ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ ПІДГОТОВКИ СТУДЕНТІВ-ПСИХОЛОГІВ ДО ОРГАНІЗАЦІЇ ПРОФІЛАКТИКИ ВІКТИМНОЇ ПОВЕДІНКИ ПІДЛІТКІВ
Анотація
У статті визначено психолого-педагогічні умови підготовки студентів-психологів до організації профілактики віктимної поведінки підлітків. Автор указує на те, що психолого-педагогічні умови професійної підготовки майбутніхпсихологів у вищому навчальному закладі розглядають як взаємозалежні елементи навчального процесу, чинники, що визначають й усвідомлюють викладачі та студенти, впливають на стан кожного з них, спонукають їх до активізації власної діяльності з метою формування професійної компетентності майбутніх психологів. Автор визначає такі психолого-педагогічні умови: професійна мотивація як процес формування ціннісних орієнтацій студентів; організація самоосвітньої навчально-пізнавальної діяльності студентів; забезпечення формування професійної ідентичності майбутніх психологів засобами інтерактивних технологій. Одним із чинників професійної підготовки майбутнього психолога також є суб’єктність студента, що розглядається як фактор активізації його самосвідомості, самостійності, самодіяльності, саморозвитку в процесі самоосвітньої роботи. Результативність самоосвіти майбутнього психолога – показник сформованості когнітивного компонента професійної діяльності. Особлива увага приділяється питанню професійної ідентифікації студентів-психологів. Студенти, засвоюючи навички професійної діяльності в змодельованих ситуаціях, мають змогу: виявити зацікавленість і розуміння свого ціннісного ставлення до власної професійної компетентності, прийняття себе в професії як дієвого фахівця, усвідомлення майбутнім спеціалістом власних професійних можливостей; здійснити аналіз прототипу професійної діяльності, проектування образу професійного майбутнього, осмислення своєї професійної позиції. Доведено ефективність упровадження в навчальний процес спеціальності «Психологія» інтегративних практикумів із організації профілактичної роботи студентів-психологів з віктимними підлітками.
Ключові слова: віктимна поведінка, навчання, підлітки, професійна підготовка, студенти-психологи.
Посилання
Osadchiy V. V. Suchasniy vimogy do profesiynoiy pidgotovky maiybutnih uchiteliv [Current requirements for training future teachers]. – http://vuzlib.com/ content/view/354/84/
Soloduhova O. G. Psyhologichni mehanizmiy adaptatsiy ta sotsiolizatsiy osobistostiy [Psychological mechanisms of adaptation and socialization]. – Kharkiv : KhDU, 1999. – P. 342–346.
Homich L. O. Sistema psykhologo-pedagogichnoyi pidgotovki vchiteliv pochatkovykh klasiv : avtoreferat dyssertacii … doktora pedagogichniyh nauk [The system of psycho-pedagogical training of primary school teachers: Dissertation for the degree of Doctor of Pedagogy]. – Kyiv, 1999. – 42 p.
Література:
Ляудис В. Я. Методика преподавания психологии / В. Я. Ляудис. – М. : УРАО, 2000. – 251 с.
Осадчий В. В. Сучасні вимоги до професійної підготовки майбутніх учителів [Електронний ресурс] / В. В. Осадчий. – Режим доступу : http://vuzlib.com/ content/view/354/84/
Солодухова О. Г. Психологічні механізми адаптації та соціалізації осо¬бистості / О. Г. Солодухова, В. Л. Солодухов // Вісник Харківського держ. ун-ту. Серія : Психологія, політологія: Особистість і трансформаційні про¬цеси у суспільстві. – Х. : ХДУ, 1999. – № 439. – Ч. 4, 5. – С. 342–346.
Хомич Л. О. Система психолого-педагогічної підготовки вчителя початко¬вих класів : автореф. дис. … д-ра пед. наук : 13.00.04 «Теорія і методика професійної освіти» / Л. О. Хомич. – К., 1999. – 42 с.