ОСОБИСТІСНИЙ ПРОСТІР СУЧАСНОЇ МОЛОДІ: ОСОБЛИВОСТІ АДАПТАЦІЙНИХ, МОТИВАЦІЙНИХ ТА ОСОБИСТІСНО-ПОВЕДІНКОВИХ ТЕНДЕНЦІЙ
DOI:
https://doi.org/10.29038/2227-1376-2017-29-125-136Анотація
У статті конкретизовано авторську позицію дослідження структурно-функціональних компонентів особистісного простору сучасної молоді в контексті їх соціалізації. Окреслено центральні позиції щодо розуміння соціалізації особистості в об’єктивно-суб’єктивному вимірі, де обов’язковим моментом є розуміння особистісного простору як інтегрованого образу всіх сукупностей діяльності людини, які вона актуально реалізує як суб’єкт індивідуальної діяльності. Запропонована дослідницька позиція вивчення особистісного простору у вигляді внутрішнього інтегрованого образу суб’єктного характеру забезпечує адекватний рівень соціально-психологічної адаптації, становлення соціальної зрілості, самоствердження і самоактуалізації сучасної молоді. Основні структурні компоненти особистісного простору виконують свої специфічні функції: адаптаційний компонент виконує пристосувальну, контролюючу та захисну функції; мотиваційний компонент здійснює стабілізуючу, ідентифікаційну та інноваційну функції; особистісно-поведінковий компонент уміщує організуючу, комунікативну та акумулюючу функції. Проаналізовано співвідношення змісту функціональних ознак структурних компонентів особистісного простору та його психологічних меж, виділено такі якісні характеристики, як цілісність, самоорганізація та відкритість особистісного простору. Обґрунтовано, що стійкі мотиваційні тенденції поведінки, персоналізовані зв’язки із соціальним світом, становлення зрілого Я-соціального на рівні групової та індивідуальної реалізації сприяють переорієнтації на цільові ознаки розвитку, прояву ініціативності, пошуку інновацій, індивідуальній активності й самореалізації.
Ключові слова: особистісний простір, адаптаційний, мотиваційний, особистісно-поведінковий компоненти, соціалізація, внутрішній інтегрований образ суб’єктного характеру, сучасна молодь.
Посилання
2. Koshyrets V. V. Psykhosemantychna reprezentatsiya osobystisnoho prostoru v indyvidualniy svidomosti studenskoyi molodi [Psycho semantic representation of personality space in individual consciousness of student youth] / V. V. Koshyrets // Science and Education a New Dimension. Pedagogy and psychology. – Budapest, 2013. – I (7), Issue: 14, 2013. – P. 245–249.
3. Nartova-Bochaver S. K. Cheloviek suvieriennyi: psikhologicheskoye issliedova¬niye subyekta v yego bytii [Man sovereign : a psychological study of the subject in his being] / S. K. Nartova-Bochaver. – SPв. : Piter. – 400 s.
4. Tytarenko T. M. Psykhologhichni praktyky konstruyuvannia zhyttia v umovakh postmodernoyi socialnosti [Mental practice of designing life in postmodern socia¬lity] : monoghrafiya / T. M. Tytarenko, O. M. Kochubeynyk, K. O. Cheremnykh ; Natc. akad. ped. nauk Ukrainy, In-t soc. ta polit. psykholohiyi. – Kуіv : Milenium. – 206 s.
Завантаження
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2017 Психологічні перспективи
Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.