КОГНІТИВНІ РЕСУРСИ ЯК ВАЖЛИВА СКЛАДОВА ЧАСТИНА ІНДИВІДУАЛЬНОГО ДОСВІДУ НА КОГНІТИВНОМУ РІВНІ
Анотація
Когнітивні ресурси розглянуто як важливий компонент індивідуального досвіду на когнітивному рівні аналізу. Когнітивні ресурси – це система наявних ментальних структур, сформованих операцій та процедур, які актуалізуються вході обробки інформації та забезпечують формування репрезентації задачі, зна- ходження її розв’язання, перевірку результату. Серед когнітивних ресурсів ми виокремили когнітивні (ментальні структури), операційні (мисленнєві операції), емоційно-мотиваційні (пізнавальні емоції, що виникають у процесі розв’язання задачі), поведінкові (процедури як прийоми дій). Серед когнітивних структур проаналізовано фрейми, схемати, скрипти, конотативні структури, які пов’язані з певними засобами кодування інформації та когнітивно-стильовими властивос- тями особистості. Мисленнєві операції розглянуто як узагальнені й автоматизо- вані процеси, рівень розвиненості яких залежить від рівня сформованості когні- тивних структур. Пізнавальні емоції (чуття новизни – подібності, легкості – трудності, задоволеності – незадоволеності, відповідності – невідповідності, успіху – невдачі) виконують функцію регулювання та спрямування процесу розв’язку задачі. Вони пов’язані з етапами процесу розв’язування задачі. Проце- дури – прийоми виконання дій, що представлені в правилах продукції. Форму- вання останніх – основа для побудови когнітивних стратегій обробки інформа- ції. Характер та рівень сформованості когнітивних ресурсів забезпечує і ефек- тивність суб’єкта в процесі розв’язання певної задачі (актуальний рівень функ- ціонування індивідуального досвіду), й формування нових потенційних струк- тур, які спрямовують подальший розвиток усієї динамічної системи досвіду (компетентність особистості).
Ключові слова: індивідуальний досвід, когнітивні ресурси, когнітивні структури, мисленнєві операції, пізнавальні емоції, процедури.
Savchenko О. V. Cognitive Resources as an Essential Component of Indivi- dual Experience at the Cognitive Level. Cognitive resources are considered as an important component of individual experience at the cognitive level of analysis. Cognitive resources – a system of available mental structures, processes and proce- dures that are actualized during the processing of information analysis, which allow representing the problem, finding its solution, checking the result. Among the cog- nitive resources we have identified cognitive (mental structures), operating (mental operations), emotional-motivational (cognitive emotions that arise in the process of solution of the problem), behavioral (procedures as techniques of action). Among cognitive structures were analyzed frames, schema, scripts, connotative structures that were correlated with certain means of encoding information and cognitive style perso- nality. Mental operations are considered as generalized and automated processes. Their level of development depends on the level of formation of cognitive structures. Cognitive emotion (feeling of newness – similarities, ease – difficulties, satisfaction – dissatisfaction, conformity – inconsistency, success – failure) performs regulating function and the direction detection function of problem-solving process. They are related with the stages of problem-solving process. Procedures – techniques perform actions which are represented in the rules of production. Their formation is the basis for the creation of cognitive information processing strategies. The nature and level of development of cognitive resources provides the effectiveness of the subject in the process of solving the problem (current level of functioning of individual experience), and the formation of new potential structures that regulate the further development of a dynamic system experience (competence of the person).
Keywords: individual experience, cognitive resources, cognitive structures, mental operations, cognitive emotion, procedure.
Савченко Е. В. Когнитивные ресурсы как значимый компонент инди- видуального опыта на когнитивном уровне. Когнитивные ресурсы рассма- триваются как важный компонент индивидуального опыта на когнитивном уровне анализа. Когнитивные ресурсы – это система имеющихся ментальных структур, сформированных операций и процедур, которые актуализируются в ходе обработки информации и обеспечивают формирование репрезентации задачи, нахождение ее решения, проверку результата. Среди когнитивных ре- сурсов нами были выделены когнитивные (ментальные структуры), операцион- ные (мыслительные операции), эмоционально-мотивационные (познавательные эмоции, которые возникают в процессе решение задачи), поведенческие (проце- дуры как приемы действия). Среди когнитивных структур были проанализи- рованы фреймы, схематы, скрипты, коннотативные структуры, которые связаны с определенными средствами кодирования информации и когнитивно-стилевы- ми свойствами личности. Мыслительные операции рассматриваются как обоб- щенные и автоматизированные процессы, уровень развития которых зависит от уровня сформированности когнитивных структур. Познавательные эмоции (ощущение новизны – сходства, легкости – трудности, удовлетворенности – не- удовлетворенности, соответствия – несоответствия, успеха – неудачи) выпол- няют функцию регулирования и направления процесса решения задачи. Они связаны с этапами процесса решения задачи. Процедуры – приемы выполнения действий, которые представлены в правилах продукции. Формирование последних является основой для построения когнитивных стратегий обработки инфор- мации. Характер и уровень сформированности когнитивных ресурсов обеспечи- вает и эффективность субъекта в процессе решения определенной задачи (акту- альный уровень функционирования индивидуального опыта), и формирование новых потенциальных структур, которые направляют дальнейшее развитие всей динамической системы опыта (компетентность личности).
