Навчання розумінню читання (слухання) текстів
DOI:
https://doi.org/10.29038/2227-1376-2016-28-82-93Анотація
Формування вмінь розуміти усні тексти з читання та слухання було й донині залишається головною метою навчання. Засвоєння цього розумового вміння, що триває також на вищих освітніх рівнях, − процес тривалий, дуже складний і обумовлений численними факторами. До вагомих факторів цього процесу, що часто спрямовують усі дії учнів, слід зарахувати дидактичні
завдання у вигляді завдань і питань учителя. Тому важливо, аби вчитель знав, який вид учнівської діяльності, пов’язаної з розумінням ними значення усних текстів із читання (слухання), викликають його конкретні завдання і питання. Брак знань у літературі з цієї галузі спричинив початок емпіричних досліджень. Емпіричні дослідження було проведено з використанням методу спостереження, у результаті чого зібрано кількасот стенограм уроків 1−3 класів по-чаткової школи. У них включено перебіг уроків (відтворений із магнітофонної
стрічки) у вигляді дослівних усних суджень – діяльності вчителя і учнів, доповнений описом їхньої невербальної поведінки. У результаті проведеного аналізу стенограм виділено вчительські завдання й питання, класифіковані (ієрархічно упорядковано) як спонукальна діяльність учнів на таких рівнях: 1) розуміння значення слів, фраз, виразів в усних текстах; 2) розуміння «дослівних» пластів
усних текстів (зокрема слів, речень); 3) розуміння «довільних» пластів усних текстів. Для кожної з виділених категорій та підкатегорій підібрано відповідні приклади «груп» учительських завдань і питань.
Ключові слова: усні тексти, рівні розуміння, завдання і питання вчителя, навчання у початковій школі
Посилання
2. Babiaková S. Podnecovanie čitateľskej gramotnosti žiakov v primárnom vzde-lávaní / S. Babiaková // Didaktika: odborný časopis pre výchovu a vzdelávanie. – Bratislava : Iura Edition, 2011. – Roč. 2, č. 1. – S. 9−13.
3. Bałachowicz J. Kształtowanie umiejętności czytania ze zrozumieniem / J. Bała-chowicz. – Warszawa : WSiP, 1988. – 183 s.
4. Brzezińska A. Kształtowanie i doskonalenie umiejętności czytania i pisania w klasach I−III / A. Brzezińska // Czytanie i pisanie - nowy język dziecka / red. A. Brzezińska. – Warszawa : WSiP, 1987. – S. 94−116.
5. Gabzdyl J. Szkice do prakseodydaktycznej teorii celów, poleceń i pytań w kształceniu wczesnoszkolnym / J. Gabzdyl. – Racibórz : Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa, 2012. – 164 s.
6. Gašparová M. Kultúrne dedičstvo v primárnej edukácii / M. Gašparová // Sborník prací Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity: řada společenských věd: [recenzovaný časopis] / ed. Jaroslav Vaculík. – Brno : Masarykova univerzita, 2013. – Roč. 27, č. 2. – S. 212−223.
7. Malmquist E. Nauka czytania w szkole podstawowej / E. Malmquist. – Warszawa : WSiP, 1982. – 267 s.
8. Plenkiewicz M. Efekty w czytaniu dzieci 9−10 letnich / M. Plenkiewicz. – Byd-goszcz : WSP, 1994. – 262 s.
9. Szempruch J. Umiejętność czytania a osiągnięcia szkolne uczniów klas począt-kowych / J. Szempruch. – Rzeszów : WSP, 1997. – 243 s.
10. Tomkuliaková R. Bilingválne dieťa / R. Tomkuliaková, R. Mečiarová // Naša škola: odborný metodický časopis pre učiteľov materských škôl a 1. Stupňa základných škôl. – Bratislava : Pamiko, 2014. – Roč. 17, č. 1 (2014/2015). – S. 22−27.
Завантаження
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2017 Психологічні перспективи
Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.