Соціально-психологічні особливості поведінки споживача

Автор(и)

  • Anna V. Kulchytska Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки, доцент кафедри загальної і соціальної психології

DOI:

https://doi.org/10.29038/2227-1376-2017-29-151-161

Анотація

У статті досліджено споживчу поведінку особистості. Автор обґрун­товує актуальність, аналізує дослідження із цієї проблематики, визначає методи та методики дослідження соціально-психологічних характеристик особистості та особливостей споживчої поведінки. Актуальність дослідження зумовлює сучасний стрімкий розвиток суспільства й економіки, потреба розв’язання нау­кових завдань, у центрі яких стоїть людина як суб’єкт економічної діяльності. Одне з таких завдань – саме дослідження споживчої поведінки й чинників, які впливають на неї. Автор притримується думки, що поведінка споживача не зводиться лише до максимізації корисності, раціональних оцінок і розрахунків. Оскільки, крім функціонального попиту на товар, існує й не функціональний попит, який зумовлюється різними, у т. ч., психологічними чинниками. Наве­дено кількісний та якісний аналіз результатів діагностики, здійснено інтерпре­тацію даних емпіричного дослідження означеної проблеми, які демонструються і графічно, і описово. Виявлено індивідуально-психологічні характеристики особистості з використанням «Багатофакторного опитувальника» Р. Б. Кеттела. Результати діагностики представлені за шістнадцятьма показниками. Представ­лено результати дослідження психологічних типів споживчої поведінки за методикою О. С. Посипанової «Психологічний профіль споживача». Визначено й описано сім видів профілів споживачів: інноватор, модник, традиціоналіст, консерватор, індивідуаліст, ситуаціоніст, байдужий. За результатами діагности­ки з допомогою кореляційного аналізу встановлено особливості взаємозв’язку індивідуальних психологічних характеристик особистості та елементів спожив­чої поведінки, які визначалися в типології психологічних профілів споживачів. Окреслено перспективи подальших досліджень.

Ключові слова: споживча поведінка, індивідуально-психологічні характе­ристики особистості, психологічний профіль споживача.

Посилання

1. Amstronh H. Marketynh: zahalnyi kurs [Marketing: General Course] / Н. Am¬stronh, F. Kotler. – Moskva ; Kуіv : Vyd. dim “Viliams”, 2004. – 608 s.
2. Harkavenko S. Marketynh : pidruchnyk [Marketing : tutorial] / S. Harkavenko. – Kуіv : Libra, 2002. – 702 s.
3. Lozhkin H. Osoblyvosti ta struktura ekonomichnoyi svidomosti [Features and structure of economic consciousness] / Н. Lozhkin, V. Spasyennikov, V. Koma¬rovska // Sotsialna psykholohiya. – 2004. – № 1 (3). – S. 8–16.
4. Moskalenko V. Suchasni napriamky doslidzhen v ekonomichniy psykhologii [Current areas of research in economic psychology] / V. Moskalenko // Sotsialna psykhologiya. – 2004. – № 2 (4). – S. 3–18.
5. Posypanova O. Ekonomicheskaya psikhologiya: psikhologicheskiye aspekty po¬vedeniya potrebiteley [Economic Psychology: psychological aspects of consumer behavior] : monohrafiya / О. Posypanova. – Kaluha : Izd-vo KHU im. K. E. Tsyol¬kovskoho, 2012. – 296 s.

Завантаження

Опубліковано

2017-06-30

Номер

Розділ

Статті