ЖИТТЄВА РОЛЬ ЯК СКЛАДНИК ЖИТТЄВОЇ ПОЗИЦІЇ У СВІДОМОСТІ ЮНАКІВ

Автор(и)

  • Анастасія Миколаївна Одінцова Херсонський державний університету

Анотація

У статті проаналізовано взаємозв’язок між життєвою позицією, життєвою роллю та Я-концепцією особистості. Висвітлено результати емпіричного дослі- дження, у якому взяли участь студенти віком від 18 до 22 років. Мета дослідження − узагальнити ознаки, які використовують для первинного   сприйняття, аналізу, оцінювання та інтерпретації ролей особистістю. Використано такі методи та методики: асоціативний експеримент, методика П. П. Горностая «Карта життєвих ролей», побудова семантичного простору. Із різних видів ролей було систематизовано і виділено шість типових ролей у юнацтва. Серед сімейних ролей – син (донька), брат (сестра), онук (онучка), серед соціальних – роль студента і міжособистісні ролі друга та хлопця (дівчини), що перебувають у романтичних стосунках. В основній частині статті наведено результати факторного аналізу та подальшої побудови семантичного простору для типових життєвих ролей юнацтва. Визначено, що у свідомості молодих людей рольове наповнення відображається за такими показниками, як емоційно-чуттєвий складник сприйняття ролі (що відображає емоційне ставлення до інших, якості, які впливають на самооцінку особистості, оцінку особистості та полярну позицію, котра пов’язана з прихильністю чи відчуженістю стосовно іншої особи, і навпаки); поведінковий складник сприйняття ролі (відображає тенденцію до прийняття чи неприйняття себе та інших у певній ролі); морально-нормативна оцінка (відображає нормативність, дисципліну та моральність особи); амбівалентні патерни (демонструють парадоксальність установок особи); поведінкові настанови (демонструють ступінь готовності особи до рольової взаємодії). Наукова новизна роботи полягає в тому, що вперше на емпіричному рівні досліджено особливості представлення та інтерпретації життєвих ролей у свідомості особистості.

Ключові слова: життєва позиція, життєва роль, Я-концепція особистості, семантичний простір.

Odintsova A. N. The Vital Role as Part of a Vital Position in the Minds of Youth. The relationship between lifestyle, vital role and self-concept have been are analyzed in paper. 18 to 22 year old students took part in the empirical research. The aim of the study was to summarize the features that were used for primary perception, analysis, evaluation and interpretation of personality roles. Among the main methods of research were association experiment, P. Gornostay’s technique «The Map of Vital Roles», and semantic space construction. Six typical roles of young people have been identified: among family roles – son (daughter), brother (sister), grandson (grand- daughter), among social roles – student and interpersonal roles of friend and boy friend (girlfriend). It has been established that the role performance in the minds of young people is reflected by the following factors: emotional and sensual component of the role perception (which reflects the emotional attitude towards others, qualities that affect person’s self-esteem, personality assessment and polar position, which is associated with adherence or exclusion in reference to another person and vice versa); behavioral component of the roles (reflects the trend towards the acceptance or rejection of oneself and others in a particular role); moral and normative characteri- zation (reflects normativity, discipline and human morality); ambivalent patterns (show paradoxical personality attitudes); behavior (individual demonstrate his level of readiness to role interaction). The scientific novelty of the research work lies in the fact that special aspects of presentation and interpretation of vital roles in the mind of the individual have been studied empirically for the first time.

Keywords: attitude to life, vital role, self-concept of personality, semantic space.

