СОЦІАЛЬНА ВЗАЄМОДІЯ В КОНТЕКСТІ ВПРОВАДЖЕННЯ ОСВІТНІХ І СУСПІЛЬНИХ РЕФОРМ
DOI:
https://doi.org/10.29038/2227-1376-2017-29-61-72Анотація
Завдання соціально-психологічного супроводу суспільних реформ – налагодження взаємодії й діалогу всіх зацікавлених сторін. Надміру широке значення поняття соціальна взаємодія вимагає його уточнення для подальшого використання як центрального елементу соціально-психологічного супроводу освітніх та суспільних реформ. Соціально-психологічні підходи до соціальної взаємодії розглянуто за двома вимірами: як пряму комунікацію «обличчям-до-обличчя» і як опосередковану комунікативними засобами, зокрема за допомогою соціальних мереж. Актуальна на сьогодні організація соціально-психологічного супроводу, спрямованого на підтримку освітньої реформи не лише на рівні суспільства, а й окремих навчальних закладів. Мета статті – обґрунтування методів, за допомогою яких можливо організувати взаємодію колективних суб’єктів у процесі соціально-психологічного супроводу освітніх реформ, а також представлення перших результатів емпіричного дослідження. Запропоновано експериментальне дослідження, яке ґрунтується на застосуванні інтегрованої системи технологій у контексті соціально-психологічного супроводу освітньої реформи. На відміну від стандартних технологій опитування громадської думки (які лише фіксують наявні думки), розроблена технологія дає змогу формувати громадську думку через її збагачення, консолідації, просування передових ідей, створення соціальних мереж. Представлено результати першого етапу експерименту – вхідного моніторингу й онлайн-опитування серед учасників експерименту. Наступний етап експерименту передбачає взаємодію учасників – освітян, учнів, їхніх батьків, – із застосуванням соціально-психологічних технологій (збагачення громадської думки, знаходження консенсусу, нетворкінгові технології, рефлексивне управління, підвищення інноваційної культури).
Ключові слова: всеукраїнський експеримент, громадська думка, інтегрована система технологій, соціальна взаємодія, соціально-психологічний супровід, освітня реформа.
Посилання
2. Zhuravlev A. L. Psykhologia sovmestnoy deyatelnosti malykh grupp i organizaciy [Psychology of team work in small groups and organizations] / A. L. Zhuravlev, E. V. Shorokhova – M. : Socium ; In-t Psykhologii RAN, 2001. – 288 s.
3. Modernizaciyni procesy v osviti ta suspilstvi: psykhotekhnologii suprovodu : kol. monogr. [Modernisation processes in education and society: psychological technologies of support] / za red. P. D. Frolova ; Nats. akad. ped. nauk Ukrainy, In-t sots. ta polit. psykhologiyi. – Kirovograd : Imex-LTD, 2013. – 310 s.
4. Smelzer N. Sociologia [Sociology] / N. Smelzer. – M. : Fenix, 1998. – 688 s.
5. Socialno-psykhologichna pidtrymka osvitnikh reform : metod. posib. [Social-psychological support for educational refirms] / za red. P. D. Frolova. – Kirovograd : [b. v.], 2012. – 88 s.
6. Sorokin P. A. Chelovek. Tsivilizatsia. Obschestvo [Human. Civilasation. Society] / P. A. Sorokin. – M. : [b. i.], 1992. – 527 s.
7. Parsons T. O structure socialnogo deystviya [On the structure of social action] / T. Parsons. – M. : Akadem. proyect, 2000. – 880 s.
8. Homans J. Socialnoe povedeniye kak obmen [Social behavior as exchange] / J. Homans // Sovremennaya zarubezhnaya socialnaya psikhologia. Teksty. – M. : Izd-vo MGU, 1984. – S. 82–91.
9. Pettigrew T. F. A meta-analytic test of intergroup contact theory / T. F. Pettigrew // Journal of Personality and Social Psychology. – 2006. – Vol. 90 (5). – P. 751–783.
10. Saurino D. Social interaction strategies and techniques for today’s classrooms / D. Saurino // Journal on School Educational Technology. – 2009. – Vol. 4. – No 4. – P. 24–38.
11. Stangor C. Social Groups in Action and Interaction / C. Stangor. – 2nd Edition. – 2016. Routledge. – 454 p.
12. Tajfel H. Social identity & intergroup relations / H. Tajfel // Annual Review of Psychology. – 1982. – № 33. – Р. 1–39.
13. Turner J. Some current issues in research on social identity and self-catego¬rization theories / J. Turner // Social identity: Context, commitment, content / N. Ellemers, R. Spears, B. Doojse (eds.). – Oxford : Blackwell, 1999. – P. 6–34.
Завантаження
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2017 Психологічні перспективи
Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.