Особистісний профіль самоставлення в структурі Я-концепції студентів із високим рівнем безпорадності

Автор(и)

  • Oksana Demchuk Уманський державний педагогічний університет імені П. Тичини

DOI:

https://doi.org/10.29038/2227-1376-2016-28-107-118

Анотація

У статті висвітлено самоставлення у структурі Я-концепції особистості, яка розглядається як продукт самосвідомості й важливий фактор детермінації поведінки людини. Проаналізовано основні дослідження Я-концепції та Я-образу як результату суб’єктивного відображення людиною самої себе; описано характеристики самоставлення: відкритість, самовпевненість, самокерівництво, дзеркальне Я, самоцінність, самоприйняття, самоприв’язаність, внутрішня конфліктність, самозвинувачення. Зазначено, що негативне самоставлення найчастіше супроводжується процесами, які спотворюють сприйняття суб’єктофм власного досвіду й проявляються в афектах неадекватності, адиктивній або асоціальній поведінці. Особливо це стосується осіб із високим рівнем особистісної безпорадності, для яких властиві неконструктивні поведінкові стратегії: відмова від діяльності або втрата інтересу до неї (особливо після невдачі), псевдоактивність, ступор або зміщення на псевдоціль. Зауважено, що часто це захисний механізм самосвідомості, який охороняє особистість від саморуйнування, втрати самоідентичності, забезпечує умовну цілісність її Я-концепції. Проаналізовано результати дослідження особливостей самоставлення й тих властивостей студентів із високими показниками емоційного компонента безпорадності, які мають першорядне значення для процесу їх соціальної адаптації та регуляції поведінки. Виявлено позитивні взаємозв’язки такого інтегрального показника самоставлення, як «внутрішня дезорганізація» з рівнями депресивності, дратівливості, невротичності, реактивної агресивності та емоційної лабільності; негативні взаємозв’язки показника «самоповага» – з невротичністю, екстра-інтравертованістю; показника «аутосимпатія» – зі спонтанною агресивністю та депресивністю. Показано, що такі ознаки негативного само ставлення осіб зі сформованою безпорадністю можуть призвести до руйнування цілісної структури їх Я-концепції, провокувати надмірну тривожність і вразливість, проявлятися в захисних, часто деструктивних формах поведінки.

Ключові слова: самосвідомість, Я-концепція, Я-образ, самоставлення, самооцінка, завчена й особистісна безпорадність, генералізація безпорадності.

 

Біографія автора

  • Oksana Demchuk, Уманський державний педагогічний університет імені П. Тичини
    старший викладач кафедри психології Уманського державного педагогічного університету імені П. Ти­чини

Посилання

Bekh I. D. Katehoriia “stavlennia” v konteksti rozvytku obrazu “Yа” osobystosti [Category “attitude” in the context of “Self” personality image] / I. D. Bekh // Pedahohika i psykholohiia. – 1997. – № 3. – S. 9–21.
Berns R. Razvitie Ya-kontseptsii i vospitaniie [The development of self-concept and education] / R. Berns. – M. : Progress, 1986. – 421 s.
Dzhems U. Psikhologiia [Psychology] / U. Dzhems ; [per. s angl. ; pod red. L. A. Pe¬trovskoi]. – M. : Pedagogika, 1991. – 367 s.
Duchyminska T. I. Teoretychnyi analiz psykholohichnoho fenomena zavchenoi bezporadnosti [Theoretical analysis of the psychological phenomenon of learned helplessness] / T. I. Duchyminska // Pedahohika i psykholohiia profesiinoi osvity : nauk.-metod. zhurn. – 2011. − № 5. – S. 151−158.
Kant I. Kritika chistogo razuma [Critique of Pure Reason] / I. Kant. – Minsk : Literatura, 1998. – 960 s.
Kon I. S. V poiskakh sebia: lichnost i yeio samosoznanie [In search of self: personality and identity] / I. S. Kon. – M. : Politizdat, 1984. – 335 s.
Rubinshtein S. L. Samosoznanie lichnosti i yeio zhiznennyi put [The self-consciousness of personality and the way of life] / S. L. Rubinshtein // Osnovy obshchei psikhologii. 2 e izd. – SPb. : Piter, 2002. – 720 s.
Psikhologiia samosoznaniia : khrestomatiia [Psychology of consciousness : reader]. – Samara : Bakhrakh-M, 2000. – 672 s.
Rais F. Psikhologiia podrostkovogo i yunosheskogo vozrasta [Psychology of adolescence and youth] / F. Rais. – SPb. : Piter, 2000. – 656 s.


Література:

Бех І. Д. Категорія «ставлення» в контексті розвитку образу «Я» особистості / І. Д. Бех // Педагогіка і психологія. – 1997. – № 3. – С. 9 –21.
Бернс Р. Развитие Я-концепции и воспитание / Р. Бернс. – М. : Прогресс, 1986. – 421 с.
Джемс У. Психология / У. Джемс ; [пер. с англ. ; под ред. Л. А. Петровской]. – М. : Педагогика, 1991. – 367 с.
Дучимінська Т. І. Теоретичний аналіз психологічного феномена завченої без¬порадності / Т. І. Дучимінська // Педагогіка і психологія професійної освіти : наук.-метод. журн. – 2011. − № 5. – С. 151−158.
Кант И. Критика чистого разума / И. Кант. – Минск : Литература, 1998. – 960 с.
Кон И. С. В поисках себя: личность и ее самосознание / И. С. Кон. – М. : Политиздат, 1984. – 335 с.
Рубинштейн С. Л. Самосознание личности и ее жизненный путь / С. Л. Ру-бинштейн // Основы общей психологии. − 2-е изд. – СПб. : Питер, 2002. – 720 с.
Психология самосознания : хрестоматия. – Самара : Бахрах-М, 2000. – 672 с.
Райс Ф. Психология подросткового и юношеского возраста / Ф. Райс. – СПб. : Питер, 2000. – 656 с.

Завантаження

Опубліковано

2016-12-15

Номер

Розділ

Статті

Як цитувати

Demchuk, O. (2016). Особистісний профіль самоставлення в структурі Я-концепції студентів із високим рівнем безпорадності. Психологічні перспективи, 28, 107-118. https://doi.org/10.29038/2227-1376-2016-28-107-118