ПЕРСПЕКТИВИ ДОСЛІДЖЕННЯ ПСИХОЛОГІЧНИХ ОСОБЛИВОСТЕЙ УЗАГАЛЬНЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЇ ЧИТАЧЕМ ЗМІСТУ ТЕКСТУ

Автор(и)

  • Олена Олександрівна Литвиненко Київський національний університет імені Тараса Шевченка

Анотація

Статтю присвячено можливостям вивчення окремих аспектів сприймання людиною  літературних  текстів,  особливостям  узагальнення  й  систематизації нею прочитаного матеріалу та взаємозв’язку цих особливостей з особистісними рисами і характеристиками читача. При зверненні до літературного тексту читач виступає не лише як носій знання, але і як особистість зі своєю структурою цінностей та динамічних смислових систем. Саме ці якості визначають те, яким чином літературний текст сприймається читачем, яких сфер його особистості він торкається та які емоції викликає. Своєрідність впливу літературного тексту на людину визначається його головною особливістю – тим, що він являє собою художнє відображення реального життя. Значення літературного тексту полягає не в предметному його змісті та сюжеті, а в ставленні читача до прочитаного, яке виявляється в інтерпретації, висновках, припущеннях, відповідях  на питання та ін. Сприймаючи літературний текст, читач одночасно поглинає його художню форму, розгорнення художніх образів і багато інших текстуальних аспектів, що становлять цілісний об’єкт перцепції. Саме вивченню процесу сприймання літературних текстів і присвячено цю публікацію. У статті проаналізовано результати досліджень особливостей узагальнення й систематизації прочитаної інформації; розкрито взаємозв’язки між індивідуальними характеристиками читача та специфікою сприймання ним літературних текстів; окреслено діапазон перспективних досліджень у цій сфері.

Ключові слова: сприймання текстів, компоненти сприймання, глибина сприймання, аналітичність сприймання.

Lytvynenko O. O. Рrospects of Studying the Reader’s Psychological Features of the Text Content Generalization and Systematization. Article is devoted to the possibilities of exploring the certain aspects of human perception of the literary texts, features of generalization and systematization the material and the relationship between these features and traits and characteristics of the reader. While working with the literary text the reader is not only a carrier of knowledge, but also as a person with the structure of values and dynamic semantic systems. Exactly these qualities determine how the literary text would be perceived by the reader, what areas of the personality it would affect, which emotions it would cause. Originality, influence of literary text per person is determined by its main feature – the fact that the text is an artistic reflection of real life. The meaning of a literary text is not only its objective content and plot, but also the relation of a text the reader, which is manifested in the interpretation, conclusions, opinions, answers to questions, etc. Perceiving literary text, the reader simultaneously absorbs its literary form, the disclosure of artistic images and a lot of other textual aspects that make up the complete object of percep- tion. That is why the process of literary texts perception is the subject of this article. There are presented she results of the study of generalization and systematization of information, disclosed the interrelation between individual characteristics and the peculiarities of text perception, outlined a range of promising researches in this area.

Keywords: text perception, components of perception, depth of perception, analyticity of perception.

Литвиненко Е. А. Перспективы исследования психологических особенностей обобщения и систематизации читателем содержания текста. Статья посвящена возможностям изучения отдельных аспектов восприятия   человеком литературных текстов, особенностям обобщения и систематизации ним прочитанного материала и взаимосвязи этих особенностей с личностными чертами и характеристиками читателя. Обращаясь к литературному тексту, читатель выступает не только как носитель знания, но и как личность со своей структурой ценностей и динамических смысловых систем. Именно эти качества и определяют то, каким образом литературный текст воспринимается читателем, какие сферы его личности он затрагивает, какие эмоции вызывает. Своеобразие влияния литературного текста на человека определяется его главной особенностью – тем, что он являет собой художественное отражение реальной жизни. Смысл литературного текста заключается не в предметном его содержании и сюжете, а в отношении читателя к прочитанному, которое проявляется в интерпретации, выводах, заключениях, ответах на вопросы и пр. Воспринимая литературный текст, читатель одновременно поглощает его литературную форму, раскрытие художественных образов и много других текстуальных аспектов, которые составляют целостный объект перцепции. Именно изучению процесса восприятия литературных текстов и посвящена данная публикация. В статье проанализированы результаты исследований особенностей обобщения и систематизации прочитанной информации; раскрыты взаимосвязи между индивидуальными характеристиками читателя и спецификой восприятия ним литературных текстов; очерчен диапазон перспективных исследований в данной сфере.

