ІНТЕЛЕКТ ЯК ЧИННИК ЕФЕКТИВНОЇ МІЖКУЛЬТУРНОЇ ВЗАЄМОДІЇ
DOI:
https://doi.org/10.29038/2227-1376-2017-29-312-322Анотація
У статті відображено результати теоретико-емпіричного дослідження культурного інтелекту юнаків у прикордонних регіонах України й Польщі. Запропоновано визначення культурного інтелекту як індивідуальній здатності ефективно взаємодіяти в полікультурному середовищі. Зіставлено зарубіжні моделі культурного інтелекту й авторську модель індивідуального інтелекту, у якій виділено соціокультурний рівень. Результати емпіричного дослідження метакогнітивного, когнітивного, мотиваційного й поведінкового компонентів культурного інтелекту юнаків засвідчує зв’язок білінгвізму, спеціалізації з іноземних мов у професійній підготовці, проживання в прикордонному регіоні з показниками культурного інтелекту. Результати зіставного аналізу показників різних компонентів культурного інтелекту юнаків, які проживають у прикордонних регіонах, і тих, хто мешкає в дистантних від кордону областях, за допомогою t-критерію Стьюдента, засвідчують, що є значущі відмінності в показниках метакогнітивного компонента й мотиваційного (у юнаків з прикордонних регіонів вони вищі). Отож, є відмінності лише в усвідомленні наявних знань про іншу культуру й потребу розширювати свої знання для ефективної взаємодії в полікультурному середовищі, а в реальній міжкультурній поведінці значущих відмінностей не виявлено. Інакше кажучи, культурний інтелект більшою мірою зосереджений у потенціальній, ніж активній зоні функціонування особистості. Також не виявлено значущого взаємозв’язку між наявністю зарубіжного досвіду й кількістю поїздок за кордон та показниками культурного інтелекту. Окреслено важливість у мікро (змішані шлюби, психотерапевтична взаємодія), мезо (міжнародні організації) та макросередовищах (геополітична взаємодія) та потреба розвитку культурного інтелекту юнаків у прикордонних регіонах України й Польщі.Ключові слова: культурний інтелект, соціокультурний рівень інтелекту, архетипний, національно-культурний, когнітивний, метакогнітивний, мотиваційний, поведінковий компоненти інтелекту.
Посилання
1. Zasyekina L. V. Adaptatsiya i standartyzatsiya opytuvalnyka dlya diagnostyky kulturnogo intelektu [Adaptation and standardization of questioner for cultural intelligence] / Aktualni problemy zahalnoyi i sotsialnoyi psykhologii : zb. nauk. st. / ed. L. V. Zasyekina. – Lutsk : PP Ivanyuk V. P., 2016. – S. 7–11.
2. Praktikum po eksperimentalnoy i prikladnoy psikhologii [Handbook for experi¬mental psychology] / ed. A. A. Krylova, S. A. Manicheva. – SPb. : Piter, 2000. – 560 s.
3. Personality correlates of the four-factor model of cultural intelligence / S. Ang, Van Dyne, L. & C. Koh // Group and Organization Management. − 2006. – 31. – P. 100–123.
4. Cohen J. A. Treating trauma and traumatic grief in children and adolescents / J. A. Cohen, A. P. Mannarino, E. Deblinger. – N. Y. : Guilford Publication Inc., 2006. – 256 p.
5. Early P. C. Cultural intelligence: Individual interaction within cultures / P. C. Early, S. Ang. – Palo Alto, CA : Stanford University Press, 2003. – 314 p.
6. Flavell J. H. Metacognition and cognitive monitoring: a new area of cognitive-developmental inquiry / J. H. Flavell // American Psychologist. – 1979. − 34. – P. 906–911.
7. Handbook of cultural intelligence: theory, measurement and applications / ed. by S. Ang & L. V. Dyne. – New York : M. E. Sharpe, Armonk, 2008. – 414 p.
8. Triandis H. C. Culture specific assimilators / H. C. Triandis // Intercultural. Source book: Cross-cultural training methods / S. M. Fowler (ed.). − Yarmouth, ME : Intercultural Press, 1995. – P. 179–186.
9. Zasiekina L. Language and culture impact on individual intelligence. Challenging Tasks for Psycholinguistics in the New Century / L. Zasiekina. – Katowice : University of Silesia, 2007. – P. 256–262.
2. Praktikum po eksperimentalnoy i prikladnoy psikhologii [Handbook for experi¬mental psychology] / ed. A. A. Krylova, S. A. Manicheva. – SPb. : Piter, 2000. – 560 s.
3. Personality correlates of the four-factor model of cultural intelligence / S. Ang, Van Dyne, L. & C. Koh // Group and Organization Management. − 2006. – 31. – P. 100–123.
4. Cohen J. A. Treating trauma and traumatic grief in children and adolescents / J. A. Cohen, A. P. Mannarino, E. Deblinger. – N. Y. : Guilford Publication Inc., 2006. – 256 p.
5. Early P. C. Cultural intelligence: Individual interaction within cultures / P. C. Early, S. Ang. – Palo Alto, CA : Stanford University Press, 2003. – 314 p.
6. Flavell J. H. Metacognition and cognitive monitoring: a new area of cognitive-developmental inquiry / J. H. Flavell // American Psychologist. – 1979. − 34. – P. 906–911.
7. Handbook of cultural intelligence: theory, measurement and applications / ed. by S. Ang & L. V. Dyne. – New York : M. E. Sharpe, Armonk, 2008. – 414 p.
8. Triandis H. C. Culture specific assimilators / H. C. Triandis // Intercultural. Source book: Cross-cultural training methods / S. M. Fowler (ed.). − Yarmouth, ME : Intercultural Press, 1995. – P. 179–186.
9. Zasiekina L. Language and culture impact on individual intelligence. Challenging Tasks for Psycholinguistics in the New Century / L. Zasiekina. – Katowice : University of Silesia, 2007. – P. 256–262.
Завантаження
Опубліковано
2017-06-30
Номер
Розділ
Статті
Ліцензія
Авторське право (c) 2017 Психологічні перспективи
Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Як цитувати
Zasiekina, L. V. (2017). ІНТЕЛЕКТ ЯК ЧИННИК ЕФЕКТИВНОЇ МІЖКУЛЬТУРНОЇ ВЗАЄМОДІЇ. Психологічні перспективи, 29, 312-322. https://doi.org/10.29038/2227-1376-2017-29-312-322