ФОРМУВАННЯ ПОЗИТИВНИХ ВІДНОСИН МІЖ СУБ’ЄКТАМИ ІНТЕГРОВАНОГО НАВЧАННЯ
Анотація
У статті розглянуто основні аспекти інтегрованого навчання, визначено умови успішного процесу інтеграції дітей з обмеженими можливостями, розглянуто моделі інтегрованого навчання. Відзначено потребу й користь інтегрованої освіти, позитивний вплив інтегрованої освіти на дітей з особливостями психофізичного розвитку. Проаналізовано також психологічну характеристику суб’єктів інтегрованого навчання, вивчено взаємини дітей дошкільного та молодшого шкільного віку з ровесниками, батьками, дорослими. Слід зазначити, що взаємини між суб’єктами інтегрованої освіти визначаються залежно від їхніх цілей і потреб. Потреби можуть бути різними: самоствердження, прийняття, отримання високих оцінок, освіти, виховання позитивних якостей особистості й інше, – які визначають і ставлення до інтегрованої освіти. Однак у процесі організації інтегрованого навчання і виховання виявлено суттєві проблеми. Для успішної роботи інтегрованих класів (груп) необхідно вивчити наявні проблеми та знайти шляхи їх вирішення. Одна з головних проблем, на нашу думку, полягає в труднощах становлення позитивних відносин між різними суб’єктами інтегрованої освіти. До суб’єктів інтегрованої освіти відносимо такі: діти з особливостями психофізичного розвитку; діти, що нормально розвиваються; батьки дітей з особливостями розвитку; батьки дітей, що нормально розвиваються; педагоги, які працюють в інтегрованих класах. Труднощі становлення відносин пов’язані з тим, що цілі різних суб’єктів інтегрованого навчання істотно різняться. Для створення спеціальних класів і класів інтегрованого навчання потрібна наявність у школі кваліфікованих фахівців, необхідних умов і обладнання, які дозволяють забезпечити сприятливий режим і організувати корекційно-розвивальний навчальний процес. Практичне значення дослідження полягає в тому, що отримані результати можуть слугувати для подальшого вдосконалення освітнього процесу в галузі інтегрованого навчання, зокрема для формування позитивних відносин між суб’єктами інтегрованого навчання.
Ключові слова: інклюзивна освіта, інтегроване навчання, діти з особливими потребами, інтеграція.
Посилання
Musl, 1956. – Р. 438–452.
Narastaniye diskriminatsii detei-invalidov v sfere obrazovaniya. Puti izmeneniya
sityatsii [Discrimination increasing of disabled children in education sphere. Ways
of changing the situation] [Online]. – 2010. – Available : www.osoboedetstvo.ru/
fs/archives/38.html – Accessed : 25.11.2013.
Psykholohichna sluzhba i PMPK systemy osvity (2012–2013 n. r.) / [N. O. Berezina,
N. V. Lunchenko, A. H. Obukhivska]. – K. : Nika-Tsentr, 2013. – 60 p.
Spetsialnaya pedagogika : uchebnoye posobiye [Special pedagogy. Textbook] /
еdit by N. M. Nazarova. – Мoscow : Publishing Center «Akademiya», 2000. – 326 p.
Shmatko N. D. Dlia kogo mozhet byt effektivnym integrirovannoye obucheniye
[For whom may be effective an integrated education] / N. D. Shmatko //
Defectology. – 1999. – No 1. – Р. 41–46.
Children with Disabilities^ Russian version / ЮНІСЕФ [Електронний ресурс]. –
2007. – Режим доступу : http://www.unicef.org/ceecis/media_3021.html –
Acessed : 12.10.2013.
Література:
Выготский Л. С. Избранные психологические исследования. – М. : Мысль,
1956. – С. 438–452.
Нарастание дискриминации детей-инвалидов в сфере образования. Пути
изменения ситуации [Электронный ресурс]. – 2010 – Режим доступа :
www.osoboedetstvo.ru/fs/archives/38.html – Дата доступа : 25.11.2013.
3. Психологічна служба і ПМПК системи освіти (2012–2013 н. р.) /
[Н. О. Березіна, Н. В. Лунченко, А. Г. Обухівська та ін.] – К. : Ніка-Центр,
2013. – 60 с.
Специальная педагогика : учеб. пособие / под ред. Н. М. Назаровой. – М. :
Издательский центр «Академия», 2000. – 326 с.
Шматко Н. Д. Для кого может быть эффективным интегрированное обучение /
Н. Д. Шматко // Дефектология. – 1999. – № 1. – С. 41–46.
Children with Disabilities^ Russian version / ЮНІСЕФ [Електронний ресурс]. –
2007. – Режим доступу : http://www.unicef.org/ceecis/media_3021.html –
Acessed : 12.10.2013.