Аналіз методів впливу на дитину в роботах Степана Балея

Автор(и)

  • Anastasia Yatyshchuk Інститут психології імені Г. С. Костюка НАПН України

DOI:

https://doi.org/10.29038/2227-1376-2016-28-328-340

Анотація

З’ясовано, що вчений С. Балей створив і науково обґрунтував власну послідовну систему виховання особистості дитини. Це логічна система, яка ґрунтується на гуманістичній меті виховання, розумінні його чинників, охоплює такі взаємопов’язані й взаємозалежні елементи, як принципи, зміст і методи виховання. Учений, будучи послідовним прихильником гуманістичних ідей, визначив основні принципи виховання, указавши на їх тісний взаємозв’язок, зокрема виділив як основні принципи гуманізму, суб’єктивності, природовідповідності, врахування вікових та індивідуальних особливостей у процесі виховання. С. Балей був одним із небагатьох психологів, які пропонували враховувати особливості темпераменту дитини в процесі виховання та навчання. Важливу мету виховання учений убачав у рівномірному та справедливому розвитку всіх сил дитини, її здібностей тією мірою, яка їй відпущена. При цьому основою виховного процесу є культурно-історичний, психологічний, теологічний компоненти. До факторів, які впливають на виховання дитини, С. Балей відносив сім’ю, державу, церкву, визначивши специфічну роль кожного з них у вихованні. Учений був переконаний, що всі чинники пов’язані між собою, впливають один на одного, при цьому дефіцит будь-якої ланки виховання
спричиняє однобокий розвиток особистості дитини. Методи виховання, що їх запропонував С. Балей, – це чітка система засобів виховного впливу на особистість дитини. До методів виховання він відносив вимогу, настанову, нагадування, пораду, похвалу, умовляння. Учений пропагував насамперед педагогічні методи, спрямовані на заохочення дитини, і вкрай негативно ставився до застосування в процесі виховання покарання, уважаючи, що воно викликає в дітей почуття сорому, страху, приниження.

Ключові слова: дисципліна, характер, виховання, самовиховання, покарання, педагогічні методи.

Біографія автора

  • Anastasia Yatyshchuk, Інститут психології імені Г. С. Костюка НАПН України
    аспірант Інституту психології імені Г. С. Костюка НАПН України

Посилання

Balei S. Z knyzhky Yuliia Peio p. z. Obrazovanie voli [From Yulia Peyo’s book p. z. Will formation] / S. Balei // Zibr. pr. U 5 t., 2 kn. T. 1. – Lviv ; Odesa : [b. v.], 2002. – S. 79–84.
Balei S. Novyi idealizm Aykena [New idealism of Aiken] / S. Balei // Zibr. pr. U 5 t., 2 kn. T. 1. – Lviv ; Odesa : [b. v.], 2002. – S. 130–138.
Balei S. Narys psykholyogii [Essay of psychology] / S. Balei // Zibr. pr. U 5 t., 2 kn. T. 1. – Lviv ; Odesa : [b. v.], 2002. – S. 271–353.
Balei S. Psykhologiia kharakteru [Psychology of character] / S. Balei // Zibr. pr. U 5 t., 2 kn. T. 1. – Lviv ; Odesa : [b. v.], 2002. – S. 426–434.
Balei S. Psykhologiia vykhovnoho kontaktu: konspekt lekcii, prochytanykh v osinniomu i zymovomu trymestrax 1930/1931 akadem. roku [Psychology of educational contact] / S. Balei ; [per. z pol. M. Vernikov] // Zibr. pr. U 5 t., 2 kn. T. 2. – Lviv : [b. v.], 2009. – S. 209–287.
Balei S. Notatky pro podil prochuttiv na uiavlenevi i perekonannievi [Notes about division of feelings in to imaginable and convictional] / S. Balei ; [per. z pol. M. Vernikov] // Zibr. pr. U 5 t., 2 kn. T. 2. – Lviv : [b. v.], 2009. – S. 302–316.
Вalei S. Psykhologiia viku dozrivannia [Psychology of maturing age] / S. Balei ; [per. z pol. M. Vernikov] // Zibr. pr. U 5 t., 2 kn. T. 2. – Lviv : [b. v.], 2009. – S. 316–450.
Baley S. Psychologia wychowawcza w zarysie / S. Baley. – [Wyd. 3-е]. – War-szawa : PWN, 1938. – 415 s.


Література:

Балей С. З книжки Юлія Пейо п. з. Образованє волі / С. Балей // Зібр. пр. У 5 ти т., 2-х кн. Т. 1. – Львів ; Одеса : [б. в.]. 2002. – С. 79–84.
Балей С. Новий ідеалїзм Айкена / С. Балей // Зібр. пр. У 5-ти т., 2-х кн. Т. 1. – Львів ; Одеса : [б. в.], 2002. – С. 130–138.
Балей С. Нарис психольогії / С. Балей // Зібр. пр. У 5-ти т., 2-х кн. Т. 1. – Львів ; Одеса : [б. в.], 2002. – С. 271–353.
Балей С. Психологія характеру / С. Балей // Зібр. пр. У 5-ти т., 2-х кн. Т. 1. – Львів ; Одеса : [б. в.], 2002. – С. 426–434.
Балей С. Психологія виховного контакту: конспект лекцій, прочитаних в осінньому і зимовому триместрах 1930/1931 академ. року / С. Балей ; [пер. з пол. М. Верніков] // Зібр. пр. У 5-ти т., 2-х кн. Т. 2. – Львів : [б. в.], 2009. – С. 209–287.
Балей С. Нотатки про поділ прочуттів на уявленеві і переконаннєві / С. Балей ; [пер. з пол. М. Верніков] // Зібр. пр. У 5-ти т., 2-х кн. Т. 2. – Львів : [б. в.], 2009. – С. 302–316.
Балей С. Психологія віку дозрівання / С. Балей ; [пер. з пол. М. Верніков] // Зібр. пр. У 5-ти т., 2-х кн. Т. 2. – Львів : [б. в.], 2009. – С. 316–450.
Baley S. Psychologia wychowawcza w zarysie / S. Baley. – [Wyd. 3-е]. – War-szawa : PWN, 1938. – 415 s.

Завантаження

Опубліковано

2016-12-15

Номер

Розділ

Статті