МОВНА ЗДАТНІСТЬ І МОВНА АКТИВНІСТЬ ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ
DOI:
https://doi.org/10.29038/2227-1376-2016-27-91-102Анотація
У статті йдеться про аспекти мовної здатності й мовної активності в контексті розвитку дитячого мовлення. Мовну здатність автор тлумачить як рівень оволодіння лексичною і граматичною будовами мовної системи. Мовна зданість втілюється в мовній компетентності. Мовна активність визначається як ефективне використання мовних знань на практиці в конкретних ситуаціях. Сприйняття мовної репрезентації відбувається на основі стимулу – мовного сигналу. Це психолінгвістична діяльність, позаяк вона не може відбутися без мовної компетентності. Знання мови потрібне людині, щоб відтворити та сприйняти фонологічну репрезентацію мовного сигналу. Є чітка послідовність у розвитку й опануванні мови дитиною, що не залежить від конкретної мови, яку вивчають, хоча деякі її аспекти можуть видаватися легшими, ніж інші. Ця послідовність представлена переважно психофізіологічними, нейропсихологічними і соціокультурними чинниками мовленнєвої діяльності. Результати теоретичного аналізу дають змогу встановити емпіричні референти мовної здатності й мовної активності. До них належать, відповідно, мовленнєвий розвиток і поняттєве мислення. Результати вивчення мовної здатності й мовної активності засвідчують їх важливість для якісної мовленнєвої діяльності дошкільників. Результати емпіричного дослідження засвідчують недостатній розвиток мовної здатності й мовної активності дошкільників та потребу створення психолого-педагогічного супроводу для розвитку мовленнєвої діяльності цієї вікової категорії дітей.
Ключові слова: мовна здатність, мовна активність, мовлення дитини, поняттєве мислення, рівень мовленнєвого розвитку.
Посилання
Slobin D. Psycholynguistika. Homskyi i psychology / D. Slobin. – M. : KomKnyga, 2006. – 352 p.
Terletska L. G. Psyhodyagnostyka rozvytky vid roku to desyaty / L. G. Terletska. – K. : Glavnyk, 2008. – 192 s.
Cairns H. Psycholinguistics: An Introduction / H. Cairns. – Austin : Pro-ed, 1999. – 226 p.
Chomsky N. Aspects of the Theory of Syntax / N. Chomsky. – Cambridge : MIT Press, 1970. – 251 p.
Curtiss S. Genie: A Psycholinguistic Study of a Modern-Day “Wild Child” / Susan Curtiss. – New York : Academic Press, 1977. – 304 p.
Sachs J. Language leraning with restricted input: Case studies of two hearing children of deaf parents / J. Sachs, B. Bard, M. L. Johnson // Applied Psycholinguistics. – 1981. – Vol. 2, № 1. – P. 33−54.
Література:
Выготский Л. С. Мышление и речь / Л. С. Выготский. – М. : Лабиринт, 2001. – 368 с.
Слобин Д. Психолингвистика. Хомский и психология / Д. Слобин, Дж. Грин ; пер. с англ. под общ. ред. и с предисл. А. А. Леонтьева. – Изд. 4-е, стереотип. – М. : КомКнига, 2006. – 352 с.
Терлецька Л. Г. Психодіагностика розвитку від року до десяти / Л. Г. Терлецька. – К. : Главник, 2008. – 192 с. – (Сер. «Психол. інструментарій»).
Cairns H. Psycholinguistics: An Introduction / H. Cairns. – Austin : Pro-ed, 1999. – 226 p.
Chomsky N. Aspects of the Theory of Syntax / N. Chomsky. – Cambridge : MIT Press, 1970. – 251 p.
Curtiss S. Genie: A Psycholinguistic Study of a Modern-Day “Wild Child” / Susan Curtiss. – New York : Academic Press, 1977. – 304 p.
Sachs J. Language leraning with restricted input: Case studies of two hearing children of deaf parents / J. Sachs, B. Bard, M. L. Johnson // Applied Psycholinguistics. – 1981. – Vol. 2, № 1. – P. 33−54.
Завантаження
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2016 Psychological Prospects Journal
Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.