РЕЛІГІЙНІСТЬ ТА ЕМОЦІЙНО-ПОЧУТТЄВА СФЕРА ОСОБИСТОСТІ: ТЕОРЕТИКО-ЕМПІРИЧНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ
DOI:
https://doi.org/10.29038/2227-1376-2017-29-360-369Ключові слова:
релігійність особистості, конотативні значення, релігійні переживання, риса особистості.Анотація
У статті висвітлено результати теоретичного і емпіричного дослідження релігійності особистості у її зв’язку із емоційно-почуттєвою сферою. Встановлено, що релігійність є особистісною рисою, яка має зв’язки із низьким рівнем депресії, психологічним благополуччям, позитивними соціальними атитюдами, зменшеними ризиками розлучення та покращенням міжособових відносин у сім’ї. Визначено такі напрями розвитку релігійності в особистості: к пошук смислу, встановлення контролю, позбавлення тривоги, формування соціальної солідарності і ідентичності, особистісний саморозвиток. Результати емпіричного дослідження свідчать про те, що у студентів із усіма рівнями конотативного значення існують емоційні труднощі у встановленні міжособової взаємодії. Водночас особливості цих труднощів по-різному проявляються у студентів із різними рівнями конотативного значення на поняття «Бог». Обґрунтовано, що конотативні значення виражають первинні релігійні переживання особистості, які в подальшому визначають динаміку релігійності як особистісної риси. У студентів із високим рівнем конотативного значення спостерігаються нижчі показники порівняно зі студентами із середнім та низьким рівнями конотативного значення за шкалами невміння керувати власними емоціями, домінування негативних емоцій, негнучкість і неяскравість емоцій. Результати дослідження дають змогу дійти висновків про те, що вираження первинних емоційних переживань у ставленні до Бога як основи розвитку релігійності особистості позитивно впливає на емоції і почуття людини для встановлення ефективної міжособової взаємодії. Перспективним вважаємо вивчення релігійності з іншими особистісними станами і властивостями людини, а також впливу релігійності на якість життя особистості студента загалом.
Посилання
2. Klymyshin, O.I. Dynamichnist reigiosnosti lichnsti kak object psychologycheskyh issledovanyi [Dynamics of religiosity of personality as the object of psychological research] // Person, family and society: issues of pedagogics and psychology. – Vol. II. – Novosibirsk: SYBak, 2012. – P. 99-107.
3. Moscalets V.P. Religiozna vira yаk duchovna tzinnist ukryinskogo narodu [Religious belief as the spiritual value of Ukrainians]. – Ivano-Frankivsk, 1999. – P. 127-178.
4. Savelyuk, N.M. Typy religyinoi osobystosti u psychologichnyh doslidzhennyah [Types of religious personality in the psychological resraches] // Problems of modern psychology. –Vol. 32. – Kamyanetz-Podilskyi, 2016. – P. 465-476.
5. Savchin M. V. Duchovna paradigma psihologii [Spiritual paradigm of psychology]. Kyiv: Academvudav, 2013. – 252 p.
6. Gould J.A. Classic Philisophical Questions / J. A. Gould. – Columbus: Bell and Howell Company, 1978. – 671 p.
7. Haug I.E. Including a spiritual dimension in family therapy: Ethical Considerations, Contemporary Family Therapy, 1998. – 20(2). – P. 181–194.
8. Koening H.G. and McCullough, M.E. and Larson, D.B. (2001). Handbook of religion and health / H. G. Koenig, M. E. McCullough, D.B. New York: Oxford University Press, 2001. – 308 p.
9. Moscovici S. The history and actuality of social representations. In F. Uwe, The psychology of the social, New York: Cambridge University Press, 1998. – 286 p.
10. Pargament K.I. The many methods of religious coping: development and initial validation of the RCOPE / K. I. Pargament, H. G. Koenig, L. M. Perez // Journal of Clinical Psychology, 2000. –Vol. 56 –P. 519-543.
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.