Соцiально-психологiчнi особливості професійного становлення майбутніх священнослужителів на етапі оволодіння знаннями: емпіричний аспект

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.29038/2227-1376-2016-28-293-304

Анотація

Стаття присвячена емпіричному дослідженню психологічних характеристик професійного становлення студентів духовних ВНЗ на етапі оволодіння знаннями й уміннями. Розглянуто поняття професійне становлення з погляду соціалізації особистості; обґрунтовано потребу саме такого підходу під час вивчення майбутніх священнослужителів. Структура емпіричного дослідження ґрунтується на розробленій автором концептуальній моделі професійного становлення й соціалізації студентів духовних ВНЗ. Зазначено основні характеристики етапу оволодіння знаннями та вміннями, серед яких: мотивація навчальної діяльності як елемент професійної спрямованості; оцінювання рівня вираженості у викладача-куратора професійно-педагогічних якостей як емоційно-оцінне ставлення; загальна задоволеність навчальною діяльністю; збалансованість мотиваційних орієнтацій у професійній комунікації як складник комунікативної компетентності; творчість особистості студента. Запропоновано критерії, за якими кожна характеристика дає підстави стверджувати про рівень професійного становлення опитаних. Здійснений емпіричний аналіз усіх зазначених показників етапу оволодіння знаннями й визначено відсотковий розподіл студентів щодо рівня професійного становлення за кожною окремою характеристикою. Виокремлено сильні та слабкі сторони професійного становлення на етапі оволодіння майбутніх священнослужителів. На основі результатів за окремими характеристиками вирахувано загальний розподіл студентів-богословів щодо рівня професійного становлення. Отримані дані засвідчують потребу розвитку низки показників для сприяння успішному професійному становленню, набуття важливих знань і вмінь у духовному ВНЗ. Результати дослідження можна застосовувати в навчальному процесі, програмах психологічного супроводу студентів майбутніх священнослужителів.


Ключовi слова: професійне становлення, соціалізація, професія священнослужитель, професійна спрямованість, професійна комунікація, творчість.

 

Біографія автора

  • Natalia Chmil, Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки

    аспірантка кафедри загальної та соціальної психології Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки

Посилання

1. Povarenkov Yu. P. Professіonalnoie stanovleniie lichnosti [Professional formation of personality] : dys. ... d-ra psikhol. nauk : spets. 19.00.07 – Pedagogycheskaia psikholohiia; 19.00.03 / Povarenkov Yu. P. – Yaroslavl, 1999. – 359 s.
2. Tolochek V. A. Professionalnoie stanovleniie subiektov pedagogicheskoi deiatelnosti: pozitivnyie i negativnyie izmeneniia [Professional making of subjects of the pedagogical activity: the positive and negative changes] / V. A. Tolochek, N. A. Timashkova, V. H. Denisova // Vestn. Mosk. un-ta. Ser. 14 : Psikhologiia. – 2014. – № 1. – S. 16–32.
3. Chmil N. S. Kontseptualna model protsesu profesiinoi sotsializatsii maibutnikh sviashchennosluzhyteliv [Conceptual model of professional socialization process of future clerics] / N. S. Chmil // Visn. Khark. nats. ped. un-tu im. H. S. Skovorody. Ser. : Psykhologiia. – 2016. – Vyp. 52. – S. 235–244.
4. Shumskaia L. I. Lichnostno-professionalnoie stanovleniie studentov v protsesse vuzovskoi sotsializatsii [Personal-professional formation of students in the high school socialization] : dis. ... d-ra psikhol. nauk : 19.00.05 / Shumskaia L. I. – Minsk : RHB, 2006. – 363 s.
5. Research & Branding Group Political situation in Ukraine. Ratings of parties and politicians [Electronic resource] / Research & BrandingGroup. – Mode of access : http://rb.com.ua/rus/projects/omnibus/9018/

Література:

1. Поваренков Ю. П. Профессиональное становление личности : дис. ... д-ра психол. наук : спец. 19.00.07 – Педагогическая психология; 19.00.03 / Поваренков Ю. П. – Ярославль, 1999. – 359 c.
2. Толочек В. А. Профессиональное становление субъектов педагогической деятельности: позитивные и негативные изменения / В. А. Толочек, Н. А. Тимашкова, В. Г. Денисова // Вестн. Моск. ун-та. Сер. 14 : Психология. – 2014. – № 1. – С. 16–32.
3. Чміль Н. С. Концептуальна модель процесу професійної соціалізації майбутніх священнослужителів / Н. С. Чміль // Вісн. Харк. нац. пед. ун-ту ім. Г. С. Сковороди. Сер. : Психологія. – 2016. – Вип. 52. – С. 235–244.
4. Шумская Л. И. Личностно-профессиональное становление студентов в процессе вузовской социализации : дис. ... д-ра психол. наук : 19.00.05 / Шумская Л. И. – Минск : РГБ, 2006. – 363 c.
5. Research & Branding Group Political situation in Ukraine. Ratings of parties and politicians [Electronic resource] / Research & BrandingGroup. – Mode of access : http://rb.com.ua/rus/projects/omnibus/9018/

Завантаження

Опубліковано

2016-12-15

Номер

Розділ

Статті

Як цитувати

Chmil, N. (2016). Соцiально-психологiчнi особливості професійного становлення майбутніх священнослужителів на етапі оволодіння знаннями: емпіричний аспект. Психологічні перспективи, 28, 293-304. https://doi.org/10.29038/2227-1376-2016-28-293-304