ОСОБЛИВОСТІ ЗБЕРЕЖЕННЯ СПОГАДІВ ПРО ТРАВМАТИЧНІ ПОДІЇ В АВТОБІОГРАФІЧНІЙ ПАМ’ЯТІ

Автор(и)

  • Olga Vasyliuk Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки

Анотація

У статті відображено результати теоретичного й емпіричного аналізу особ­ли­востей організації пережитих спогадів про травматичні події в автобіогра­фічну пам’ять особистості. Проаналізовано такі психологічні конструкти, як автобіографічна і травматична пам’ять. Узагальнено погляди вітчизняних і за­ру­біжних психологів на природу відмінностей у способах організації травма­тичної пам’яті від інших її різновидів. Виділено чинники, які сприяють процесу інтеграції травматичних спогадів до життєвого досвіду особистості, а також ті, що є перепоною на цьому шляху. Запропоновано типологію травматичних подій і визначено, які з них найчастіше трапляються серед використаної вибір­ко­вої сукупності. Проаналізовано особливості написання автонаративів за­лежно від рівня посттравматичного стресового розладу. На основі аналізу показників психологічної автобіографії (долучення або ж ігнорування описаної в авто­наративі травматичної події до автобіографічних даних) і рівня пост­травма­тичного стресового розладу виділено шість груп діагностованих. Кожна група описана за допомогою аналізу найчастіше використовуваних типів пере­житої травматичної події, а також виділено особливості автонаративів відпо­відно до кожної групи. Вказано на групи діагностованих, які передусім потребують пси­холінгвістичної реорганізації травматичної пам’яті. Зазначено зако­номірності інтеграції травматичних спогадів про пережиту подію до авто­біографічної пам’яті, а також проаналізовано, у яких випадках це говорить про осмислення цього спогаду і набуття травматичною пам’яттю статусу психіч­ного процесу в межах норми, а коли про порушення адаптаційних ресурсів особистості у сфері інтелектуалізованого проживання негативного спогаду і набуття статусу пато­логічного процесу, що призводить до посттравматичного стресового розладу і руйнування усталеної картини світу.

Ключові слова: автобіографічна пам’ять, травматична подія, травматична пам’ять, посттравматичний стресовий розлад, типи травматичних подій.

Біографія автора

  • Olga Vasyliuk, Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки

    аспірант кафедри загальної та со­ціальної психології Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки.

Посилання

Lyaudis V. Ya. Metodika prepodavaniya psyhologiyi [Methods of teaching psychology]. – Moscow : URAO, 2000. – 251 p.
Osadchiy V. V. Suchasniy vimogy do profesiynoiy pidgotovky maiybutnih uchiteliv [Current requirements for training future teachers]. – http://vuzlib.com/ content/view/354/84/
Soloduhova O. G. Psyhologichni mehanizmiy adaptatsiy ta sotsiolizatsiy osobistostiy [Psychological mechanisms of adaptation and socialization]. – Kharkiv : KhDU, 1999. – P. 342–346.
Homich L. O. Sistema psykhologo-pedagogichnoyi pidgotovki vchiteliv pochatkovykh klasiv : avtoreferat dyssertacii … doktora pedagogichniyh nauk [The system of psycho-pedagogical training of primary school teachers: Dissertation for the degree of Doctor of Pedagogy]. – Kyiv, 1999. – 42 p.

Література:

Ляудис В. Я. Методика преподавания психологии / В. Я. Ляудис. – М. : УРАО, 2000. – 251 с.
Осадчий В. В. Сучасні вимоги до професійної підготовки майбутніх учителів [Електронний ресурс] / В. В. Осадчий. – Режим доступу : http://vuzlib.com/ content/view/354/84/
Солодухова О. Г. Психологічні механізми адаптації та соціалізації осо-бистості / О. Г. Солодухова, В. Л. Солодухов // Вісник Харківського держ. ун-ту. Серія : Психологія, політологія: Особистість і трансформаційні про-цеси у суспільстві. – Х. : ХДУ, 1999. – № 439. – Ч. 4, 5. – С. 342–346.
Хомич Л. О. Система психолого-педагогічної підготовки вчителя початко-вих класів : автореф. дис. … д-ра пед. наук : 13.00.04 «Теорія і методика професійної освіти» / Л. О. Хомич. – К., 1999. – 42 с.

Завантаження

Опубліковано

2014-03-05

Номер

Розділ

Статті

Як цитувати