ДІАГНОСТИКА ОЦІНКИ НАВЧАЛЬНО-ПІЗНАВАЛЬНОЇ ВЗАЄМОДІЇ МІЖ СТУДЕНТОМ ТА ВИКЛАДАЧЕМ УНІВЕРСИТЕТУ
Анотація
У статті розкрито поняття «навчально-пізнавальна взаємодія», що встановлюється між студентом та викладачем у процесі навчання в університеті. Цю проблему досліджувало багато закордонних та вітчизняних учених, а саме: А. М. Алексюк, О. О. Бодальов, В. І. Бондар, І. М. Зарішняк, І. О. Зимня, В. А. Кан- Калик, С. В. Кондратьєва, О. О. Леонтьєв, Г. Ю. Микитюк, П. І. Підкасистий та ін. Представлено методику «Навчально-пізнавальна взаємодія між студентом та викладачем університету», яка дає змогу визначити особливості навчально-пізнавальної взаємодії між студентами та викладачами вишу. Здійснено перевірку методики на надійність за внутрішньою узгодженістю, аналіз та характеристику шкал методики, а саме: шкала «Очікування студентів щодо науково-викладацької діяльності викладача», яка дає змогу дослідити рівень задоволення очікувань студентів щодо науково-викладацької діяльності викладача; шкала «Потреби студентів у навчально-пізнавальній взаємодії з викладачем», яка дає змогу дослідити рівень потреб студентів щодо різних аспектів навчально-пізнавальній взаємодії з викладачем. Наведено результати перевірки шкал методики на валідність зі шкалами інших методик. Описано результати апробації методики «Навчально-пізнавальна взаємодія між студентом та викладачем університету». Обґрунтовано впровадження та практичне застосування методики для підвищення рівня навчально-пізнавальної взаємодії між студентами та викладачами вишу, зокрема при організації та проведенні практичних занять із психологічних дисциплін.
Ключові слова: навчально-пізнавальна взаємодія, навчальна діяльність, пізнавальна діяльність, очікування, навчально-професійна самоефективність, студент, викладач, університет.
Snyadanko I. I. Тhe Diagnostics of the Assessment of Academic and Cognitive Interaction Between Student and University Teacher. The article reveals the definition of ‘study-cognitive interactions’ which are established between student and teacher during the study process in university. The issue of pedagogic interaction has been investigated; the didactic and emotional interaction among student and teacher has been studies by plethora of foreign and national scientists, such as: A. M. Aleksyuk, O. Bodalyov, V. I. Bondar, I. M. Zarishnyak, I. O. Zymnyaya, V. A. Kan-Kalyk, V. Kondratiyeva, O. O. Leontiyev, G. Y. Mykytuyk, P. I. Pidkasystyi and many others. The method «Study-cognitive interaction between student and university teacher» has been proposed which allows determining the peculiarities of study-cognitive interac- tion among the students and university teachers. The analysis and the characteristics of method scales have been conducted, particularly, «The student expectations regar- ding scientific and teaching activity of the teacher», which gives the ability to re- search the students’ expectation satisfaction level concerning scientific and teaching activities of the university teacher; «The students’ demands for study-cognitive inter- action with the teacher» scale which allows investigating the level of students» needs regarding the aspects of study-cognitive interaction with the teacher. The outcomes of the method testing «Study-cognitive interaction between student and university teacher» have been described. The implementation and practical application of the method have been justified.
Keywords: teaching and learning interaction, learning activities, cognitive activities, expectations, training and professional self efficacy, student, teacher, university.
