РОЗРОБЛЕННЯ Й АПРОБАЦІЯ ОПИТУВАЛЬНИКА ПЕДАГОГІЧНОЇ РЕФЛЕКСИВНОСТІ ВИКЛАДАЧА ВИЩОЇ ШКОЛИ
Анотація
У статті представлено результати розробки теоретичної моделі й емпіричної перевірки методики дослідження педагогічної рефлексивності викладача, викладено погляди зарубіжних і вітчизняних авторів на рефлексивність як професійно важливу якість викладача вищої школи. Подано теоретичні підходи до поняття «педагогічна рефлексивність викладача вищої школи», результати стандартизації методики «Опитувальник педагогічної рефлексивності викладача», визначено її валідність і надійність. Отримана факторна структура опитувальника, представлена творчим, фасилітативним, когнітивним, ціннісно-смисловим, афективним та конативним компонентами. Опитувальник містить 42 твердження, які відображають параметри педагогічної рефлекcивності викладача вищої школи й може використовуватись у практичній діяльності педагога ВНЗ. Встановлені зв’язки між педагогічною й особистісною рефлексивністю, абнотивністю, метакогнітивною включеністю й обізнаністю. Опитувальник має високу тест-ретестову надійність і може бути використаний для вивчення педагогічної рефлексивності в метакогнітивному досвіді викладача вищої школи. Результати дослідження засвідчують, що педагогічна рефлексивність – своєрідне психологічне явище, яке розкриває усвідомленість і спрямованість педагога вищої школи на оптимальне здійснення власної професійної діяльності й реалізується через його думки (когнітивний, творчий компоненти), переживання (афективний і ціннісно-смисловий компоненти) та дійову активність (фасилітативний і конативний компоненти). Рефлексивність є базовим регулятивним компонентом метапізнання, яке є концептуально ширшим, ніж процес рефлексії завдяки його функціонуванню як сукупності рефлексивних навичок. Рефлексія як процес саморегуляції діяльності представляє одну із форм метапізнання.
Ключові слова: педагогічна рефлексивність, метапізнання, абнотивність, психометричні дослідження.
Посилання
reflexivity– impulsivity] / V. N. Azarov // Voprosy psikhologii. – M., 1982. – No 3. –
P. 120–126.
Karpov А. V. Psikhologiya metakognitivnykh processov lichnosti [Psychology of
Personality’s Metacognitive Processes] / А. V. Karpov, I. M. Skitiaeva. – M. : IP
RAN, 2005. – 352 p.
Miroshnyk Z. M. Rolova struktura osobystosti vchitelya pochatkovykh klassiv
[The Role Structure of Primary School Teacher Personality] / Zoya Miroshnyk. –
Kharkiv : KhNPU, 2011. – 306 p.
Nozhenkina O. S. Professionalnaya deformatsiya uchitela s pedagogichesksys
refleksiya [Professional deformation of teacher and pedagogical reflexion] /
O. S. Nozhenkina // Voprosy psikhologii. – 2009. – No 2. – P. 55–62.
Kholmogorova A. B. Narusheniya refleksivnoy reguliatsii poznavatelnoy
deyatelnosti pri shizofrenii : dis. ... kand. psikhol. nauk [Schizophrenic Disorders
of Reflexive Regulation in Cognitive Activity : Ph.D. thesis] / A. B. Kholmogorova.
– Moscow, 1983. – 219 p.
Kholodnaya M. A. Psikhologiya intellekta: paradoksy issledovaniya [Psychology
of Intelligence: Paradoxes of the Study] / M. A. Kholodnaya. – Moscow : Bars,
1997. – 392 p
Література:
Азаров В. Н. Стиль действования: рефлексивность-импульсивность /
В. Н. Азаров // Вопр. психологии. – М. : [б. в.], 1982. – № 3. – С. 120–126.
Карпов А. В. Психология метакогнитивных процессов личности : моногра-
фия / А. В. Карпов, И. М. Скитяева. – М. : Изд-во ИП РАН, 2005. – 352 с.
Мірошник З. М. Рольова структура особистості вчителя початкових класів :
монографія / Зоя Мірошник. – Харків : ХНПУ, 2011. – 306 с.
Ноженкина О. С. Профессиональная деформация учителя и педагогическая
рефлексия / О. С. Ноженкина // Вопр. психологии. – 2009. – № 2. – С. 55–62.
Холмогорова А. Б. Нарушения рефлексивной регуляции познавательной деятель-
ности при шизофрении : дис. ... канд. психол. наук. / А. Б. Холмогорова. –
М., 1983. – 219 с.
Холодная М. А. Психология интеллекта: парадоксы исследования /
М. А. Холодная. – М. : Барс, 1997. – 392 с.