Ключевые слова: индивидуальный опыт, когнитивные ресурсы, когнитивные структуры, мыслительные операции, познавательные эмоции, процедуры.
Посилання
Anderson J. R. Kognitivnaya psikhologiya [Cognitive Psychology] / J. R. Ander- son. – SPb. : Piter, 2002. – 496 р.
2. Артемьева Е. Ю. Основы психологии субъективной семантики / Е. Ю. Ар- темьева / под ред. И. Б. Ханиной. – М. : Наука ; Смысл, 1999. – 350 с. Artemieva Ye. Yu. Osnovy psikhologii subiektivnoi semantiki [Foundations of psychology subjective semantics] / Ye. Yu. Artemieva / I. B. Khaninoi (еd.). – Moskva : Nauka ; Smysl, 1999. – 350 p.
3. Дружинин В. Н. Метафорические модели интеллекта / В. Н. Дружинин //
Психологический журнал. – 1999. – Т. 20, № 6. – С. 44–52.
Druzhynin V. N. Metaforicheskiye modeli intellekta [Metaphorical models of in- telligence] / V. N. Druzhynin // Psikhologicheskii zhurnal. – 1999. – Vols. 20, No. 6. – P. 44–52.
4. Горюнова Н. Б. Операциональные дескрипторы ресурсной модели общего интеллекта / Н. Б. Горюнова, В. Н. Дружинин // Психологический журнал. – 2000. – Т. 21, № 4. – С. 57–64.
Gorunova N. B. Operatsionalnyie deskriptory resursnoi modeli obshchego intel- lekta [Operational descriptors resource model of general intelligence] / N. B. Go- runova, V. N. Druzhynin // Psikhologicheskii zhurnal – 2000. – Vols. 21, No. 4. – Р. 57–64.
5. Засєкіна Л. В. Структурно-функціональна організація інтелекту / Лариса Во- лодимирівна Засєкіна. – Острог : Вид-во Нац. ун-ту «Острозька академія», 2005. – 370 с.
Zasiekina L. V. Structurno-funkchionalna orhanizatsiya intelektu [Structural and functional organization of intelligence] / L. V. Zasiekina. – Ostroh : Vyd-vo Nats. un-tu «Ostrozka akademiya», 2005. – 370 p.
6. Хекхаузен Х. Мотивация и деятельность / Х. Хекхаузен. – СПб. : Питер ; М. :
Смысл, 2003. – 860 с. – (Серия «Мастера психологии»).
Khekkhauzen Kh. Motivatsiya i deiatelnost [Motivation and Activities] / Kh. Khekkhauzen. – SPb. : Piter ; M. : Smysl, 2003. – 860 р.
7. Холодная М. А. Психология интеллекта. Парадоксы исследования / М. А. Хо- лодная. – СПб. : Питер, 2002. – 272 с. – (Серия «Мастера психологии»). Kholodnaya M. A. Psikhologiya intellekta: paradoksy issledovaniya [Psychology of Intelligence: Paradoxes of the Study]. – SPb. : Piter, 2002. – 272 р.
8. Aspinwall L. G. Rethinking the role of positive affect in self-regulation / L. G. As- pinwall // Motivation and Emotion. – 1998. – Vol. 22. – Р. 1–32.
9. Efklides A. Metacognition and affect: What can metacognitive experiences tell us about the learning process? / А. Efklides // Educational Research Review. – 2006. – Vol. 1. – Р. 3–14.
10. Fredrickson B. L. The role of positive emotions in positive psychology: The broaden-and-build theory of positive emotions / B. L. Fredrickson // American Psychologist. – 2001. – Vol. 56. – Р. 218–226.
11. Isen A. M. Positive affect and decision making / А. М. Isen // Handbook of emo- tions / іn M. Lewis & J. M. Haviland-Jones (еds.). – New York : Guilford, 2000. – Р. 417–435.
12. Norman D. A. On data-limited and resource-limited processes / Donald A. Nor- man, Daniel G. Bobrou // Cognitive psychology. – 1975. – Vol. 7. – Р. 44–64.
13. Osgood C. E. The measurement of meaning / C. E. Osgood, G. J. Suci, Р. H. Tan- nenbaum. – Chicago : University of Illinois Press, 1957. – 352 p.