ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ ЯК РЕПРЕЗЕНТАЦІЯ АРХІТЕКТУРИ ВНУТРІШНОГО СВІТУ ОСОБИСТОСТІ
DOI:
https://doi.org/10.29038/2227-1376-2017-29-10-21Анотація
У статті представлено теоретичний аналіз особливостей репрезентації вну- трішнього світу як відповідальності чи безвідповідальності особистості. Вияв- лено, що в умовах соціальної нестабільності, змінюваності, ризику й невідо- мості прийняття відповідальності на себе стає способом самозахисту суб’єкта від невизначеності, можливим способом управління ризиками. Розглянуто, що у внутрішньому світі створюються суб’єктивні реалії у вигляді образів мис- лення чи сюжетів подій, відношень значущих для особистості осіб, схожі на архітектурні споруди. Усі ці внутрішні соціальні структури багатозначні та багатовимірні, і якість активного включення особистості в ту чи ту соціальну ситуацію залежить від того, як суб’єкт її впізнає, проблематизує, інтерпретує. Зазначено, що внутрішній світ людини можна вважати словесною метафорою, яка визначає внутрішню реальність суб’єкта. Доведено, що тільки за умови будівництва у своєму внутрішньому світі власного бачення «реального» образу діяльності чи ставлення до нього, усвідомлення їх значущості, людина свідомо бере чи не бере на себе відповідальність за їх реалізацію. Тоді людина стає бу- дівничим, творцем власних сюжетів, образів і стосунків, і тим самим вибудовує архітектуру власного життя. Представлена аналогія архітектурного будівництва надає можливість порівнювати роботу внутрішнього світу різних людей, як, наприклад, архітектурні споруди міст. Схожість архітектури внутрішнього світу особистості полягає в тому, що в кожної людини внутрішній світ власний. Проте внутрішні світи можуть збігатися й різнитися за такими ознаками, як напрями найбільшої активності діяльності, як широта охоплення проблем, що проробляються в цьому внутрішньому світі, як масштаб чи калібр цих проблем, як конкретна результативність активності внутрішнього світу.
Ключові слова: зрілість особистості, архітектура внутрішнього світу, особистісне зростання, інтроект, відповідальність, репрезентація.Посилання
2. Andreeva Ya. F. Dialog vnutrIshnogo svitu osobistosti dostupa [Dialogue of internal world of the individual] [Elektronnyi resurs] / Ya. F. Andreeva. − Rezhym dostupu : http://arr.chnu. edu.ua/ handle/123456789/1152
3. Antsyiferova L. I. Psihologiya formirovaniya i razvitiya lichnosti [Psychology of formation and development of personality] [Elektronnyi resurs] // Chelovek v sis- teme nauk. – M., 1989. – Р. 426–433. − Rezhym dostupа : http://test-metod.ru/index. php/stati/142-psikhologiya-formirovaniya-i-razvitiya-lichnosti-l-i-antsyferova
4. Bratchenko S. L. Lichnostnyiy rost i ego kriterii [Personal growth and its criteria] [Elektronnyi resurs] / S. L. Bratchenko // Bratchenko S. L. Psihologicheskie problemyi samorealizatsii lichnosti / S. L. Bratchenko, M. R. Mironova. – SPb., 1997. – С. 38–46. − Rezhym dostupа : http://www.psylib.org.ua/books/brami01/ index.htm
5. Leontev D. A. Ocherk psihologii lichnosti [Essay on psychology of personality] /D. A. Leontev. – M. : Smyisl, 1997. – 64 р.
6. Mamardashvili M. K. Lektsii po antichnoy filosofii [Lectures about ancient philosophy] / M. K. Mamardashvili. – M. : AGRAF, 1999. – 311 р.
7. Prinyatie otvetstvennosti za samih sebya v geshtaltterapii [Acceptance of responsibility for ourselves in gestalt therapy] [Elektronnyi resurs]. − Rezhym dostupа : http://azps.ru/ptherapy/rudestam_geshtalt_otvetstvennost.html
8. Ribalka V. Psihopedagogika zovnishnogo i vnutrishnogo svItu osobistosti ditini i doroslogo [Psycho-pedagogy of external and internal world of the child and adult] fIlosofsko-psihologIchniy, antinomichniy ta tilesno-dushevno-duhovniy vimiri [Elektronnyi resurs] / V. Ribalka. − Rezhym dostupu : http://lib.iitta.gov.ua/ 7066/1/3.pdf
9. Titarenko T. M. Zhitteviy shiyah osobistosti [Life way of person] / T. M. Tita- renko // Osnovi praktichnoyi psihologiyi. – Kуіv : LibId, 1999. – 536 р.
Завантаження
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2017 Психологічні перспективи
Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.