Сняданко И. И. Диагностика оценки учебно-познавательного взаимодействия между студентом и преподавателем университета. В статье раскрыто понятие «учебно-познавательное взаимодействие», устанавливаемое между студентом и преподавателем в процессе обучения в университете. Эту проблему исследовали многие зарубежные и отечественные ученые, а именно: А. М. Алексюк, А. А. Бодалев, В. И. Бондарь, И. М. Заришняк, И. А. Зимняя, В. А. Кан-Калик, С. В. Кондратьева, А. А. Леонтьев, Г. Ю. Микитюк, П. И. Пид- касистый и др. Представлена методика «Учебно-познавательное взаимодействие между студентом и преподавателем университета», которая позволяет определить особенности учебно-познавательного взаимодействия между студентами и преподавателями университета. Осуществлены проверка методики на надежность и внутреннюю согласованность, анализ и характеристика шкал методики, а именно: шкала «Ожидание студентов по научно-преподавательской деятельности преподавателя», которая дает возможность исследовать уровень удовлетворения ожиданий студентов по научно-преподавательской деятельности преподавателя; шкала «Потребности студентов в учебно-познавательном взаимодействии с преподавателем», которая позволяет исследовать уровень потребностей студентов по различным аспектам учебно-познавательного взаимо- действия с преподавателем. Приведены результаты проверки шкал методики на валидность со шкалами других методик. Приведены результаты апробации методики «Учебно-познавательное взаимодействие между студентом и преподавателем университета». Описано практическое применение методики с целью повышения уровня учебно-познавательного взаимодействия между студентами и преподавателями университета, в частности при организации и проведении практических занятий по психологическим дисциплинам.
Ключевые слова: учебно-познавательное взаимодействие, учебная деятельность, познавательная деятельность, ожидания, учебно-профессиональная самоэффективность, студент, преподаватель, университет.
Посилання
Питер, 2001. – С. 149.
Anastase A. Psikhologicheskoe testirovanie [Psychological Testing] / A. Anatase,
S. Urine. – SPb. : Pieter, 2001. – 149 p.
2. Бондар В. І. Дидактика: ефективні технології навчання студентів / В. І. Бон- дар. – К. : Вересень, 1996. – 129 с.
Bondar V. І. Didactica: efektyvnі tekhnologіyi navchannya studentіv [Didactics: effective learning technology students] / V. І. Bondar. – K. : Veresen’, 1996. – 129 p.
3. Зарішняк І. М. Сутність дидактичної емоційної взаємодії «викладач – сту- дент» / І. М. Зарішняк // Наук. зап. Вінниц. держ. пед. ун-ту ім. М. Коцю- бинського. Сер. : Педагогіка і психологія. – 2008. – Вип. 23. – С. 52–55. Zarіshnyak I. M. Sutnіst’ dydaktychnoyi emotsіynoyi vzayemodіyi «vykladach – student» [Emotional essence of didactic interaction «teacher – student»] / I. M. Za- rіshnyak // Nauk. zap. Vіnnits. derzh. ped. un-tu іm. M. Kotsyubinsykogo. Ser. : Pedagogіka і psikhologіya. – 2008. – Vyp. 23. – P. 52–55.
4. Кан-Калик В. А. Треннинг профессионально-педагогического общения :
метод. рек. / В. А. Кан-Калик. – М. : [б. и.], 1990. – 32 с.
Kan-Kallik V. A. Trenning professionalno-pedagogicheskogo obcheniya : metod. rec. [Vocational training teacher communication : guidelines] / V. A. Kahn-Kallik. – M. : [b. i.], 1990. – 32 p.
5. Микитюк Г. Ю. Взаємини викладачів і студентів як чинник становлення особистості майбутнього вчителя : дис. ... канд. психол. наук : 19.00.07 / Г. Ю. Микитюк ; Нац. пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова. – К., 2003. – 202 с. Mykytyuk G. Y. Vzayemyny vykladachіv i studentіv yak chynnyk stanovlennya osobystostі maybutnyogo vchytelya [Relations between teachers and students as a factor in the formation of future teacher] : dys. ... kand. psykhol. nauk : 19.00.07 /
G. Y. Mykytyuk ; Nats. ped. un-t im. M. P. Dragomanova. – K., 2003. – 202 p.
6. Наследов А. SPSS 19: профессиональный статистический анализ данных /
А. Наследов. – СПб. : Питер, 2011. – 400 с.
Nasledov A. SPSS 19: Professionalnyi statisticheskiy analys dannykh [SPSS 19: professional statistical analysis of data] / A. Nasledov. – SPb. : Pieter, 2011. – 400 p.
7. Смирнов С. Д. Педагогика и психология высшего образования / С. Д. Смир- нов. – М. : [б. и.], 2009. – 348 с.
Smirnov S. D. Pedagogika i psykhologyya vysshego obrazovaniya [Pedagogy and psychology of higher education] / S. D. Smirnov. – M. : [b. i.], 2009. – 348 p.