ОБРАЗ МАЙБУТНЬОГО ЯК ЧИННИК АДАПТАЦІЇ СТУДЕНТІВ ПЕРШОГО КУРСУ ДО УМОВ НАВЧАННЯ У ВИЩОМУ ЗАКЛАДІ ОСВІТИ

Автор(и)

  • Neonila O. Voitovych Луцька районна психолого-медико-педагогічна консультація
  • Herman Dell Київський центр нейролінгвістичного програмування

DOI:

https://doi.org/10.29038/2227-1376-2017-29-267-280

Анотація

Стаття присвячена дослідженню проблеми психологічної адаптації студен- тів-першокурсників до умов навчання у вищому закладі освіти, а також тому, якими є глибинні особистісні чинники успішної адаптації. Припускаємо, що образ майбутнього, як складне інтегральне утворення, що включає в себе ціннісні орієнтації й перші життєві плани, як плановані, так і очікувані події, засвоєні стереотипи соціальної поведінки, елементи самооцінки, установки та емоційне ставлення до майбутнього, є саме тим визначальним фактором, що сприяє ви- бору студентом успішної стратегії адаптації до умов навчання у вищому закладі освіти. Образ майбутнього – це структурний елемент психологічного часу осо- бистості, який становить собою узагальнену візуалізацію моделі її власного майбутнього, що є результатом антиципації нею майбутнього (його близької, середньої і віддаленої перспектив).

Як правило, проблема адаптації порушується стосовно нових, незнайомих для індивіда ситуацій, які мають для нього істотне та життєво важливе значен- ня. Це означає, що не адаптованість, «не пристосованість» може з високою ймовірністю призводити до психічного неблагополуччя індивіда, стану дистре- су, серйозної загрози для його життєвих інтересів. Неадаптованість проявля- ється в неадекватному розумінні ситуації, у такому способі дій, який підвищує несприятливість ситуації, її загрозливість.

Наведено результати досліджень, які представляють з одного боку найти- повіші проблеми першокурсників та ступінь успішності їх адаптації до умов вищого навчального закладу. З іншого − зміст і ключові характеристики образу майбутнього. Аналіз результатів засвідчує, що образ майбутнього безпосеред- ньо впливає на процеси цілепокладання і пов’язаний з такими утвореннями, як мрії, цілі, життєві програми та плани особистості.Питання майбутнього для молоді стає центральним і вимагає активного вибудовування шляхів і способів досягнення своїх цілей. Рефлексивний рівень особистості в молодому віці до- зволяє доволі детально описати своє уявне майбутнє, усвідомити перспективу досить значного проміжку часу, завдяки чому вона реалістично уявляє навіть віддалене майбутнє. Успішно адаптовані першокурсники мають значно чіткі- ший і більш структурований образ майбутнього, бачення дальшої перспективи і більш насичене життя у рефлексивному прогнозуванні власного майбутнього. Також вони в більшій мірі є професійно орієнтованими.

Ключові слова: адаптація, образ майбутнього, самовизначення, стратегія життя, часова перспектива, психологічний вік, ціннісні орієнтації.

Біографії авторів

  • Neonila O. Voitovych, Луцька районна психолого-медико-педагогічна консультація

    Луцька районна психолого-медико-педагогічна консультація, завідувач; методист психологічної служби
    відділу освіти молоді та з питань фізичної культури і спорту
    Луцької райдержадміністрації

  • Herman Dell, Київський центр нейролінгвістичного програмування

    Київський центр нейролінгвістичного
    програмування (НЛП), директор, сертифікований тренер НЛП.

Посилання

1. Albuhanova-Slavska K. A. Strategija zyznjy [Strategy life] / К. А. Albuhanova- Slavska. – M., 1991. – 300 p.
2. Beljynskaja J. P. Ja-kontseptsija i tsennostnyje orijentatsiji starshih podrostkov v uslovijakh bystrykh sotcialnykh izminjenij [I-concept and value orientation older teens in terms social changes] / J. P. Beljynskaja // Vestn. Mosk. un-ta. – Ser. 14 : Psykhologiya. – 1997. – № 4. – Р. 25–31.
3. Bozjovich L. I. Problemy formirovanija lichnosty [Problems of personality forma- tion] / L. I. Bojovich. – M. : Izd-vo “Institut prakticheskoy psyhologiji” ; Voro- nezh : NPO “MODEK”, 1997. – 352 p.
4. Golovakha J. I. Ziznennaja perspektiva i tsennostnije orijentatsiji lichnosti [Life perspective and value orientations of the individual] / J. I. Golovakha // Psykhologija lichnosti v trudakh otechestvennykh psikhologov. – SPb. : Piter, 2000. P. 256–269.
5. Golovakha J. I. Psikhologicheskoje vremja lichnosti [Psychological time of personality] / J. I. Golovakha, А. А. Kronik. – Kуіv, 1984. – 208 p.
6. Dvornik M. S. Sotsialjno-psykholohichni praktyky vidterminuvannja v konstruju- vanni osobististju vlasnogo maybutnjogo [Socio-psychological practice delay in the construction of their future personality] : avtoref. dis. … kand. psykhol. nauk : spets. 19.00.05 “Sotsialna psykhologija, psykhologija sotsialjnoji roboty” / M. S. Dvornyk. – Kуіv : In-t sots. ta polit. psykhologiji NAPN Ukrajiny, 2014 . – 17 p.
7. Zimbardo F. Paradoks vremeni. Novaja psykhologija vremenji, kotoraja uluchshit vashu jiznj [The new psychology of time that will improve your life] / F. Zimbardo, Dj. Bojd. – SPb. : Rech, 2010. – 352 p.
8. Leontjev D. A. Professionalnoje samoopredelenije kak postrojenije obrazov voz- mozhnogo budushchego [Professional self-determination as the building of images of a possible future] / D. A. Leontjev, J. V. Shelobanova // Vopr. psykho- logiji. – 2001. – № 1. – P. 57–66.
9. Polunin O. V. Perezhyvannja ljudynoju plynu chasu: eksperymentalne doslidzhen- nja : monografija [Human experiences over time: Experimental Research : mono- graph] / O. V. Polunin. – Kуіv : Gnozis, 2011. – 360 с.
10. Khazratova N. Psykholohichna adaptatsija pershokursnykiv: typovi problemy ta shljakhy jikh vyrishennja [Psychological adjustment of freshmen, common problems and solutions] / N. Khazratova // Psykhologichna adaptatsija studentiv pershogo kursu do umov navchannja u vyshchomu zakladi osvity : zb. nauk. st. – Lutsk : RVV “Vezha” Volyn. derzh. un-t im. Lesi Ukrajinky, 1999. – 91 p.

Завантаження

Опубліковано

2017-06-30

Номер

Розділ

Статті

Як цитувати

Voitovych, N. O., & Dell, H. (2017). ОБРАЗ МАЙБУТНЬОГО ЯК ЧИННИК АДАПТАЦІЇ СТУДЕНТІВ ПЕРШОГО КУРСУ ДО УМОВ НАВЧАННЯ У ВИЩОМУ ЗАКЛАДІ ОСВІТИ. Психологічні перспективи, 29, 267-280. https://doi.org/10.29038/2227-1376-2017-29-267-280