. Freiberg H. J. Essential Skills for New Teachers [Electronic resource] / H. J. Freiberg // Educational leadership. − March, 2002. – Vol. 59. – № 6 “Redesigning Professional Development”. – P. 56−60. – Mode of access : http://www.ascd.org/
publications/educational-leadership/mar02/vol59/num06/Essential-Skills-for-New-Teachers.aspx
8. Weimer M. Lifelong Learning: Discovering and Developing Your Teaching Skills
[Electronic resource] / M. Weimer // Lander University’s. White board. – Vol. 3. − Issue 3. – March, 2011. – Mode of access : http://www.lander.edu/docs/defaultsource/
white-board-newsletters/March_2011.pdf?sfvrsn=0
Література:
Ильина Т. Б. Развитие профессионально важных качеств педагогов в условиях поликультурного образовательного пространства / Т. Б. Ильина, М. Г. Синякова // Педагогическое образование в России. – 2013. − № 2. – С. 97–102.
Кулюткин Ю. Н. Ценностные ориентиры и когнитивные структуры в деятельности учителя / Ю. Н. Кулюткин, В. П. Бездухов. – Самара : СамГПУ, 2002. – 400 с.
Маслоу А. Дальние пределы человеческой психики / А. Маслоу. – СПб. : Евразия, 1999.
Рогов Е. И. Учитель как объект психологического исследования : пособие для школьных психологов по работе с учителем и педагогическим коллективом / Е. И. Рогов. – М. : Гуманит. издат. центр ВЛАДОС, 1998. – 240 с.
Фельдштейн Д. И. Проблемы психолого-педагогических наук в пространственно-временной ситуации ХХI в.: вызовы информационной епохи / Д. И. Фельдштейн // Вопросы психологии. – 2013. − № 1. – С. 46–65.
Хрусталева Т. М. Специальные способности учителя в интегральном исследовании индивидуальности : дис. … д-ра психол. наук : спец. 19.00.01 – Общая психология, психология личности, история психологии / Тамара Михайловна Хрусталева. – Пермь, 2004. – 398 с.
7. Freiberg H. J. Essential Skills for New Teachers [Electronic resource] / H. J. Freiberg // Educational leadership. − March, 2002. – Vol. 59. – № 6 “Redesigning Professional Development”. – P. 56−60. – Mode of access : http://www.ascd.org/
publications/educational-leadership/mar02/vol59/num06/Essential-Skills-for-New-Teachers.aspx
8. Weimer M. Lifelong Learning: Discovering and Developing Your Teaching Skills
[Electronic resource] / M. Weimer // Lander University’s. White board. – Vol. 3. − Issue 3. – March, 2011. – Mode of access : http://www.lander.edu/docs/defaultsource/
white-board-newsletters/March_2011.pdf?sfvrsn=0
Завантаження
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2016 Психологічні перспективи
Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.