МОНІТОРИНГ ЕМОЦІЙНОЇ СФЕРИ ПЕДАГОГА

Автор(и)

  • Maria I. Stasiuk Рівненський державний гуманітарний університет, здобувач

DOI:

https://doi.org/10.29038/2227-1376-2017-29-291-302

Анотація

У статті висвітлено питання психологічного моніторингу емоційних станів педагога. Указано, що педагогічна діяльність характеризується напруженням, великою кількістю стрес-факторів, тому моніторинг емоційних станів є перед­умовою професійного зростання педагога і запобігає виникненню професійних деформацій.Психологічний моніторинг розглядається як складна організаційна технологія фіксації, аналізу й узагальнення інформації про емоційні стани педагога задля виявлення тенденцій та закономірностей його професійно-осо­бистісного розвитку. Під час проектування психологічного моніторингу емо­ційних станів педагога здійснено постановку проблеми і завдань, пошук і апробацію засобів моніторингу, організацію експертних процедур з подальшим аналізом та підготовкою рекомендацій. Показано, що завдяки циклічності, оперативності, прогностичності моніторинг сприяє пошуку резервів активізації особистісного потенціалу, підвищенню ефективності діяльності, особистісному зростанню педагога у всіх сферах його життя. Об’єктивність отриманих даних забезпечено наявністю зворотного зв’язку, психологічного інструментарію, який дає змогу відстежувати та фіксувати результати на контрольних (вхідному і підсумковому) етапах моніторингу, можливістю перевірки й оцінки стану професійного зростання, його відстеження за колегіально створеним еталоном та прогнозування подальшого професійно-особистісного розвитку педагога. За допомогою комплексу психодіагностичних методик виявлено особливості емо­ційно-мотиваційних станів досліджуваних, зокрема мотивації досягнення успіху, вираження фрустрованості, напруження, резистенції й виснажен­ня. Розглянуто фрустрацію і стрес як першопричини виникнення проблем педагогів у профе­сійній сфері: фрустрація супроводжується розчаруваннями, відчаєм, тривогою, озлобленістю й негативно впливає на життєдіяльність організму, виснажує нервову систему, стрес характеризується негативними емоційними переживан­нями, захисними реакціями, нервово-психічним напруженням тощо. Обґрунто­вано важливість відстеження та психологічної корекції негативних емоційних станів педагога як передумови їхнього професійного зростання. За допомогою методів математичної статистики, зокрема кутового перетворення Фішера (φ*), підтверджено ефективність запропонованої системи психокорекційних заходів на вхідному й підсумковому етапах психологічного моніторингу емоційних станів педагога.

Ключові слова: психологічний моніторинг, емоційна сфера, емоційні ста­ни, педагог, професійна діяльність, фрустрація, стрес.

Посилання

1. Alekhina S. V. Monitorinh kak vid professionalnoy deyatelnosti pedagoga-psikhologa [Monitoring as a kind of professional activity of the teacher-psychologist] / S. V. Alekhina, M. R. Bityanova // Vestn. prakt. psykholohii obrazovaniya. – 2009. – № 4. – S. 66–73.
2. Bodrov V. A. Informatsyonnyi stress [Information stress] : ucheb. posobiye / V. A. Bodrov. – M. : PER SЭ, 2000. – 352 s.
3. Borovkova T. Y. Monitorinh razvitiya systemy obrazovaniya. Ch. 1. Teorety¬cheskiye aspekty : ucheb. posobiye [Monitoring the development of the education system. Part 1. Theoretical aspects] / T. Y. Borovkova, Y. A. Morev. – Vlady¬vostok : Іzd-vo Dalnevostoch. un-ta, 2004. – 150 s.
4. Vodopianova N. Ye. Psykhodiagnostika stressa [Psychodiagnostics of stress] / N. Ye. Vodopianova. – SPb. : Piter, 2009. – 336 s. – (Ser. “Praktikum”).
5. Savchyn M. V. Pedagogichna psykhologiya [Educational psychology] : navch. posib. / M. V. Savchyn. – Kyiv : Akademvydav, 2007. – 424 s. – (Alma-mater).
6. Syndrom “profesiynoho vyhorannya” ta profesiyna kariera pratsivnykiv osvitnikh orhanizatsiy: henderni aspekty [The syndrome of “burnout” and the career of employees of educational institutions: gender dimensions] : navch. posib. dlya stud. vyshch. navch. zakl. ta slukhachiv instytutiv pislyadyplomnoyi osvity / za red. S. D. Maksymenka, L. M. Karamushky, T. V. Zaychykovoyi. – 2-he vyd., pererobl. ta dopovn. – Kyiv : Milenium, 2006. – 368 s.
7. Selie H. Stress bez distressa [Stress without distress] / H. Selie. – M. : Progress, 1982. – 125 s. – (Obshchestvennyye nauky za rubezhom. Filosofiya).
8. Chebykin A. Ia. Vneshniye i vnutrenniye faktory, determynyruyushchiye henezis emotsyonalnoy sfery [External and internal factors that determine the genesis of the emotional sphere] / A. Ya. Chebykin // Zahalna psykhologiya: khrestomatiya : navch. posib. dlya stud. vyshch. navch. zakl. / upor. : O. V. Skrypchenko, L. V. Do¬lynska, Z. V. Ohorodniychuk ta in. – Kyiv : Karavela, 2007. – S. 327−331.
9. Khiell L. Teorii lichnosti [The theory of personality]: osnovnyye polozheniya, issledovaniya i primeneniye / L. Khiell, D. Zigler. – 3-e izd. – SPb. : Piter, 2005. – 607 s. – (Ser. “Mastera psikhologii”).

Завантаження

Опубліковано

2017-06-30

Номер

Розділ

Статті