РОЗРОБЛЕННЯ Й АПРОБАЦІЯ ОПИТУВАЛЬНИКА ПЕДАГОГІЧНОЇ РЕФЛЕКСИВНОСТІ ВИКЛАДАЧА ВИЩОЇ ШКОЛИ

Автор(и)

  • Tamilia Dotsevich Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди

Анотація

У статті представлено результати розробки теоретичної моделі й емпі­ричної перевірки методики дослідження педагогічної рефлексивності викла­дача, викладено погляди зарубіжних і вітчизняних авторів на рефлексивність як професійно важливу якість викладача вищої школи. Подано теоретичні підходи до поняття  «педагогічна рефлексивність викладача вищої школи», ре­зультати стандартизації методики «Опитувальник педагогічної рефлексив­ності виклада­ча», визначено її валідність і надійність. Отримана факторна струк­тура опиту­вальника, представлена творчим, фасилітативним, когнітивним, ціннісно-смис­ло­вим, афективним та конативним компонентами. Опитувальник містить 42 твердження, які відображають параметри педагогічної рефлекcивності викла­дача вищої школи й може використовуватись у практичній діяльності педагога ВНЗ. Встановлені зв’язки між педагогічною й особистісною рефлексивністю, абно­тив­ністю, метакогнітивною включеністю й обізнаністю. Опитувальник має ви­соку тест-ретестову надійність і може бути використаний для вивчення педагогічної рефлексивності в метакогнітивному досвіді викладача вищої школи. Результати дослідження засвідчують, що педагогічна рефлексивність – своєрідне психологічне явище, яке розкриває усвідомленість і спрямованість педагога вищої школи на оптимальне здійснення власної професійної діяльності й реалі­зується через його думки (когнітивний, творчий компоненти), переживання (афективний і ціннісно-смисловий компоненти) та дійову активність (фасилі­та­тивний і конативний компоненти). Рефлексивність є базовим регулятивним компонентом метапізнання, яке є концептуально ширшим, ніж процес рефлексії завдяки його функціонуванню як сукупності рефлексивних навичок. Рефлексія як процес саморегуляції діяльності представляє одну із форм метапізнання.

Ключові слова: педагогічна рефлексивність, метапізнання, абнотивність, психометричні дослідження.

Біографія автора

  • Tamilia Dotsevich, Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди

    докторант Харківського національного педагогічного університету імені Г. С. Сковороди

Посилання

Azarov V. N. Stil deistvovaniya: refleksivnost-impulsivnost [The style of acting:
reflexivity– impulsivity] / V. N. Azarov // Voprosy psikhologii. – M., 1982. – No 3. –
P. 120–126.
Karpov А. V. Psikhologiya metakognitivnykh processov lichnosti [Psychology of
Personality’s Metacognitive Processes] / А. V. Karpov, I. M. Skitiaeva. – M. : IP
RAN, 2005. – 352 p.
Miroshnyk Z. M. Rolova struktura osobystosti vchitelya pochatkovykh klassiv
[The Role Structure of Primary School Teacher Personality] / Zoya Miroshnyk. –
Kharkiv : KhNPU, 2011. – 306 p.
Nozhenkina O. S. Professionalnaya deformatsiya uchitela s pedagogichesksys
refleksiya [Professional deformation of teacher and pedagogical reflexion] /
O. S. Nozhenkina // Voprosy psikhologii. – 2009. – No 2. – P. 55–62.
Kholmogorova A. B. Narusheniya refleksivnoy reguliatsii poznavatelnoy
deyatelnosti pri shizofrenii : dis. ... kand. psikhol. nauk [Schizophrenic Disorders
of Reflexive Regulation in Cognitive Activity : Ph.D. thesis] / A. B. Kholmogorova.
– Moscow, 1983. – 219 p.
Kholodnaya M. A. Psikhologiya intellekta: paradoksy issledovaniya [Psychology
of Intelligence: Paradoxes of the Study] / M. A. Kholodnaya. – Moscow : Bars,
1997. – 392 p

Література:


Азаров В. Н. Стиль действования: рефлексивность-импульсивность /
В. Н. Азаров // Вопр. психологии. – М. : [б. в.], 1982. – № 3. – С. 120–126.
Карпов А. В. Психология метакогнитивных процессов личности : моногра-
фия / А. В. Карпов, И. М. Скитяева. – М. : Изд-во ИП РАН, 2005. – 352 с.
Мірошник З. М. Рольова структура особистості вчителя початкових класів :
монографія / Зоя Мірошник. – Харків : ХНПУ, 2011. – 306 с.
Ноженкина О. С. Профессиональная деформация учителя и педагогическая
рефлексия / О. С. Ноженкина // Вопр. психологии. – 2009. – № 2. – С. 55–62.
Холмогорова А. Б. Нарушения рефлексивной регуляции познавательной деятель-
ности при шизофрении : дис. ... канд. психол. наук. / А. Б. Холмогорова. –
М., 1983. – 219 с.
Холодная М. А. Психология интеллекта: парадоксы исследования /
М. А. Холодная. – М. : Барс, 1997. – 392 с.

Завантаження

Опубліковано

2014-05-08

Номер

Розділ

Статті

Як цитувати

Dotsevich, T. (2014). РОЗРОБЛЕННЯ Й АПРОБАЦІЯ ОПИТУВАЛЬНИКА ПЕДАГОГІЧНОЇ РЕФЛЕКСИВНОСТІ ВИКЛАДАЧА ВИЩОЇ ШКОЛИ. Психологічні перспективи, 23, 99-112. https://psychoprospects.vnu.edu.ua/index.php/psychoprospects/article/view/203