Ключевые слова: восприятие текстов, компоненты восприятия, глубина восприятия, аналитичность восприятия.

Біографія автора

  • Олена Олександрівна Литвиненко, Київський національний університет імені Тараса Шевченка
    аспірант Київського національного університету імені Тараса Шевченка

Посилання

Кириченко Р. В. Вплив смислової структури тексту на його розуміння сту- дентами : дис. ... канд. психол. наук : спец. 19.00.01 «Загальна психологія, історія психології» / Р. В. Кириченко ; Ін-т психології ім. Г. С. Костюка АПН України. – К., 2004. – 197 с.
Kyrychenko R. V. Vplyv smyslovoi struktury tekstu na iogo rozuminnia studenta- my [The impact of semantic structure of a text on the students’ understanding of it] :
dys. ... kand. psykhol. nauk : spec. 19.00.01 «Zagalna psykhologija, istorija psikhologii» / R. V. Kyrychenko ; In-t psikhologii im. G. Kostiuka APN Ukrainy. – K., 2004. – 197 р.
2. Леонтьев А. А. Основы психолингвистики / А. А. Леонтьев. – М. : Смысл, 2003. – 286 с.
Leont’ev A. A. Osnovy psikholingvistiki [Fundamentals of psycholinguistics] /
A. A. Leont’ev. – M. : Smysl, 2003. – 286 р.
3. Литвиненко Е. А. Роль индивидуально-психологических особенностей чита- теля в процессе восприятия литературных текстов / Е. А. Литвиненко // Актуальные вопросы психологии : материалы V Междунар. науч.-практ. конф. : сб. науч. тр. – Краснодар : [б. и.], 2013. – 196 с.
Litvinenko E. A. Rol’ individualno-psikhologicheskikh osobennostei chitatelia v processe vosprijatija literaturnykh tekstov [The role of individual characteristics of the reader in the process of literary texts perception] / E. A. Litvinenko // Aktualnye voprosy psikhologii : materialy V Mezhdunar. nauch.-prakt. konf. : sb. nauch. tr. – Krasnodar, 2013. – 196 р.
4. Чепелєва Н. В. Технології читання / Н. В. Чепелєва. – К. : Главник, 2004. – 96 с. Chepeleva N. V. Tekhnologii chitannia [Technologies of the reading] / N. V. Che- peleva. – K. : Glavnyk, 2004. – 96 р.
5. Ширинкина Л. В. Восприятие текста как психологический феномен : дис. … канд. психол. наук : спец. 19.00.01 «Общая психология, психология личности и история психологии» / Л. В. Ширинкина ; Перм. гос. ун-т. – Пермь, 2004. – 193 с. Shirinkina L. V. Vosprijatie teksta kak psikhologicheskii fenomen [Text perception as a psychological phenomenon] : dys. ... kand. psykhol. nauk : spec.
19.00.01 «Obshchaja psykhologija, istorija psikhologii» / L. V. Shirinkina ; Perm. gos. un-t. – Perm’, 2004. – 193 р.

Завантаження

Опубліковано

2014-11-20

Номер

Розділ

Статті

Як цитувати

Литвиненко, О. О. (2014). ПЕРСПЕКТИВИ ДОСЛІДЖЕННЯ ПСИХОЛОГІЧНИХ ОСОБЛИВОСТЕЙ УЗАГАЛЬНЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЇ ЧИТАЧЕМ ЗМІСТУ ТЕКСТУ. Психологічні перспективи, 24, 194-205. https://psychoprospects.vnu.edu.ua/index.php/psychoprospects/article/view/143