Одинцова А. Н. Жизненная роль как составляющая жизненной позиции в сознании юношей. В статье проанализирована взаимосвязь между жизненной позицией, жизненной ролью и Я-концепцией личности. Представлены результаты эмпирического исследования, в котором приняли участие студенты в возрасте от 18 до 22 лет. Целью исследования было обобщить признаки, используемые для первичного восприятия, анализа, оценки и интерпретации ролей личностью. Использованы следующие методы и методики: ассоциативный эксперимент, методика П. П. Горностая «Карта жизненных ролей», построение семантического пространства. Из различных видов ролей были систематизированы и выделены шесть типичных ролей у юношества. Среди семейных ролей – сын (дочь), брат (сестра), внук (внучка), среди социальных – роль студента и межличностные роли друга и парня (девушки), находящихся в романтических отношениях. В основной части статьи приводятся результаты факторного анализа и дальнейшего построения семантического пространства для типичных жизненных ролей юношества. Определено, что в сознании молодых людей ролевое наполнение отражается по таким показателям, как эмоционально- чувственная составляющая восприятия роли (которая отражает эмоциональное отношение к другим, качества, которые влияют на самооценку личности,  оценку личности и полярную позицию, которая связана с приверженностью или отчужденностью по отношению к другим, и наоборот); поведенческая составляющая восприятия роли (отражает тенденцию к принятию или непринятию себя и других в определенной роли); морально-нормативная оценка (отражает нормативность, дисциплину и нравственность человека); амбивалентные паттерны (демонстрируют парадоксальность установок личности); поведенческие установки (демонстрируют степень готовности личности к ролевому взаимодействию). Научная новизна работы заключается в том, что впервые на эмпирическом уровне были исследованы особенности представления и интерпретации жизненных ролей в сознании личности.

Ключевые слова: жизненная позиция, жизненная роль, Я-концепция личности, семантическое пространство.

Біографія автора

  • Анастасія Миколаївна Одінцова, Херсонський державний університету
    асистент кафедри загальної та соціальної психології Херсонського державного університету

Посилання

1. Абульханова-Славская К. А. Стратегия жизни / К. А. Абульханова-Славская. –
М. : Мысль, 1991. – 299 с.
Abul’khanova-Slavskaja K. A. Strategija zhizni [Strategy of life] / K. A. Abul’- khanova-Slavskaja. – M. : Mind, 1991. – 299 p.
2. Берн Э. Игры, в которые играют люди. Психология человеческих взаимоот- ношений. Люди, которые играют в игры. Психология человеческой судьбы / Э. Берн. – Минск : Прамеб, 1992. – 384 с.
Bern E. Igry, v kotorye igrayut lyudi. Psikhologija chelovecheskikh vzaimootno- shenij. Ljudi, kotorye igrajut v igry. Psihologija chelovecheskoj sud’by [Games people play. The psychology of human relatiohships. What do you say, after you say hello! The psychology of human destiny] / E. Bern. – Minsk : Prameb, 1992. – 384 p.
3. Бернс Р. Я-концепция и воспитание / Р. Бернс. – М. : Прогресс, 1986. – С. 30–86. Berns R. Ja-koncepcija i vospitanie [Self-concept and education] / R. Berns. – M. : Progress, 1986. – Р. 30–86.
4. Горностай П. П. Личность и роль: Ролевой подход в социальной психологии личности / П. П. Горностай. – Киев : Интерпресс ЛТД, 2007. – 312 с. Gornostaj P. P. Lichnost’ i rol’: Rolevoj podkhod v social’noj psikhologii lichnosti [Identity and role: Role approach in social psychology of personality] / P. P. Gor- nostaj. – Kiev : Interpress LTD, 2007. – 312 p.
5. Климкова Л. А. Ассоциативное значение слов в художественном тексте /
Л. А. Климкова // Филологические науки. – 1991. – № 1. – С. 45–54.
Klimkova L. Associativnoe znachenie slov v khudozhestvennom tekste [Associa- tive meaning of words in a literary text] / L. A. Klimkova // Philology. – 1991. –
№ 1. – Р. 45–54.
6. Куницина В. Н. Межличностное общение / В. Н. Куницина, Н. В. Казаринова, В. М. Погольша. − СПб. : Питер, 2001. – 544 с.
Kunicyna V. N. Mezhlichnostnoe obshhenie [Interpersonal communication] /
V. N. Kunicyna, N. V. Kazarinova, V. M. Pogol’sha. – SPb. : Piter, 2011. – 544 p.
7. Петренко В. Ф. Основы психосемантики / В. Ф. Петренко // Мастера психо- логии. – 2-е изд., испр. и доп. – СПб. : Питер, 2005. – 480 с.
Petrenko V. F. Osnovy psikhosemantiki [Basics of psychosemantics] / V. F. Pe- trenko // Masters of psykhology. – 2-nd ed. – SPb. : Piter, 2005. – 480 p.

Завантаження

Опубліковано

2014-11-20

Номер

Розділ

Статті